Jump to content

Hvilken båt er det lurt å velge?


olpi

  

86 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Har kikket litt på et par annonser, og tenkte jeg skulle høre med dere, "ekspertisen" hvilken båt dere hadde valgt og gjerne hvorfor. Prisen betyr selvfølgelig en del, og ikke minst hvordan båtenes verdi vil holde seg i årene fremover. Egenskaper til båtene vil jo være litt forskjellig, kom gjerne med erfaringer.

 

Her er båtene, med beskrivelse av utstyr og motor:

 

Norline

 

NB

 

Ikke vær redd for å mene noe!

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post

Kikka på det med fart kontra hk:

165hk og 15/18 knop mot

200hk og 23/28 knop

NB står at den skal være planende, men blir vel mest halvplan i 15 knop med de vanlige ting som stor hekksjø og høyt drivstofforbruk. På grunnlag av dette, samt at den er billigere, hadde jeg nok gått for Norline.

Men nå skal sant sies at jeg har ingen erfaring med større planende/halvplanende båter, mest små lette hurtighakkere og seil.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post

Kjenner folk som har begge typene, NB 840 er bredere og dermed en merkbart romsligere båt. Det gjør den nok også litt mer tungdreven for en 165hk. Virker også som at enkelte tekniske løsninger på NB kunne vært gjort endel bedre, som f.eks elektrisk anlegg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har nettop foretatt en vurdering selv. Jeg har en 30 fot båt under bygging og hadde først tenkt på en 160 hk Volvo. Har nå bestemt meg for en 225 hk FNM i stedet. Jeg er ikke så opptatt av fart, men med større motor kan jeg plane bedre på transportetapper og samtidig pine motoren mindre, dvs. kjøre på ca. 60% av max turtall. Det bør også legges til at en 225 hk FNM er et billigere alternativ.

 

Synes ellers at begge båtene er fine (men mye penger). Jeg foretrekker også lukket båt og selvlensende dekk i Norge. Vi er tross alt ikke i Florida.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Takk for svar så langt. Det er veldig fint å høre om hva andre mener. Hadde håpet at noen på forumet kjenner begge båter, sterke og svake sider.

 

Er selv litt skeptisk til drev, men det har jo en del fordeler også. Er ening i at NB`n burde hatt større motor, og har høy pris (for høy?). De jeg har snakket med tidligere hevder i hvertfall at Norline er priset for høyt, men så er den også på vei ned i pris etter vel en mnd på FINN. Begynte på 700` .

 

Det beste hadde vært en stabil langkjølet båt med fats aksel som planer og marsjer fint på 20 knop. Med bra plass inne og stort aktedekk .... . :wink:

 

Går an å drømme :yesnod:

 

Takk igjen til dere 16 som hadde en mening om dette.

Link to post

Stemte på Norline fordi NB'n er mye undermotorisert. Ellers så er jo smak og behag veldig forskjellig. Du bør ta en grundig sjekk og prøvetur og finne ut hvilken du liker best. Lykke til med valget.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Jeg kjenner ikke noen av båtene inngående, så dette blir en oppsummering av førsteinntrykket av de.

 

NB'en synes jeg har litt for liten motor. Til gjengjeld ser det ut til at den har litt mere utstyr, som f.eks. radar. Muligens også en køyeplass mere. Den er bredere enn Norline'en, men den er også litt kortere.

Det gjør vel at uteplassen også er litt mindre, siden NB'en har integrert badeplattform.

 

Norline'en synes jeg ser større ut. (men samtidig litt smalere) Den er vel 8,5m + en stor badeplattform. Total lengde er oppgitt til 9,3m. Den har også litt høyere toppfart, siden den har større motor og drev. Og da er det valgets kvaler igjen, drev kontra fast aksel....

En annen detalj jeg tror jeg ser som Norline'en har, som NB ikke har, er mulighet til vendbar rygg i sittegruppen. Ser ut til at 1-2 personer kan sitte i fartsretningen på babord siden også. Er ikke sikkert så mange bryr seg om det, men min samboer var veldig obs på dette da vi så etter båt. Hun ville helst sitte i fartsretningen underveis.

 

Førsteinntrykket mitt er at jeg synes Norline'en ser penere ut også. Men samtidig er vel kanskje NB'en mere poulær og lettere å selge igjen når den dagen kommer.

Synes forøvrig at Norline'en ligner veldig mye på Saga 29. Er det noen forbindelse her?

 

Vet ikke om Norline leveres med strak aksel, gjør den det, tror jeg valget hadde vært mye lettere.

Ble du noe klokere?? :confused: Ikke jeg heller... :lol:

 

Måtte nok sett og prøvd begge båtene før jeg hadde bestemt meg.

 

Lykke til med valget!

Link to post

Kan tenke meg at det er vanskelig å bestemme seg ja....

 

Nå har jeg ikke peiling på båter, men vil komme med tips :

 

Du skal sikkert ikke har båten "for ever..", jeg tenker på markedsverdien, hva holder seg best i pris, hvilken båt er lettest og selge, etc., da er det vel (ikke heng meg om jeg tar feil) NB som kommer best ut ?

Link to post

:lol:

 

Ja, det er ikke lett!

 

Norline er ikke mer en 8.20 netto iflg test i BM i 1990. Den er smalere enn NB (3.15 , NB er 3.30)

Total lengde er mer enn 9m på begge.

 

Jeg har ikke noe tro på at det er bedre håndverk på NB, men som det blir nevnt er NB mer anerkjent. NB 840 produseres dessuten ennå uten store forandringer (utrolig nok).

Ankervinsj må jeg ettermontere på Norline. NB har alt utstyr jeg trenger +++.

 

Har kommet til at det er par ting som er negativt med NB`n : For høy pris, litt snau motor og høye fraktkostnader hjem til meg (22000,-. + MVA + Følgebil 9000,- + MVA). Dette må gå an å få rimligere derimot.

 

Takker igjen for alle svar!

 

Er ennå ikke sikker :headbang:

Tiden vil vise hva jeg bestemmer meg for. Kan bli en helt annen båt også hvis de blir solgt før jeg bestemmer meg.

 

Avsetmmingen viser vel kanskje at det ikke er noen klar "vinner".

Link to post

:lol:

 

 

NB 840 produseres dessuten ennå uten store forandringer (utrolig nok).

Er ennå ikke sikker  :headbang:

Tiden vil vise hva jeg bestemmer meg for. Kan bli en helt annen båt også hvis de blir solgt før jeg bestemmer meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil bare nevne for moro skyld at i hjemmehavna mi så er det mange som har kjøpt seg NB 840/870 etter hvert. Men noen har igjen byttet denne mot Viknes 880/900. Så det ser ut til at det er NB og Viknes som er mest populære om dagen.

De reiser bort på vestlandet og seiler båtene hjem på egen kjøl. :sailing:

Link to post

Hei

Leser med interesse de tilbakemeldingene du har fått på din henvendelse. Tenkte jeg skulle forvirre deg ytterligere.... Neida, men jeg kan utfylle bildet litt. NORLINE båtene kommer opprinnelig fra Øystese, produsert av samme folkene som produserte Bonanza båtene.

Har selv hatt en Bonanza 28 fra 1983. Helplaner med fast aksling. Meget god båt. Etter det jeg har fått opplyst er pluggen til denne 28 fot´eren grunnlaget for (i modifisert utgave) NORLINE 29. Hvorvidt det videre er et slektsskapsforhold mellom NORLINE 29 og NORLINE 8500, skal jeg la være usagt. Men der er vel ikke usannsynlig.

NORLINE 8500 var det også kjørt en relativt grundig prøvekjøring/test av på en nettside (se link under)

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...09?OpenDocument

 

Håper du kan finne dette nyttig, lykke til med båtkjøpet.

 

Mvh

Torger

Edited by Gizmo (see edit history)
Link to post

Norline 29 og 8500 er helt forskjellige skrog iflg eier av 29 som er medlem her.

 

8500 er dog bredere.

 

 

Testen du henviser til er en -88 modell der motor er byttet til KAD 42. Den er ganske lik som 92 modellen, men en del i innredning er forskjellig. Har sett testen før, i tillegg til en test av en -91 modell som er enda mer lik.

 

Uansett, takk for info.

 

Kan imidlertid ikke finne at noen har "arvet" skroget til 8500. Det er jo litt rart hvis det er et bra skrog ??

Link to post

:lol:

 

Ja, det er ikke lett!

 

 

Er ennå ikke sikker  :headbang:

Tiden vil vise hva jeg bestemmer meg for. Kan bli en helt annen båt også hvis de blir solgt før jeg bestemmer meg.

Synd du ikke kjøpte NBèn som eg solgte for en måned siden, tror det var mer båt for pengene en den du refererer til. Når rett båt kommer på markede nå for tiden, er det ikke tid til å synse og vurdere lenge… det går fort i svingene
Link to post

Synd du ikke kjøpte NBèn som eg solgte for en måned siden, tror det var mer båt for pengene en den  du refererer til. Når rett båt kommer på markede nå for tiden, er det ikke tid til å synse og vurdere lenge… det går fort i svingene

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig!

Vet ikke hvilken du hadde, men det selges fort når det er riktig båt,motor og utstyr til riktig pris.

 

Hadde ikke tenkt å kjøpe båt til 900` , men angrer nesten litt på at jeg ikke kjøpte en 2001 NB 8700 med alt utstyr jeg trengte ++, 222 hk yanmar, helt dønn strøken. Alt var riktig! Solgte for 900` på et blunk etter annonsen kom ut. Jeg kommuniserte med vedkommende (politimann) før han annonserte, og kunne kjøpt da. :headbang:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...