Jump to content

Fart, with 320 med 25hk yamaha


BeKe

Recommended Posts

Hey!

Jeg har en with dromedille 320 med en 25hk yamaha 83 modell.

Motoren kjøpte jeg i år og spørte litt rundt om hvor stor fart jeg kunne forvente. Flere med like båt og motor fortalte de fikk sine båter i 33 - 34 knop.

Har nå målt toppfart på båten min, og det viser seg at den ikke går fortere enn 28 knop.

Propell, turtall, tilting på motor og vekt på båten, er slik det skal være.

Noen som har non ideer om hvorfor farten er så liten? Hva kan jeg gjøre for å få en høyere fart?

 

Ønsker alle en god sommer og fin båtsesong :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva er farta målt med? (både på din båt og de andre) Mange som blir skuffet når de måler farta med gps første gangen...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En 1983-modell sier du, kan vel ikke regne med "nye" ytelser av den. Da jeg kjøpte min Rana 425, sto det en 25 Mariner av ca samme årgang. Disse motorene er vel ca samme konstruksjon om jeg ikke tar veldig feil, og i forhold til min 00-mod 30hk 3cyl 2-t er det stooor forskjell på toppfart! Målte ikke den gamle, men alene gjør jeg 28 GPS-knop med både 12", 13" og 14"m hhv ved 6000,5600,5100 o-min. Kjører med 13" til vanlig, da 22 knop ved 4500 og ca 0,4 l/n.m.

Marinern hadde 11 1/4", og måtte ned på 10 1/2" for å få normalt arbeidsturtall.

 

Tror nok helst at det er motoren som ikke yter sine 25 hk mer. Kompresjon, gassere, tenning er vel greit å starte med, min fikk hull på bensinpumpebelgen og drakk hinsides med bensin samt gikk dårlig til man fant ut av det og ble byttet. Trodde først det var toppakninga, så den ble også ny.

Kan nevne at en Hansvik 14 speed gjør ca samme fart som meg med ny 25 hk Yamaha 2-t, rundt 28knop.

 

En annen ting Først hadde jeg Jotun Nonstop på båten (selvpolerende). Med 12" be det bare 5600-5700o.min, mens med vannslipt Jotun Racing 5900-6000o.min (hardt bunnstoff). Altså en del å hente.

Høyde på motor kan også forskes litt på.

 

Lykke til med knopene! Jeg gikk for ny motor på min. Du får gjøre som pengepungen og/eller fornuften sier, la det være, feilsøke/overhale eller kjøpe nyere/nytt.

:sailing:

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Som vidar sier, mulig motoren ikke er like sterk lenger etter 22 år, og jeg mener yamaha selv oppgir den til i underkant av 25hk.

Kan som sagt også være litt å hente på monteringshøyde , og propellens tilstand har også endel å si.

 

Vidar: ser du har hjemmehavn i tjongsfjord, jeg tilbringer sommern i nabokommunen (på Kvarøy)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som de andre sier så er det mange faktorer som bestemmer farta på båten.

 

Men som en hjelp så kan man begynne med følgende tiltak.

 

1. Hvilket turtall jobber motoren med på fullgass med dagens situasjon?

2. Hvilken proppel sitter på motoren i dag ?

3. Hvor høyt er motoren montert? ( Kavitasjonsplata bør være omkring med nivå med kjølen, her teller hver tomme mye)

 

Når dette er kartlagt, så kan begynne med å justere seg inn.

 

1. Få motoren i riktig høyde

2. få en proppel med en stignings som gir riktig maksturtall ved ønsket lass i båten. Det finnes også mange typer proppeller som har forskjellige egenskaper. Akkurat som det finnes forskjellige typer dekk til biler.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt forbauset over hvor opptatt båtfolk er av riktig propell for å oppnå maks. mulig fart ved fullt pådrag.

 

Ville det ikke være mer logisk å prøve å finne den propellen som gir best forhold, dvs. lavest turtall og minst drivstoffforbruk ved marsjfart? Det er vel ikke nødvendigvis det samme?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt forbauset over hvor opptatt båtfolk er av riktig propell for å oppnå maks. mulig fart ved fullt pådrag.

 

Ville det ikke være mer logisk å prøve å finne den propellen som gir best forhold, dvs. lavest turtall og minst drivstoffforbruk ved marsjfart? Det er vel ikke nødvendigvis det samme?

<{POST_SNAPBACK}>

Min gjør samme toppfart uansett propell, så lenge den er stor nok...

 

Og kan jo vise til mine erfaringer. Min 30 hk leveres standard med 12" stigning. Båten kommer svært fort opp i plan, gjør maks 6000o.min, og 5200 med 5 store voksne ombord da selfølgelig en god del tregere.

Med 14" propell 5100 på fullt som er midt i arbeidsområdet til motoren. Som du sier skulle man tro forbruket var minst med minst mulig turtall, men det som skjer er at motoren er virkelig treeeg å få i plan, samt at propellen kaviterer for ingen ting under turn. Lyden tilsa at det hele ble for tungt å fordøye, så beste løsning på min ble 13", hvor kavitasjon og akselerasjon er til å leve med, samt at turtall ved marsjfart er langt mer behagelig enn ved 12" (4500 mot 4800-4900) og motoren høres fortsatt uanstrengt ut. Og forbruket ble merkbart høyere med 14" kontra 12" og 13".

Redigert av vidarbre (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Vidar: ser du har hjemmehavn i tjongsfjord, jeg tilbringer sommern i nabokommunen (på Kvarøy)

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, du og andre får ta dere en tur i båthavna vår, kaffe og vafler hver lørdag hele sommersesomgen! GODE vafler!

 

Skal få lagt den ut på Havneforumet når jeg kommer meg hjem.

 

Det finnes også en tilårskommen utdatert internettside her.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt forbauset over hvor opptatt båtfolk er av riktig propell for å oppnå maks. mulig fart ved fullt pådrag.

 

Ville det ikke være mer logisk å prøve å finne den propellen som gir best forhold, dvs. lavest turtall og minst drivstoffforbruk ved marsjfart? Det er vel ikke nødvendigvis det samme?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er faktisk veldig avgjørende for å få en økonomisk gange at propellen er optimal for båt/ motor kombinasjonen. Noe som ikke er tatt med her er hvor stor "slipp" man får med forksjellige propellblad utforminger, noe som beskriver hvor godt grep propellen har i vannet. Når dette grepet er godt så går også båten mere økonomisk.

 

Men det ligger jo i tiden at folk har dårlig tid og skal fort frem :crazy:

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Farta på båten ble målt med gps, noe de andre båtene også ble målt med.

De andre motorene er rundt 86 modell.

Har veid båten, og vekten stemmer. Så tviler på at skummel har trukket til seg noe vann.

Kavitasjonsplata går ca 3 cm under kjølen på båten. Kan dette ha noe å si?

Hva er forskjellen på om den er under eller over kjølen på båten?

 

Men kan nok hende at motoren bare er gammel og sliten, men den oppnår maks turtall på 5700.

 

Takker for god respons:)

Link to post
Share on other sites

ALDRI om du får en With 320 opp i 34 knop med 30 hester.

 

Min "pubertets With 200 jolle" (samme som 320) gikk 28 knop med Yamaha 30 hester, "Arendals tilt" på motoren, kvesset propell, tom tank og hjemlengsel (og kjøttkaker til middag...)

 

Men båtene gikk jo mye bedre i gamle dager - FØR det fantes noe som het håndholdte GPS'er da.... hehe :wink:

 

/U

Link to post
Share on other sites

Hehe, jepp, bunner knopmåleren min som går til 30. Og hender det tar litt tid fra man slakker av til måleren faller, så da kjører man bra fort! Tror man.

 

Men vil tro at en With 320 som er meteren kortere enn min, går fortere? Siden du sier at den gikk i 28 med 30. For meg er de siste knopene irrelevant, da det meste av venner hjemme har båter som går i 40+ og fler 50+. Marsjfart er 22-25 allikevel.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Hehe, jepp, bunner knopmåleren min som går til 30. Og hender det tar litt tid fra man slakker av til måleren faller, så da kjører man bra fort! Tror man.

 

Men vil tro at en With 320 som er meteren kortere enn min, går fortere? Siden du sier at den gikk i 28 med 30. For meg er de siste knopene irrelevant, da det meste av venner hjemme har båter som går i 40+ og fler 50+. Marsjfart er 22-25 allikevel.

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe. Tar den,

Men du skjønner det: Når man er 15 år betyr de siste knopene ALLT !!! Har du en kompis som kjører 1 knop fortere er det på død og liv og få tynt ut litt til av jolla... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Kavitasjonsplata går ca 3 cm under kjølen på båten. Kan dette ha noe å si?

Hva er forskjellen på om den er under eller over kjølen på båten?

Prøv å hev motoren sånn at plata er i høyde med bunnen. På noen båter , avhengig av utforming på undervannskroget så kan kavitasjonsplata heves atskillig. Selve plata gir endel motstand i vannet, og mindre av stammen i vannet gir også mindre motstand.

Noen båter tåler mindre heving før propellen mister grepet i vannet, f.eks GH14 som vi hadde i familien tidligere)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men du skjønner det: Når man er 15 år betyr de siste knopene ALLT !!! Har du en kompis som kjører 1 knop fortere er det på død og liv og få tynt ut litt til av jolla...

 

For det første er jeg ikke 15 år, og om du bruker hodet å regner litt er 34knop - 28knop sånn sirka 6knop...!!!

Skal Prøve å heve motoren litt, gjør ikke det no utslag kjører vi som det er:)

Takker for mye god respons..

Link to post
Share on other sites

om du bruker hodet å regner litt er 34knop - 28knop sånn sirka 6knop...

Sikker på at det ikke er skikkelige "ljugeknop" det er snakk om der da , eller har du kjørt sammen med de og sett at det er tilfelle?

 

Værste tilfellet av "ljugeknop" jeg har vært borti er en (voksen kar) som påsto at GH10'en hans gikk i nærmere 50 knop med en 30hk Johnson på hekken :lol::lol: (Det føltes sikkert som det iallefall..)

 

En annen ting som kan gjøre sitt til at 2 "identiske" båter gjør forskjellig fart , er f.eks støpefeil i bunnen, dvs at bunnen er en tanke "krokete" i lengderetning, sånn at skroget ikke løfter seg skikkelig ut av sjøen etterhvert som farta øker. Og avrundede kanter og steglister vil også gjøre at ikke vannet slipper like lett.

 

PS jeg er nå midt i 30-årene og synes fortsatt det er like morro å tyne ut den siste knop'en :cool::lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Men du skjønner det: Når man er 15 år betyr de siste knopene ALLT !!! Har du en kompis som kjører 1 knop fortere er det på død og liv og få tynt ut litt til av jolla...

 

For det første er jeg ikke 15 år, og om du bruker hodet å regner litt er 34knop - 28knop sånn sirka 6knop...!!!

Skal Prøve å heve motoren litt, gjør ikke det no utslag kjører vi som det er:)

Takker for mye god respons..

<{POST_SNAPBACK}>

Jøss. Er virkelig 34-28 = 6 ? Ja da så...
Link to post
Share on other sites

Hei ivar!

Har ikke kjørt sammen å sett at det er tilfelle, men siden flere med samme båt og motor sa det samme regnet jeg med at det stemte.... men man kan jo aldri vite:)

I fjor pusset jeg å la på litt epoxy under rompa på båten pga slitasje ned til glassfiberen. Jeg pusset til jeg syntes det så orginalt og rett ut, men kan jo kanskje hende at bare dette gjør at båten ikke går som den skal...

Link to post
Share on other sites

ALDRI om du får en With 320 opp i 34 knop med 30 hester.

 

Min "pubertets With 200 jolle" (samme som 320)  gikk 28 knop med Yamaha 30 hester, "Arendals tilt" på motoren, kvesset propell, tom tank og hjemlengsel (og kjøttkaker til middag...)

 

Men båtene gikk jo mye bedre i gamle dager - FØR det fantes noe som het håndholdte GPS'er da....  hehe :wink:

 

/U

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du skal ikke se bort ifra at ehit'en gjør 34 knop med 25hk, har to kompiser med lik with, han ene har en 9,9hk og den går i 22knop. Han andre har en 15hk(ordentlig trimma yamaha) den går opp i 26hk så skal ikke se bort ifra at den går 34hk med 30hk, mn er det noe behagelig å kjøre da?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...