Jump to content

Hvor mye mer seileglede gir nye seil?

magnuje

Recommended Posts

Hei!

Har en typisk familiecruiser (benetau oceanis 323) med rullestor og standardseilene er nå 10 år gamle. Båten har ganske lett kjøl og jeg sliter med å få kontroll på krengningen og samtidig holde fremdrift når det blåser opp. Har derfor undersøkt med far east sails og de kan sy et triradialt seil for en rimelig penge. Dette vil jo strekke seg mye mindre og jeg ser derfor for meg at jeg kan få en bedre opplevelse på kryss.

Så til spørsmålet: båten min vil jo aldri bli en racer, men vil jeg oppleve at båten merkbart går bedre enn med standardseilene?

Og jeg kommer kun til å oppgradere ett av seilene i år og det er ca lik kostnad å oppgradere storseil og genoa. Hvilket seil er det mest fornuftig å bytte først for å få mest effekt av byttet?

Takk for all hjelp!

er seilene mye brukt og i kraftig vind? Jeg ville fått noen til å se på dem, og på riggtrim før jeg kjøpte nye seil. Seiler du i områder med mye vind eller er det mest rolige forhold?. På min siste båt med rullestor så økte jeg arealet på storseilet så mye det gikk, og gikk litt ned på fokka. Det gjør at du får et oppsett som er lettere å seile med, og bedre om det er mye vind der du ferdes. Evt kan du komplettere med en gennaker på rull. Mulig du også kan få rigget en akterstagstrammer slik at du kan ta kraft ut av storseilet og får spent opp forstaget om det blåser mye?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei og takk for svar!

Jeg ferdes i oslofjorden så der er enten lite vind eller solgangsbris på 7-10. Jeg tror standardseilene er i relativt god stand for å være 10 år gamle. Gennaker har jeg, men akterstrammer kan være en god ide.

En ting jeg har tenkt på er å montere en skjøteløper på storseilet. Per i dag har jeg ikke det, og dette vil jo være en effektiv måte å balansere båten på kryss.

Som nevnt er det største problemet at det blir for mye krengning og gir lite fremdrift på kryss når det blåser opp. Disse båtene går best med relativt lite krengning har jeg hørt.

Så du vil anbefale meg å se mer på trim før ev innkjøp av nye seil, da det kan være mye å hente her ift seileglede?

Redigert av magnuje (see edit history)

Stemmer i at det hadde vært lurt å få noen kyndige til å se på seilene før du bestiller noe nytt – helst mens båten er på sjøen og seilene oppe, men det skal kanskje noe til på denne tiden av året. Kanskje du har noen bilder av båten med seil oppe?

På den annen side: selv om ikke seilene er helt utblåst nå er det bare et spørsmål om tid, og det er aldri noen ulempe å ha et ekstra seil i bakhånd.

Hadde lignende båt (SO32,2, ikke rullestor) med ca like gamle seil. Opplevde en ny verden angående fremdrift kontra krenging når jeg kjøpte nytt storseil, dette til tross for at det nye seilet var billigste valg fra Gran. Som du sier ble båten aldri noen racer, men gleden over redusert krenging og følelsen av å kontrollere båten ga en helt annen seilopplevelse  Kjøpte senere også ny genoa til denne båten men her var ikke endringen like merkbar.

Endringen var heller ikke på langt nær like stor med nytt storseil på båten som jeg har nå, så jeg tror at turseilere med lite kjølvekt og utblåst storseil er en dårlig kombinasjon. Og du må ha nytt seil før eller siden så hvorfor utsette det om du har penger til et nytt nå? Jeg tro du vil se på det som vel anvendte penger I etterkant.    

Hvis du skal beholde akkurat den båten i 5 år er det vits i. Hvis ikke; dropp det. Min mening. Man får ikke betalt for nye seil når man selger. Og det er mye penger.

Og så er det litt tabbe å velge rullemast på en båt med såpass lett kjøl. Man får vekt på helt feil sted og det er mindre å hente på å bøye masten siden du uansett ikke får helt kontroll på hvordan profilen inni masten ligger.

Det hotteste tipset er vel å selge båten og kjøpe en som er stivere, f.eks en first 31,7. Det er jo omtrent samme skroget?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nå er ikke dette så mye båtpenger det er snakk om. Et sted mellom 12 og 17 båtpenger for et storseil avhengig hvordan seilet er sydd (radial/cross etc). Inkl mva og frakt og avhengig av dollarkurs.

Man kan dessverre ikke velge om man skal ha rullestor eller ikke når man kjøper brukt båt, og båten har andre kvaliteter som jeg setter høyere da den primært er en ferieplattform med en 1 åring ombord.

First er en fin båt, men har ikke ståhøyde for meg. Det blir vel slitsomt i lengden. Så jeg kommer mest sannsynlig til å beholde denne en god stund til, for å så kjøpe større båt om rundt 5 år.

Å montere skjøteløper på hyttetaket og trekke løpertauene (?) ned til styreposisjon vil koste meg ca 5k. Jeg ser da for meg at jeg kan balansere båten bedre ved å flytte storen ned i le og dermed få mindre krengning. Jeg har en vang også så det er jo mulig uten, men alt er på samme vinsj så det blir liksom ikke gjort.

Burde jeg prioritere skjøteløper eller nytt storseil, eller ingen av delene og la det stå til jeg skal kjøpe ny båt? Har jo sikkert mye å gå på når det gjelder riktig trim osv.

Her er eneste bilde jeg fant med seilene ute. Her er det jo ikke vind i dem så kanskje litt vanskelig å si noe?

bilde

Redigert av magnuje (see edit history)

I 2010 var jeg på tur med en Bavaria ett eller annet rundt 30-35 fot. Vi var sammen med en del firlinger og seilskøyter. Eier/skipper var mest komfortabel med å gå for motor, men når vi gikk for seil så var vi treigest i følget. Han var innom hos brodersen og bestillte seg ny genoa (tror jeg det var) på vei innover. Jeg var bare med, så jeg gjorde ikke så mye ut av det, men fra Tønsberg til Fredrikstad var det lite vind, og skippern var døsig. Det samme var resten av mannskapet, inkludert meg, men jeg stod til rors, og for å våkne litt, begynte jeg å leke med mulighet for trimming. Litt begrensede muligheter var det, med rullestor uten spiler, men når skipperen våknet var vi nest raskeste båt i følget. Dvs vi var raskest, men den siste båten gikk bar for genoa, og han hadde seilt fra oss om han hadde satt storseil og tatt av bremsen.

Jeg er ikke overrasket om mye kan gjøres med seiltrim på din båt, om det ikke er forsøkt allerede.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Mitt råd er å glemme skjøteløperen. Legg pengene i nytt storseil i stedet.  Men er moderne storseil er som regel sydd for at seilet skal flates ut når det blåser mye. Derfor MÅ du ha en akterstagsstrammer for å få bøyd masten tilstrekkelig. Ellers får du ikke ut potensialet i seilet.

Et seil blir slitt når fibrene strekker seg og busen dannes på feil sted i seilet. Det medfører at kreftene fra vind går til krenging i stedet for fremdrift. Det greier du sjelden å trimme vekk.

Jeg ville nok også anbefale et fullspilet storseil.

Hør med Gran Sail, de har ofte billige innbytteseil på lager.

Hvis du først skal bytte bør du bytte til et med stående spiler. Da vil du få en helt annen seilopplevelse. Stående spiler gir deg et større seil og mye bedre kontroll og mindre krenging. Min tidligere båt (Bav 33) hadde Elvstrøm HiTech seil. Med den seilte vi oftere raskere enn mye større båter. Selv 40 fotere med std.seil seilte vi greit fra på kryss.

Du bør som andre har antydet også montere en akterstagstrammer.

Problemet er at det er lite plass til disse spilene .. er det noen som har løst denne utfordringen på en bedre måte enn de som fortsatt sliter med dette på denne modellen? Jeg ville ihvertfall forsikret meg ang. dette og evt. inkludert hjelp til å fintune dette  ifra leverandør da jeg kjenner til at noen har slitt en del med dette på denne modellen spesielt.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)

Ang spiler så står det på hjemmesiden til de som lager masten (z spars) at de ikke anbefaler spiler grunnet det som NordWest sier her.

Når det er sagt har kanskje teknologien kommet lenger, og spillene blitt tynnere? Men tror det er lurt å velge noen lokale om spiler skal brukes slik at jeg ikke hår på en smell.

Så var det jo dette mer å holde kostnadene nede da dette primært er en ferieplattform.

Hei

Er i nesten samme situasjon, men vurdere å bytte genoaen etter 10 års bruk. Merker at jeg ikke kan gå like skarpt opp mot viden som alle andre og må slå sikkert dobbelt så ofte enn kompisen. Er seilet utblåst og vil det være best med et bytte eller er det bare båttypen som er slik, jeanneau SO42DS?

Er ikke noen utpreget seiler så begreper og slikt sitter ikke, kommer fra motorbåtverden :wink:

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Da jeg bestilte nytt seil fra Elvstrøm anbefalte de meg å bestille med stående korte spiler. Med spiler er det mulig å ha større areal i akterkant av storseilet, og hvis de er korte og ikke overlappende når seilet rulles inn bygger de ikke så mye at det blir trangt i masta. Klart, dette gjender for min båt og mast, kan være anderledes med annen mast, så det greieste er vel bare å snakke med seilmakeren om best løsning. For min del ble seilet noen kvadrat større og med nye seil går båten bedre og krenger mindre :thumbsup: Elvstrøm anbefalte dacron storseil med spiler og laminat genoa som en god pakke med tanke på å få mye turseiling for pengene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...