Sydvesten Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 I forbindelse med innløfting av motorene(VP41) i Stauden så kom jeg i skade for å knekke den dreneringen som på sjøvannsrøret fra impellerpumpen og til oljekjøleren. Det ser ut som om røret er av kobber og det trenger en liten reperasjon. Hvordan bør jeg reparere dette, mener jeg var borti noe lodding av kobber for litt over 20 år siden, men er jammen ikke sikker.... hukommelsen svikter litt. Noen som har gode tips... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Poseidon Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Det enkleste ville være lodding med tinn, men du vil trenge en god bolt for å få nok oppvarming. Jeg vil nok anbefale at du skruer løs røret og tar det med til et verksted som kan fixe det med slaglodding/sølvlodding, det blir langt sterkere og fremfor alt mer robust for vibrasjon. Dette er en liten jobb og gjort på et øyelikk for en som har utstyr og ferdigheter. Lykke til! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sinus_nor Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Har loddet mye med gassbrenner. Det går helt fint. Varmt nok ble det på rørene mine, men er det større rør med tykt gods er det muligens du trenger en større brenner. Et rør med større diameter utenpå forsterker hele skjøten. Spør hos rørlegger foretning. Quote Link to post
REM Posted May 25, 2005 Share Posted May 25, 2005 Hvordan bør jeg reparere dette, mener jeg var borti noe lodding av kobber for litt over 20 år siden, men er jammen ikke sikker.... hukommelsen svikter litt. Noen som har gode tips... <{POST_SNAPBACK}> Veldig enkelt å lodde med en propanbrenner og loddepasta (flytende tinn) Du trenger også noe å "laske" med, et overdim kopperrør el. som passer utenpa originale rørdim der du skal skjøte. Enklere vil det nok være å benytte slange istedenfor rør. Volvo benytter idag slanger i stor utstrekning. De tidligere kopperrørene som går til/fra intercooler er idag erstattet av slanger. Om de også benytter slanger til oljekjøler husker jeg ikke i farta, men det er enkelt å sjekke hos en VP forhandler Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts