Sabrina Startet 18.Desember.2015 Del på Facebook Startet 18.Desember.2015 Jeg skal montere skrogisolasjon med ferdig lim på den ene siden. Siden skal skott trekk monteres utenpå dette. Skal siden som er ferdiglimt monteres mot skottet, og den andre siden påføres kontakt eller våtromslim som som skott trekket monteres på? Jeg antar det er det mest fornuftige, men har noen erfaring med dette og kan bekrefte at dette er riktig fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 18.Desember.2015 Del på Facebook Svart 18.Desember.2015 Lim mot skrogside☺ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Desember.2015 Del på Facebook Svart 18.Desember.2015 Antar at det er Maritim sin skrogisolasjon du skal montere? Har brukt denne selv og isolert seilbåten. Blir veldig bra. Ja, fest platene med limsiden mot skroget. Hefter godt på slette flater. Dog kan det være kjekt med en sprayboks kontaktlim i bakhånda om du ser det er områder med krumninger/ kanter som gjør at limet på isolasjonen ikke holder den på plass. Ok arbeidstemp er alltid bra. Jeg brukte Casko flex for å lime skrogtrekket til isolasjonen. Påførte den på isolasjonen. Er det standard 3mm ekspandert vinyl skrogtrekk du skal bruke? Jeg brukte den, samt en tynnere type skai med en slags tekstil på baksiden. Sistnevnte sugde litt lim, så der måtte jeg være litt rausere med limet i kantene, og påførte på begge sider. På et område, i taket i stikkøya, sprayet jeg på kontaktlim også på glassfiberen så isolasjonen heftet godt. Gravitasjonskreftene gjør jo sitt for å lage f... up. :) Særlig rundt hjørner er det lurt å bruke kontaktlim, når kanten på skrogtrekket har lite monn. Opplevde at det løsnet før Casko limet tørket. Husk vernemaske om kontaktlimet krever det. Lykke til! Du kommer til å få en svært lun og behagelig båt. Mindre støy fra nabobåtene og redusert behov for varme/ strømforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 21.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 Takk for gode og utfyllende svar. Det er standard 3 mm ekspandert skrogtrekk som jeg skal bruke. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det fint i innvendige hjørner, men det går seg vel til etter noe eksperimentering. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2015 Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 (redigert) Du stiller eit godt spørsmål Sabrina. Eg gjorde ikkje det, men gjekk igang utan å tenkje.Trur dei fleste vil legge limsida inn mot skroget, slik eg og gjorde. Men resultatet vart ikkje godt. Grunnen er eg har bordgangar med konkave flater med liten bøyningsradius. Dette medfører at ein får strekk i innkurven sidan det er bra spenst i platene. Med det resultatet at "limen" losar her. Og hugs dette er ikkje skikkeleg kontaktlim, men meir ei form for klister. Får du strekk her over litt tid er det gjort. Med mykje ekstaarbeid, som å skjera opp isolasjonen for å ta bort strekk, fekk eg utbetra dette. Det var då eg tenkte: Kva om ein brukte skikkeleg kontaktlim og la sida utan lim inst? Heilt logisk når ein tenkjer over det. Trekket er tunnt utan spenst og er mykje lettare å lime. Difor bør ein legge skikkeleg kontaktlim mot skutesida og ha klistersida ut. Men det var etter at arbeidet var gjort eg tenkt ut dette, men då var det for seint. (Det er ofte slik.) Men prøvde dette ut litt seinare på ein anna båt. Er ikkje i tvil i mi skjæl. Klistersida ut om du har litt vanskelege skrogflater, ellers og for den del. Og hugs det skal være skikkeleg kontaktlim. Redigert 21.Desember.2015 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 21.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 Ja-ha, da er jeg like langt. Men det er flott at dere deler erfaringen med meg. Jeg får avente situasjonen noe i håp om at også andre kan bidra med sin praktiske erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2015 Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 Du kjem lengst med å pøve sjølv på ei "krøkt flate. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Desember.2015 Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 (redigert) Jeg ser problemet fjordgubbe, men med isolasjonens limsiden ut, hvordan ble det å feste skrogtrekket på den limen? Ser ikke for meg at man kan etterjustere? -særlig med større områder. Største skrogtrekket jeg hadde på var 220x80. I konkave, typisk overgang fra skrogside til oppunder dollbordene, kan man snitte baksiden av isolasjonen, men ikke helt igjennom.. Redigert 21.Desember.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Desember.2015 Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 Litt snitting på baksiden pleier gjøre susen ja Ble en del snitting her og der hos meg også, selv om båten min ikke har bord, men stort sett bare jevne kurver. Skrapet og børstet skikkelig først før avfetting med aceton (har ikke gelcoat på innsiden av skroget). Det var en del rester fra det gamle skrogtrekket som hang igjen. Så sprayet jeg på kontaktlim på overflaten før jeg limte platene med limsiden inn. Har holdt til nå (litt over fire år). Så tilpasset jeg og skar til det nye skrogtrekket. Avfetting av overflaten på platene, kontaktlimspray på både plater og skrogtrekk og smokk rett på. Skar bitene med skrogtrekk med overmål som bare var å skjære vekk etter det var limt fast. Bakdelen med å bruke kontaktlim er at man kun har et forsøk. Fordelen er at kontaktlimen ikke blir så stiv som våtromslim med tanke på hvis man skulle dunke borti skrogtrekket. Dunker man borti er jo isolasjonen under, og derfor vil det gi etter og stiv våtromslim vil da kunne løsne. Hadde jeg skulle ha limt skrogtrekk direkte på skroget ville jeg nok ha brukt våtromslim, da jeg ser at man kan spare litt skrogtrekk på å kutte mer nøyaktig til og kunne "gli" skrogtrekket på plass. Forskjellen på uisolert og isolert båt er som natt og dag. Det en del jobb å få det gjort, men i etterkant har jeg ikke angret et sekund. Mindre kondens, lunere båt og mindre støy fra sjø og skrikerunger Sitér dette innlegget Link to post
GjeEsp Svart 21.Desember.2015 Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 Har gjort noe liknende men da i en campingvogn (glassfiber), type Poletta. Renset vegger og tak for alt gammelt. Kjøpte skrogisolasjon og kontaktlim på Maritim. Limte så dette med limsiden på isolasjonen mot veggen og kontaktlim i tillegg. Ulempen slik jeg ser det i etterkant, er at limet som sitter på skrogisolasjonen hefter godt i kontaktlimet og skrogsiden, men slipper taket i isolasjonen. Da sitter du igjen med en herlig blanding av to typer lim på skrogsiden og løs isolasjon uten lim. Mulig det har oppstått en eller annen form for kjemisk mismatch mellom de to ulike limtypene, ikke vet jeg. I mine øyne hadde det beste vært skrogisolasjon uten allerede påført lim slik at en kan bruke eget kontaktlim. Limet som sitter originalt på skrogisolasjon virker ikke å sitte veldig godt på platene de kommer med... Har dessverre ingen god løsning på problemet men ønsker deg lykke til. Mvh Gjert Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2015 Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 Samd med deg GjeEsp. Plater uten dette klister er best, men me vil ha lettvinte løysingar, og då vert det ofte slik. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2015 Del på Facebook Svart 21.Desember.2015 Jeg ser problemet fjordgubbe, men med isolasjonens limsiden ut, hvordan ble det å feste skrogtrekket på den limen? Ser ikke for meg at man kan etterjustere? -særlig med større områder. Største skrogtrekket jeg hadde på var 220x80. I konkave, typisk overgang fra skrogside til oppunder dollbordene, kan man snitte baksiden av isolasjonen, men ikke helt igjennom.. Hei Eureka. Nei det vart same problemet her som om du skulle brukt kontaktlim: Du har berre eit forsøk. Å snitta i underkant må ein gjere i forkant, og det er ikkje like enkelt. Og so får ein krappe overgangar som ikkje vert fint og som ein må javne ut. Eg brukte fugemasse her. Masse snitting og masse fugemasse av beste kvalitet. Som sagt, feil måte å gjere det på. Min båt, Sandvik 945, er ikkje den enklaste i so måte. Med store flater utan konkave brekk går det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.