Jump to content

Vannutskiller

ares

Recommended Posts

Har to diesel tanker a`260 liter, en på hver side i motorrommet, mellom disse er det en 2" slange.

det er ingen tilgang for å kunne inspisere tankene innvendig det er heller ingen "jur el. avtapping".

Lurer på om det lar seg gjøre å kappe slangen mellom tankene for å montere noe som kan tappe ut evt. vann og urenheter. 

Er det noen som har erfaring med dette her på forumet?

Ares

Er denne slangen lagt ut ifra laveste punkt på tanken  ? i såfall så burde det kunne monteres ett T stykke med kran.

Er det ikke kraner ut fra tankene på denne slangen ?

Alt av vann og avfall legger seg i bunn i tanken.

Så spørs litt hva tankene er laget av

Med tanke på og montere/lage en innspeksjonsluke el lign.

Jeg har selv ett lokk jeg kan åpne og suge ut vann etc fra bunn av tanken.

Dieselen som blir pumpet ut er hentet fra litt over bunnen av tanken,nettopp pga av urenheter som legger seg i bunnen.

Ikke moro når det blir litt sjø og alt dette blander seg.

Men regner med du har finfilter og evt vannutskiller før diesel når dysene !?

Du kan antakelig kappe, sette på et T-stykke med ei tappekran og tappe litt innimellom. Det bør da være en beholder, rørstubb el på etpar desiliter under T-stykket slik at det er plass til litt vann og dritt.

Dette vil bare fungere hvis uttakene på tankene til slangen ligger på det laveste punktet i tanken.

Kommer uttaket ut i siden på tanken eller evt i bunnen med en rørstubb eller flens stikkende opp over bunnen på innsiden vil du ikke få ut vannet.

Tidligere var det helt vanlig å kunne tappe vann fra laveste punkt på tanken. Skal du ta ut vannet før finfilteret har du allerede fått det inn i drivstoffslangene under gange, og filtreringen blir adskillig mer tilfeldig.

Uttaket til forbruk bør dessuten ligge litt over bunnen, og det vil gjøre at du kan få mye vann i tilførselen til motoren når du legger deg på skrå i grov sjø. Da er det triveligere å tappe i havna når båten ligger stille.

Ser at HMM skrev fortere enn meg og nevnte en del av de samme momentene..

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Takk for gode kommentarer!

Tankene er laget av rustfritt/syrefast.

Stussene som er påsveist ligg ca. 6-7 mm over det laveste punktet i akterkant på tankene som ligg med svakt fall akterover.

Det er ingen tappekrane på slangen.

Det er ikke sjangs å komme til fra toppen, da tanken ligg helt oppunder dekket og ta ut tankene ser jeg på som en for stor operasjon.

Uttak for forbruk ligg høyt over bunn.  

Ares

Da ble det litt mer å tenke på. Hvis vannet står over de 6-7 millimeterene vil det renne ut i slangen og ned i T-stykket hvis slangen ligger i bukt nedover. Da kan det tappes på det laveste punktet.

Du vil ha endel gjennomstømning i slangen alt etter hvilken tank du tapper fra og hvor returen går. Ligger du skrått i sjøen vil vannet renne igjennom slangen mellom tankene.

Konklusjonen må bli at du kan få ut mesteparten av vannet, og antakelig lenge før det når opp til forbruksuttaket.

Mons

Det høres ut som en slik løsning for avtapping kan virke.

Dersom uttaket er på innsiden, dvs. peker mot midten av båten, vil det hjelpe stort å tilte båten når du tapper av vann og slam fra bunnen. Et par mann på ripa vil hjelpe til at uttaket kommer på laveste punkt i tanken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

På den forrige båten jeg hadde var det en tank på hver side. Jeg bygde en lien firkantet tank ..ca.15x15x15cm...med en 2'' slange til hver tank med en kuleventil. Bunnen på dennne tanken var formet som en pyramide. Denne tanken lå lavere enn de store tankene. Ibunnen av pyramiden var det en kuleventil for avtapping av evt.vann. Sugerøret og returen var koblet til denne tanken. Det fungerte fint på den båten, og det var ikke noen fare for at motoren skulle suge luft i grov sjø ved lavt nivå på tankene.

Enten suge ut endel fra tilførslen til motor først (løsne slangen).

Så kan du ta drillen og lager ett hull i slangen mellom tankene,som du trykker en passe str slange inn og suger opp resten.

Kan feks bruke vanlig drivstoff slange fra en påhengs motor el ett rør.

Bare mål slangen/røret så du ikke du lager for stort hull.

Klipp slangen på skrått,så blir den lettere og føre inn.

Redigert av Hmm ! (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...