Jump to content

Polish for aluminium. Kjøpe hvor?

Torsen67

Recommended Posts

Ser ut som Autosol er best til generell polering/rubbing (både alu og gelcoat) mens Peek fra Gasoline gir enda bedre glans for siste hånd på verket.

Anodisert alu har jeg ikke prøvd å polere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Grov aluminium bør nok pusses med fint slipepapir først, og så vannslipes med f.eks. 400-600-800-1000 og så autosol til slutt.

Evt. Peek fra Gasolin for den siste finishen.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=13265

Polermaskin av ymse slag funker også med autosol.

For de viderekomne har Mirka mange løsninger som funker på det meste.

http://www.mirka.com/en-IN/in/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

...polere grov og anodisert aluminium. Men må være noe som tar anodiseringen.

Produktet du lenker til er jo for å polere anodisert aluminium uten å ødelegge anodiseringen ?

Autosol Polish for Anodized Aluminum is a specially formulated polish containing the finest of polishing substances to achieve optimum cleaning results on all types of anodized aluminum without harming the anodized surface.

Dersom du skal fjerne anodisering, er vel det enkleste å gjøre det mekanisk, altså med sliping.

Jeg er kanskje en av de få her inne som er skeptisk til Autosol og Hugos.

Fine og effektive produkter. Men dette er poleringspasta som tar mer enn bare flekkene.

Hempel sin polish er også spesifisert for aluminium, samt at de har en egen sealer for aluminium, Hempel Alu-Protect.

Fult mulig alle polish merker fungerer?

Dette er noe de fleste båt og jernvare forretninger fører.

Så dette sist hos Din-Båt på Barkåker/Tønsberg.

Det gjør det faktisk ikke på min tube teerex;-) Ikke får jeg det til med den heller.

Som bildet over og under her viser så er original Autosol metalpolish for alle metaller som krom og aluminium (samt gelcoat).

Jeg har brukt den til krom og alu (og gelcoat) i snart 35 år.

Bruker som regel en bit av en frottehåndduk til påføring og polering, samt en ren bit til avtørking og siste finish.

Noen aludeler kan være lakket med klarlakk (MC og felger) og da må man bruke lakkfjerner eller slipe ned lakken på forhånd.

Er aluen grov så får man naturligvis ikke en speilblank overflate bare med Autosol. Da må det slipes og pusses med f.eks. vannslipepapir eller lignende først.

bilde

Vet ikke helt hva som er forskjell på den gode gamle og denne her.

Har kun prøvd den gode gamle på alle slags materialer.

Trolig er denne mere skånsom enn originalen ifølge det som står her http://autosolblog.blogspot.no/2013/05/autosol-for-motorcycles.html

bilde

Ja Komodo, jeg vet at anodiseringen beskytter aluminiumen. Men toppen av forgasserne vil bli polert etter behov da de skal se ok ut da de er synlige.

Men er du sikker på at de delene overhode er anodisert (eloksert)? Hvis ikke er det bare å gå på og slipe de blanke med finere og finere korning, og avslutte med polering.

Hvis du er glad i blanke ting kan jeg anbefale deg å skaffe deg en slik

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=68657183

De fører også stoffskiver i ulike kvaliteter (avhengig av materiale) og flere forskjellige typer voks. Jeg har anskaffet meg en slik maskin, og den virker veldig grei. Det blir imidlertid en del prøving og feiling med ulike skiver og vokstyper. Det er egen voks for grovpolering, og egen for blankpolering. Med den grove voksen blir det ikke blankt. Det går sikkert an å bruke autosol i siste runde også.

Det er mange tråder her inne om polering av rustfritt. Polering av aluminium blir egentlig akkurat den samme prosessen, bare at man må bruke litt annen type voks (og muligens filtskive).

Skiver og voks:

http://www.anvema.no/Shop/List/Polerutstyr/235/1

Hvis den ikke er eloksert kan du slipe den glatt med flappdisk først, f.eks. en slik: http://www.thepolishingshop.co.uk/acatalog/Flap_Wheels_Taper_Bore.html

Den kan du også montere på maskinen jeg linket til lenger opp. Skal det bli blankt bør du avslutte med 320 korning før du polerer. Hvis overflaten er ruglete og ujevn må du slipe med ganske grovt papir først, f.eks. 40 eller 60 for å få vekk ugjevnhetene. Det går an å bruke lamellskive på vinkelsliper også, men da er det litt lettere å få hakk som blir leie å få bort.

Ingen dum tanke det nei. Men satt og gnukket litt med Autosol i går. Det ble helt greit. Men det må nok hardere skytts til for å få aluminiumen lys. Overflaten er litt grov og pussekluten ble helt svart hele tiden. Men som sagt, mye bedre enn det det var.

Vannsliping med 400-800 papir vil nok gjøre susen da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...