Torsen67 Startet 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2015 Da jeg alltid har fremre del av kalesjen oppe, så ser jeg etter en 12v LED-lampe til å feste i bøylen på hver side (22mm). Savner å ha ett lys på hver side i denne høyden om kvelden når det er mørkt. De med targabøyle har jo stort sett lys i denne, noe som er kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Går det ikke an å bruke slike led strips man får kjøpt både her og der? Er ikke de ganske greie å jobbe med? En kjapp tur på google http://www.lysbutikken.no/teknisk-led-belysning/led-strips Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Det går jo så klart, men blir seende ut som et juletre. Ledstrips bruker jeg kun oppunder etc, slik at man ikke ser stripsene. Tenkte mer på to led-spottere som lyser ned men som jeg kan vri i den retningen jeg ønsker de. Helst noe som tåler litt fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Er akkurat ferdig med en trådløs lysplanke jeg skal ha oppe i cockpiten på seilbåten. En 2x4teaklignende tre ca 1 m lang med et frest spor under. Led stripe i sporet, trådløs dimmer og et 4000mah litium batteri integrert. Funker bra på kvelden og lades med sigarettenner når vi kjører. Lyser 10 timer ca. Henger i hemper i kalesjen og tas bort på dagtid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Det der var utrolig smart Tjorven! Har savnet noe lignende i båten vår også, hadde vært fint med leselys helt akter under kalesjen. At den er ladbar og ikke trekker strøm fra batteriene under bruk er jo et stort pluss, men det mest geniale er å slippe å legge opp strøm til den nEr dette et custom diy sak, eller noe du har handlet? Hvis det er en diy greie fortjener den en egen tråd her inne Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jørn Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Har en modinisert lampe, feks feste med klips http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Holder-2000018007/og lampe http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Innvendig-belysning/Lysrorarmatur-12-V-2000018597/ Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Hmmmm kreativiteten strømmer på her... Har 3slike led lamper som går på 3 stk AAA batterier. De har en magnet på baksiden. Legger jeg en bit magnetisk stål oppå kalesjetaker, så burde de holde seg fast oppunder kalesjen... Kjøpt for 70 kr hos den lokale båtbutikken. Endelig får jeg brukt de til noe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Fungerer nok, men høres litt jalla ut Eureka Jeg synes varianten med oppladbart innfelt lys i en teakboks hørtes fint ut En variant til som jeg har tenkt litt på. Jeg har veldig sans for Viknes båtene med stort akterdekk og skråstillt targabøyle bak. På den måten får man ekstra volum under kalesjen på akterdekket, og i bøylen kan man montere inn lys. Har lekt litt med tanken på å lage en slik bøyle til Viksunden. Frua synes imidlertid ikke det høres ut som fornuftig bruk av tid og ressurser... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 22.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2015 Joa, selvfølgelig ikke like pent som teak som på bildet. :) men f.eks for den som ikke har annet enn kalesje all over, som seilbåt, så er det en enkel måte. Jeg har brukt så mye tid på å tenke avansert, at jeg gjør det enkelt når jeg kan. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 ........................................ Har lekt litt med tanken på å lage en slik bøyle til Viksunden. Frua synes imidlertid ikke det høres ut som fornuftig bruk av tid og ressurser... Jeg synes det måtte være veldig fornuftig bruk av tid og resurser. Kanskje med noen stangholdere også? Ellers til Tjorven III: God ide og veldig fin lampe. Men hva betyr teaklignende? Hvorfor ikke likegodt teak? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Hei Jeg har en aluminiumskinne som jeg har bøyd på hver ende som jeg fester under glidelåsen på kalesjen. Denne har jeg festet LED strip fra Biltema på. Har så stripset fast kablen langs bøylen ned til en kontakt. slik at jeg kan koble bort hvis jeg skal slå ned kalesjen. Har også en skjøtekontakt oppe ved skinna. Sikkert litt vanskelig å forstå, men har ikke mulighet til å få noe foto av det nå. Prøver å få tatt i romjula. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Jeg har montert et par LED lommelykter med feste for sykkelstyre (samme size som de fleste kalesjestenger) kjøp på ebay. Bra lys til en billig penge uten å måtte legge opp kabler etc. http://www.ebay.com/itm/311250597430 Ca. kr. 30.- pr. stk. inkl. festeanordning og forsendelse. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Hei. Dette er egenkomponert med dippedingser til noen hundrelapper fra ebay. Blå led lys oppå også for å toppe Harry faktoren litt. Kopier gjerne, men blir nok ikke noen tråd Det der var utrolig smart Tjorven! Har savnet noe lignende i båten vår også, hadde vært fint med leselys helt akter under kalesjen. At den er ladbar og ikke trekker strøm fra batteriene under bruk er jo et stort pluss, men det mest geniale er å slippe å legge opp strøm til den nEr dette et custom diy sak, eller noe du har handlet? Hvis det er en diy greie fortjener den en egen tråd her inne Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2015 Jeg har montert et par LED lommelykter med feste for sykkelstyre (samme size som de fleste kalesjestenger) kjøp på ebay. Bra lys til en billig penge uten å måtte legge opp kabler etc. http://www.ebay.com/itm/311250597430 Ca. kr. 30.- pr. stk. inkl. festeanordning og forsendelse. Min erfaring er at disse LED-lyktene har et veldig kaldt og skarpt lys, og selv om noen av disse kan dimmes så er fremdeles lyset veldig kaldt. Hvordan er det egentlig å lese med dette lyset? Selve prinsippet og prisen er jo helt nydelig, men med "super bright" lys så er jeg redd det ikke er noe for meg, ihvertfall. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
mbm Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 Hvordan er det egentlig å lese med dette lyset? Til mitt bruk så fungerer lykten greit, men om man primært er ute etter et godt leselys så er selvsagt ikke dette en topp løsning. Man zoomer enkelt ut/inn med lykten og iflg. annonsen som linket til (samme annonse jeg handlet fra) så skal det også være mulig å justere brightness uten at jeg kan minnes om jeg har testet dette. Fordelene i tillegg til prisen er plassringsvennlighet og montering - kan på sekunder monteres på enhver kallesjestang og alle andre rekker/stenger/rør/etc. med diameter 22-29mm. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 På Uttern D77, så er det montert orginalt det du søker. I en av kalesje bøylene er det ei ledlampe. Ca 8 cm lang. Som er klipsen på en av bøylene. Den gir fint lys. Bygger "ingenting". Ledningene er lagt skjult. Så jeg trenger ikke tenke på denne når kalesja legges sammen. Har ikke bilde. Men vil tro en forhandler skaffer denne lett. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 https://www.maritim.no/navi-light-rescue-360-grader#.Vnvev5-h3qA Har en rimeligere versjon av denne. Den kan festes i taket av kalesjen med magnet hvor som helst og også snus til utsiden og brukes som anker lanterne Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
hebbelille Svart 24.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2015 Dette har vi en Løsning på, min lokale Kalesje maker fant løsingen på dette, lagde en test/demo kalesje bit, nå holder han på å sy opp igjen min kalesje og da skulle ha sy inn ledd stripe i kalesjen, denne tåre fint å bøyes og bennes slik at det ikke er noe problem å ha denne der når kalesjen skal tas ned/rulles sammen. denne kan du da enten ha med batteri pakke men innsydd lomme til batteriet, men jeg skal ha innsydd strømkabel i kalesjen, med vanlig 12v kontakt får sigarett tenner som sitter der kabelen kommer ned. denne kan du få med bare kvit lys eller du kan ha den med farge, jeg har valgt å ha den bare helt vanlig med kvitt lys. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Torsen67 Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 Den var smart hebbelille. Hvilke led-strips er dette? Lyset så heller ikke for hvitt ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 26.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2015 http://www.ebay.com/ulk/itm/131023507349 http://www.ebay.com/ulk/itm/301735574710 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2015 Da har jeg funnet løsningen for mitt vedkommende. Det blir to av disse http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Holder-2000018007/som jeg fester i en liten plate. Etterpå skrur jeg inn denne: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Innvendig-belysning/Leselampe-LED-vinklingsbar-2000034435/ Setter en sikring på pluss-leder i tilfelle kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 28.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2015 Jeg har fire av disse: http://m.clasohlson.com/no/LED-belysning/Pr364549000 Festet med to små strips hver seg i kalesjebøyler. Bruker 3stk AAA batterier og lyser veldig bra og man slipper å legge kabler. Ta av det orginale festet, enkel og rask løsning. Har brukt mine i to sesonger nå og fungerer fortsatt utmerket. Bytter batteri to til tre ganger i løpet av en sesong. Har bilder også så skal prøve å legge ut. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
hawthorne Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Løfter gammel tråd. Skjedd mye på LED fronten siste årene, er det noe nytt gøy dere har som kan anbefales? Mørkt i min båt, og jeg trenger noe på batteri, som ikke er "lommelykt". Altså smarte batteridrevene lyd-dingser til å ha på bord, feste i kalesjestangen etc Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Vi bruker noen billige solcelle-"glasskuler" som kan plasseres på bord og dash. Samt 2 stk tilsvarende kuler men som er laget for å henge. Til feste i kalesjestang bruker jeg bare slike pullpit-klyper fra Biltema (de hvite). Dette lyser nok til at vi ser greit, det er koselig og ikke for mye. Det er ikke nok til leselys. Kjøpte vel på Europris mener jeg. Kjøpte dem etter å ha sett tilsvarende i båten til noen venner. Legger "kulene" på dash om morgenen. De tenner automatisk når mørket kommer, så det ser jo alltid ut som det er folk i vår båt. Innbiller meg at det kan hindre uvedkommende fra å gå ombord når vi ikke er i båten også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hawthorne Svart 15.August.2020 Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 (redigert) Var innom Clas Ohlson fredag, bare måtte ha noe lys. Endte med to av disse: https://www.clasohlson.com/no/Northlight-LED-belysning/p/36-6465. Overraskende bra, anbefales. Kan da enten sitte i holderen (som limes, skrus eller bare står på bordet) eller så fester man lampesylinderen med klyper, tape el.l. Gir et relativt varmt lys til denne typen lampe å være. Finnes i hvit eller svart. Kr 90,- + 3 AAA batterier føler jeg er et godt kjøp. Redigert 15.August.2020 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.