Bien Startet 24.Desember.2015 Del på Facebook Startet 24.Desember.2015 (redigert) Hei, har nå båten, trebåt / Johnson Krysser fra 1977, hjemme og skal gjøre motoren vinterfast, det er en dieselmotor og kan en tipse, hva må gjøres? Jeg må vel rense sjøvannssystemes osv. Ville være takknemlig for noen tips eller links hvor jeg kan sjekke litt om det. Vil helst ombygge fra sjøvann til ferskvannkjøling, har dere noen tips rund det også? God Jul Kaptein Bien Redigert 24.Desember.2015 av Bien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 (redigert) Skriv gjerne litt om hvilken motor det er, modell etc. Martec har standard ombyggingssett for en del motorer. Går du inn på Martec.se, så finner du en del motorer. Typisk pris er ca 8000 kr. Om du sender en epost til dem, kommer du til å bli henvist til norsk forhandler. Tror en av de hadde annonse på finn.no for en tid siden. Noen vil hevde at en gammel motor som har ruslet og gått med sjøvannskjøling, som ligger på ca 60 grader, ikke nødvendigvis vil ha det så godt med oppbygging, siden termostaten skiftes og motortemp løftes til ca 85 grader. - årsaken til at temp er vesentlig lavere med saltvannskjøling, er at saltet felles ut ved høy temp... Men det der vet du sikkert.... Dog, ombygging gir mange fordeler, som vv-bereder og luft-varmer. -samt kanskje noe forlenget levetid. Vinterkonservering av motor: Kjøres varm på ferskvann, deretter innpå med frostvæske, eventuelt tappe ned motor. ( den må kjøres varm for at termostaten skal åpne. Eventuelt ta ut termostat først. Skift olje, filter, anoder. Tørk over motor og spray på noe... :) Høøøø, trebåt ja... Her må trebåt-spesislistene tre inn. Var det noe med trebåt og å kjøre motoren mens den står på land ? Redigert 25.Desember.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Det stemmer det, hvis en trebåt står på land er det svært uheldig å starte opp en innenbords dieselklump. Hilsen lekkasjer og brudd i festemidler. For all del, det kan gå fint, men vibrasjonene og den ujevne belastningen på skroget (uten det jevne trykke fra sjøen) er lite heldig. Dette gjelder spesielt for motorer med ujevn gange og vibrasjoner, altså motorer uten mange sylindre. Sitér dette innlegget Link to post
Bien Svart 26.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Hei og takk for svarene, motoren er en Bowman, 4 zylinder, engelsk dieselmotor, 2,5 L, fra 1977, jeg har tatt båten ut for noen dager siden og skroget er fortsatt vått, det blir ingen problem hvis jeg starter motoren, men det er sant, hvis skroget er helt tørt på våren, skal motoren ikke startes på land. Da vil jeg spøle ferskvann gjennom systemet og etterpå frøstvæske på. Ombygging er spennende, jeg vil sjekke hjemmesiden for det. Fortsatt god julekvelden. Kaptein Bien Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 Ingen motor som heter Bowman. Kanskje det er en BMC? Kanskje den allerede er ferskvannskjølt? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 motoren er en Bowman, 4 zylinder, engelsk dieselmotor, 2,5 L, fra 1977, jeg har tatt båten ut for noen dager siden og skroget er fortsatt vått, det blir ingen problem hvis jeg starter motoren, Gjerne det er navnet på kjøleren du tenker på? Det kan være det ikke blir noe problem, men selv med fuktig skrog er det ikke heldig med for mye vibrasjoner fra motor så lenge båten står på land, så ville ha vært forsiktig. Kan du vente til båten kommer på sjøen igjen er dette heldigere for både nater og festemidler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.