Vosso63 Startet 25.Desember.2015 Del på Facebook Startet 25.Desember.2015 Jeg vil benytte en ganske stusslig romjulstid til å ønske alle gode båtfolk på Baatplassen.no ei god juletid og et godt nytt båtlivsår. Kanskje særlig til dem som har båten på land, under oppussing, rekonstruksjon eller rehabilitering. For sistnevnte gruppe er det som livet står litt på vent, og håp og forhåpninger er satt på høyrentekonto, eller i risikoutsatt aksjesparing. Når det gjelder framtida mi her på denne plassen, har jeg gjort meg noen tanker. Først litt om hvordan jeg kom på at jeg skulle bidra. Jeg brukte i flere år, høyst sporadisk, med lange fravær, denne nettplassen utelukkende som et oppslagsverk. Også da jeg hadde lagt båten på land, i krybbe, med stall rundt, i adventstida i 2013, gjennom hele 2014, jula i 2014 og langt utover våren i 2015, trengte jeg egentlig ikke anna support enn den jeg kunne få via google og facebook, og ymse folk, forretninger og foretak. Først nå i sommer hadde mengdene av ideer, av materialer, av tanker og gjøremål, blitt så omfattende at jeg rett og slett måtte få lufta ut. Å lage en egen blogg, nærmest for å vise fram, eller legge ut for å få ros, var ikke særlig aktuelt. Jeg prøvde å presentere prosjektet på andre sider og fora, men fant det unødig komplisert og utilfredsstillende i forhold til tilbakemeldinger. Hensikten måtte jo være at publikum og deltagere måtte ligge på alle nivå fra mange felt, i mange aldre og gendere. Det kryr av båtfolk som har utrulige kunnskaper om særskilte emner, om ganske generelle temaer, eller som har levd hele liv ved, på, i, båt. Det har i de siste åra også blitt mange i båtuniverset som er nye, men som drar med seg kunnskaper innafor elektronikk, kommunikasjon, mekanikk og anna snadder den nye verda består av. Og så er det alle disse som er godt inne i trevirke og snekkerforståelse, de som har peiling på kjemi eller allverdens organiske fluidumer, metaller, motor, mekanikk, seil, tekstiler, osv. Altså et potensielt mektig nettverk av eksperter, fagfolk, lekfolk, amatører, og alt anna. Mange av disse fant jeg på Baatplassen. Dermed la jeg ut prosjektet i all sin herlighet, all sin gru, all sin otte. Håp og tru. Aberet er at det er offentlig. Åpent og søkbart. En risikerer altså å legge ut, til offentlig beskuelse, gapestokk og bespottelse, sin helt åpenbare mangel på dugleik, sin naivitet, dumskap, sine tabber og misforståelser. I og for seg ikke all verdens risiko når en er en voksen mann og allerede har satt fotspor, laga far og fått noen til å gå i det. Men like fullt et skritt å ta. Og, samma hvor gammal en er, vil en jo helst ikke få det talt alt rett i ansiktet, malt rett på veggen, sagt høyt og ufiltrert rett på nett. Dette har jeg ikke opplevd som noe problem på Baatplassen. Alt i alt har tilbakemeldingene vært både hyggelige, modne, voksne, barmhjertige, konstruktive og hjelpsomme. Det er bare båt som knytter meg til Baatplassen. Båtens linjer, båtens ferd gjennom sjøen, båtliv og fiske, vann, sjø, himmel og hav. Det finnes ufattelige muligheter til å bedrive alle andre aktiviteter på en bråte andre plasser på verdensnettet. Jeg har mine meininger og mine kjepphester, min uro og redsel, slik alle andre voksne folk i verda har det. Men, lykkelig nok, har jeg et par sysler jeg klare å holde fri fra slike tanker og meininger. For meg er båt og alt som har med det å gjøre, utelukkende en emosjonell greie. Det er jo det! Stå til rors i båten i lett bris langs med land i en lang uforanderlig fjordarm, aleine, med motorlyden på øret og egentlig intet annet. Det er ingenting å holde styr på, ingen særlig trafikk, ingen spektakulære øyeblikk, ingen verdens ting. Bare gli gjennom sjøen. Og så den nesten overjordiske lykkefølelsen. Jovisst er det artig med stor sjø, vind og regn inn på skrå, med trange farvann og kompliserte bunnforhold, sjømerker av ukjent karakter, sidevind inn mot ankringsplassen, bakking i smale våger. Men mesteparten er jo bare å stå til rors, forsiktig stille stigningen eller legge ned en tanke på motorhastigheten. Få akkurat den lette euforiske rusen når hekken letter en smule og båten glir glatt gjennom sjøen. Alt er helt i orden. Jeg ser at Baatplassen har sine diskusjonsgrupper om ymse anna som for meg handler om politikk og meininger, om sikkerhet, redningsvest, dieselpriser, klima og miljø, redningstjenesten, og mye anna slikt. Av og til bruser det om øra på fritidskippere og hobbymaskinister så avstanden mellom motsats, motsetning, og rein konfrontasjon synes å være fint liten. En tenker nesten på opplevelser en har hatt i trange farvann, og bilder av påståelige plastkryssere i tjue knop blafrer forbi i minnet. Jeg syns kanskje det blir i overkant mye hånlighet og usaklighet, testostron og adrenalin, og verker etter å blande meg inn. Gjør jo ikke det. Heldigvis. Dem om det. Kanskje kunne det vært stappa inn i en egen skuff bakom ruffen eller hva det nå heter, attmed dreggen, nedi putekassa, slik at vi apolitiske båtelskere slapp å se det? Kanskje kunne de tatt med seg hele greia ut på sjøen, ut i facebook eller et anna sted og gjort opp seg imellom der) Men så griper jeg meg i det: Jaha, la dem nå strides, hva gjør nå det? For meg? For jeg har det helt allright, jeg altså. Trives utmerket i mitt enkle lille båtunivers. Der alt er overkommelig, forståbart, løsbart. Håndterlig. Javisst! God jul, godt nytt år, god vår, god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Og God jul, godt nytt år, god vår, god sommer til deg også. Her er vi nok en broket blanding, kanskje et gjennomsnitt av befolkningen? Men en felles interesse har vi: BÅT! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zitt Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 .....og med ett ble Båtplassen enda bedre!!! Takk Erik AN, og fortsatt god jul til deg og dine! Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Det var utrolig flott skrevet Erik AN og traff midt i hjertet. Helt enig med Zitt Jeg skal sette meg som mål og slippe dampen litt ut mellom øra og ta livet og andre folks meninger med like stoisk ro som deg. Lover ikke at jeg klarer det, men syntes det er et fint mål nå i disse rolige juletider når savnet etter Tupperwaren er som størst. Fortsatt God Jul og det er ikke lenge til det er sommer Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Godt skrevet! Riktig god jul, og godt nytt båtår til deg, og all andre her på Båtplassen Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
MOW Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 noen ganger sier bilder mere enn ord - fortsatt god jul og godt nyttår især til dig Erik AN for den herlige beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 25.Desember.2015 Del på Facebook Svart 25.Desember.2015 Veldig flott og godt skrevet! Jeg kjenner meg igjen i absolutt alt du skriver! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mizar Svart 26.Desember.2015 Del på Facebook Svart 26.Desember.2015 (redigert) Takk til trådstarter for et tankevekkende og personlig innlegg. Min første tanke etter å ha lest det, er som andre har sagt: Du har gjort Baatplassen enda bedre! Min tanke deretter, er at innlegget viser hvordan hver og en av oss er på sitt beste når man er ærlige både mot seg selv og omgivelsene. Den "redselen" du nevner for å bli stemplet fordi man går tydelig ut med sine tanker (og frykter usaklige reaksjoner av ymse slag), kjenner jeg meg igjen i. "Frykten" for andres dom helt offentlig på nett, til alle evighet osv., er det lite grunn til EGENTLIG, ord er ikke farlige. Men samtidig vil man jo gjerne bli forstått og respektert. Der tror jeg ditt innlegg bekrefter at vi alle skriver og uttrykker oss best når vi er nærmest oss selv. Da har vi underlig nok, også mest å gi til andre. Og vi er også alle forskjellige. Så essensen er for meg: Ærlighet og toleranse. Leve og la leve. Her litt mer anonymt, men også på brygga i Real Life. I det store mangfoldet her på Baatplassen har vi en enorm felles ressurs i hverandre, og der man finner innlegg og innhold som går andre veier enn det man selv er komfortabel med (eller interessert i), kan man bare hoppe over. Ingars strenge politikk og regler for trådenes overskrift bidrar også veldig positivt til det. Jeg fant tråden din samtidig som jeg lette etter "tråden om klima-avtalens konsekvenser for båtlivet". Der diskuteres det ting rundt økonomisk vekst og miljø -som du kanskje synes faller utenfor det enkle båtlivets filosofi, men det er viktige ting som også vi båtfolk bør tenke over - hvis man vil. Fordi vi er en herlig blanding av folk her på Baatplassen. Linken nedenfor handler ikke direkte om båtlivet, men det som sies kan kan lett overerføres på båtlivet også. Den passer minst like godt i denne tråden. Tusen takk, Erik AN! https://www.youtube.com/watch?v=GgBpyNsS-jU Redigert 26.Desember.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.