Jump to content

Skal det lekke vann ved propellakselen?


SeaMaster175

Recommended Posts

På min plastbåt kommer det også inn litt vann dersom jeg er for sparsom med akslingsfettet i boksen, men det løser seg ved å øke smøredosen.

 

Men det skal ikke være for mye fett heller - det vil da kunne gå seg varmt.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, så det gjelder å bruke nok fett, men ikke for mye...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilken type pakkboks du har, men sannsynligvis er den med talgpakning.

Det er riktiig at det ikke skal smøres for mye med fett.

Det skal komme noen drypp med vann ved gange, men ingenting ved stilleliggende.

Man kan skru etter og presse talgpaningen sammen mer for bedre tettning, men ikke skru for mye.

Talgpakningen blir hard og må byttes når det skjer. Det er fettet som skal holde den myk.

 

Kjenner jo ikke båten din, men sitter det ikke en pakkboks helt akterut?

 

Har heller ikke så greie på vribart, men du har vel trekkrør og vribart anlegg?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vet ikke hvilken type pakkboks du har, men sannsynligvis er den med talgpakning.

Det er riktiig at det ikke skal smøres for mye med fett.

Det skal komme noen drypp med vann ved gange, men ingenting ved stilleliggende.

Man kan skru etter og presse talgpaningen sammen mer for bedre tettning, men ikke skru for mye.

 

Kjenner jo ikke båten din, men sitter det ikke en pakkboks helt akterut?

 

Har heller ikke så greie på vribart, men du har vel trekkrør og vribart anlegg?

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig, det sitter en pakkboks helt akterut. Riktig, vi har vridbart anlegg. Kan ikke dette så veldig bra, men hva er trekkrør?

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er pakkboksen som skal holde tett. Det er der talgpakningen sitter. Det vil også være en "mutter" i front av den der man kan stramme. Den kan også skrues av (OBS OBS!! kun på land!) når man skal skifte talgpakning. Om det er en tettning mellom trekkrør og aksel lenger frem, er jeg ikke sikker på.

Trekkrør er røret man beveger frem og tilbake for å endre vridning på propell.

 

Skal ikke si så mye mer da jeg ikke er noen ekspert på dette, og bare beskriver hvordan jeg selv mener dette fungerer.

 

Hvis du venter litt så får du sikkert svar fra andre her på forumet som har mer greie på det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser du har en FM L2 eller L5, og hvor du har lekkasjen er imellom aksel og trekkrøret som begge går rundt samtidig. Her er det normalt fylt opp helt med fett. Jeg husker ikke helt om det ligger talgpakning innenfor mutteren på bildet, men jeg tror det gjør det. Jeg ville i første omgang prøvd å stramme til mutteren noe og se om det hjelper. Pass på at det ikke blir så stramt at du ikke får reversert.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Hamp skal tvinnes rundt gjenger inn ved hylsegjennomføringene. Vanlig gjengeteip kan også brukes, men det er vist sterk annbefalt å bruke hamp. Spesielt nøye er akselgjennomføring bak ved propell.

 

Båten må altså på land for og gjøre dette.

 

Hvis båten ligger på vannet å det er mye greier for å få den opp, så ville jeg bare passet litt på, sørget for at aksel hele tiden har bra med fett å heller tatt jobben hvis det skulle vise seg at den begynte og lekke mer utover sommeren.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar!

 

Det lakk litt vann i fjor også, så jeg tror jeg lar det være til vi tar båten på land. Er ganske usikker på hvordan det skal gjøres, men det er vel bare å prøve og spørre om råd hvis det er noe jeg lurer på...!

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Her er bilde tatt fra Båtplassens dokumentarkiv Bilde Tegningen stemmer ikke helt med terrenget, da omstyringen på FM 8-12 skal være helt til høyre etter "Aksel P." Lekkasjen din er mellom "Prop.rør" og "Aksel P." Det hjelper ikke noe å trykke fett i den bakre fettkoppen, da den bare vil smøre mellom "Hylse" og "Prop.rør", ikke selve akslingen. Heller ikke ny talgpakning ved propell vil hjelpe på dette, da denne også kun tetter mellom "Hylse og "Prop rør". Fyll fett i propellhuset, bruk gjerne fettkoppen som er til smøring av hylsa, skru denne inn i pluggen i propellen og trykk inn så mye fett som mulig samtidig som omstyring beveges frem og tilbake. Siden "Prop.rør" og "Aksel P" beveger seg med samme fart, er fettet imellom disse kun til å smøre omstyringen og tette mellom aksel og rør (ikke hylse)

 

Fred Ivar

 

Fra Båtplassens dokumentarkiv:

FM 8-12

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjøres dette?

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Hei. Jeg har en Fm 8-12 med vridbart anlegg og 3-blads propell. I fjor røk jeg trekkrøret da jeg fikk tau i propellen. Det var det en enkel sak å bytte. Måtte jo ta opp båten, men det var byttet rør og ny pakning på 4 timers jobb. Husk at den store mutteren innenfor propellen er lings :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...