Jump to content

Ettermontere brakett

Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei!  I fjor vår kjøpte jeg en 27 Alicraft med 205 OMC seadrive.  Det viste seg den var defekt og etter mye leting etter passnde brakett til nymotor ble det designet og laget fra bunn av, med god hjelp av gode kolleger!

Tenkte jeg skulle legge ut litt tegninger bilder og info som kanskje andre her kan dra nyttrav i fremtiden!

Braketten ble laget i 8 og 12 mm veldox stålplater, galvanisert i flytende sink og pulverlakkert.  Hele herligheten veier i ca 100kg

Hei. Dette synes jeg var drittstilig. :yesnod: Hvordan fungerer dette i praksis. Tenker på hekkbølgen når du går ned i fart og båten faller ut av plan. Hvordan beregnet du høyden på montering av braketten?. Dette iforhold til hvor kavitasjonsplaten befinner seg. Hva ble toppfart med 200 hk på hekken? Mulig at dette vil være løsningen som faller rimeligst ut for meg og frigir masse plass som kan brukes til andre ting. Sist men ikke minst; forsterket du noe på innfesningspunktene og eventuellt hvordan ?Fortsatt god jul. :santcheers:

Hei! Formelen er grei! 1 tomme brakett pr fot båt, og Kavitasjonsplaten 1 tomme over bunn av kjølen pr fot brakett i mitt tilfelle, ble det drøyt to fot brakett og drøyt to tommer over. Funker greit, spruter litt i plan, men ikke ille, skal få på flapps til våren så regner med det hjelper litt også. Ville nok ikke kjørt båten uten deksel når jeg går ned fra plan ;) men funker greit. Toppfart med ulastet båt var 32 knop, har ikke kjørt stort planfart med fullastet båt!

Her er en forklaring på hvordan du laster opp bilder https://baatplassen.no/i/topic/120147-laste-opp-bilder/

bilde

Legg inn bildene så de syns, så blir det litt festligere å lese tråden din :thumbsup:

Ps: Lurt å vri bildene i riktig retning før du laster dem opp på serveren.

Redigert av Komodo (see edit history)

Å vri bildene i et visningsprogram, gjør jo ingenting med bildene dersom du ikke lagrer dem lokalt etter vridningen før du laster dem opp. Da forsvinner de dataene (EXIF-data)  fra da bildet ble tatt og som forteller hva som skal være opp og ned.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei! Formelen er grei! 1 tomme brakett pr fot båt, og Kavitasjonsplaten 1 tomme over bunn av kjølen pr fot brakett i mitt tilfelle, ble det drøyt to fot brakett og drøyt to tommer over. Funker greit, spruter litt i plan, men ikke ille, skal få på flapps til våren så regner med det hjelper litt også. Ville nok ikke kjørt båten uten deksel når jeg går ned fra plan ;) men funker greit. Toppfart med ulastet båt var 32 knop, har ikke kjørt stort planfart med fullastet båt!

Trenkte ikke forsterke da det hadde stått på en enda tyngre OMC 205 hk fra før av, var jo påhenger det også!

tror helt sikkert du kan heve motoren litegrann , lest flere steder at man kan flytte 1" opp for hver 6" bakover. Så burde det minke litt på spruten.  Aldri hørt om formel for brakettlengde ift. båt, vanligste er vel å bygge slik at det er plass til å vippe motoren helt opp, og det burde jo gå fint her 

Tror ikke vektforskjellen kan ha vært veldig stor, de gamle V6erne til OMC var ikke så tunge. 472 pund finner jeg på nett

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Å vri bildene i et visningsprogram, gjør jo ingenting med bildene dersom du ikke lagrer dem lokalt etter vridningen før du laster dem opp. Da forsvinner de dataene (EXIF-data)  fra da bildet ble tatt og som forteller hva som skal være opp og ned.

De blir lagret etter snuing lokalt, men blir allikevel vridd når jeg laster de opp!?

tror helt sikkert du kan heve motoren litegrann , lest flere steder at man kan flytte 1" opp for hver 6" bakover. Så burde det minke litt på spruten.  Aldri hørt om formel for brakettlengde ift. båt, vanligste er vel å bygge slik at det er plass til å vippe motoren helt opp, og det burde jo gå fint her 

Tror ikke vektforskjellen kan ha vært veldig stor, de gamle V6erne til OMC var ikke så tunge. 472 pund finner jeg på nett

Får vippet såpass at nesten hele propellen er over vann!  "formelen" er hentet fra diverse amrikanske nettsider som alle mener dette er i nærheten av ideelt! men sikkert ikke noe problem å ha den litt lengre eler kortere heller hvis det passer bedre!  Hvis 472 pund stemmer, så er den nok litt tyngre nå! 226 tror jeg nye Zukin veier og braketten drøyt 100!

De blir lagret etter snuing lokalt, men blir allikevel vridd når jeg laster de opp!?

Da har du nok ikke lagret dem i en bildeeditor, altså et bildebehandlingsprogram.

Formelen er grei! 1 tomme brakett pr fot båt, og Kavitasjonsplaten 1 tomme over bunn av kjølen pr fot brakett i mitt tilfelle, ble det drøyt to fot brakett og drøyt to tommer over.

Mener du at lengden på braketten skal være en tomme per fot med båt? Lengden på braketten må vel avpasses etter hvor stor plass motoren tar når den tiltes opp.

Moro å se hvordan du har gjort dette, og minst like interessant å høre hvordan du har tenkt underveis :yesnod:  Skal nemlig i gang med et lignende prosjekt utover nyåret, link til tråden her: https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/

Så hvis du ikke har noe mot det så fyller jeg på med noen spørsmål om prosjektet :smiley:

Får vippet såpass at nesten hele propellen er over vann! 

Betyr det at du ikke får tiltet motoren helt opp? Hadde du fått tiltet den høyere dersom braketten var lenger?

"formelen" er hentet fra diverse amrikanske nettsider

Kan du legge inn link til noen av disse sidene? Har søkt litt etter dette selv også, men er vel ikke god nok på å lete ...

Hadde fått tilta den helt opp hvis braketten var noe lenger, men jeg følte ikke det var behov for dette!  Hadde ikke lyst på noe lenger brakett heller, da jeg syntes dette er maks av hvor langt bak jeg ønsker å ha motoren!  Fordelen med denne designtypen er at det blir oppdrift i den!  De er jo mulig å benytte samme design og støpe brakett også, så kan man støpe 5 av sidene med og lage en topp plate og bruke som "lokk" da vil du nok få redusert vekten noe, serlig hvis du har mulighet for vacumstøp!  Skal kikke litt og se om jeg finner noen gamle bokmerker fra disse sidene og legge ved noen linker...

Ok. Men er det riktig som jeg forstår deg at du beregner brakettens lengde som en tomme for hvor lang fot båten er? I tilfelle skulle din brakett bli 27 x 25,4 = 686mm. Jeg har bare målt litt med meterstokk på min motor, men grovt regnet tror jeg den må være 800mm for at motordeksel skal gå klar ved tilting. Jeg ønsker i hvert fall å få tiltet motoren helt ut av vannet.

Det med heving er også veldig interessant. Ivar har en tommelfingerregel på 1/6 opp (kavitasjonsplata i forhold til skrogets bunnlinje. Din formel er 1" per fot, altså halvparten. Dette blir sikkert bare grove verdier, så jeg ser jo at heis er ideelt for fininnstilling.

Lagt til:

Ser du har funnet ut av det å legge inn bilder! Legg inn alle du :thumbsup:

En målsatt tegning av braketten din hadde også vært interssant.

Ok. Men er det riktig som jeg forstår deg at du beregner brakettens lengde som en tomme for hvor lang fot båten er? I tilfelle skulle din brakett bli 27 x 25,4 = 686mm. Jeg har bare målt litt med meterstokk på min motor, men grovt regnet tror jeg den må være 800mm for at motordeksel skal gå klar ved tilting. Jeg ønsker i hvert fall å få tiltet motoren helt ut av vannet.

Det med heving er også veldig interessant. Ivar har en tommelfingerregel på 1/6 opp (kavitasjonsplata i forhold til skrogets bunnlinje. Din formel er 1" per fot, altså halvparten. Dette blir sikkert bare grove verdier, så jeg ser jo at heis er ideelt for fininnstilling.

Lagt til:

Ser du har funnet ut av det å legge inn bilder! Legg inn alle du :thumbsup:

En målsatt tegning av braketten din hadde også vært interssant.

bilde

Som du ser stemmer det ganske bra med dine beregninger, braketten er drøyt 700 mm lang, det ideelle hadde jo vært å ha en hydraulisk heis alla "bobs" er det vel den heter som de selger hos ravns garasje, da kan man finjustere ideell høyde!  Er nok ikke lett å treffe 100 prosent uten, men som sakt ble jeg veldig fornøyd med hvordan båen min oppfører seg!

Se der ja, flotte greier!

Ja, heis er nok tingen i disse tilfellene. For din del hadde du fått en ekstra bonus av at motoren ville kommet lengre fra akterspeilet, så da kan det hende du hadde fått tiltet den helt opp. Om ikke annet kunne du kjørt heisen får å få den de siste centimeterene.

Lagt til:

Et tips til for å snu bildet:

1. Høyreklikk på bildet i utforskeren
  2. Velg: Åpne i
  3. Så velger du Microsoft Photo Editor
  4. Snu bildet
  5. Lagre med et nytt navn (f.eks. et nummer bak)
  6. Last opp bildet på nytt.

Da tipper jeg du har det :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...