Jump to content

Varmeeffekt defroster

G.N

Recommended Posts

Så kom det pakke til meg også! Dermed har jeg rast rundt og målt temperaturer. Og jeg fikk flere overraskelser. Det er beinkalt ute nå, ca. ÷15oC, så jeg målte litt rundt vinduskarmer og lignende. I stuen har jeg en lufteventil oppe på veggen, og da jeg målte på veggen like ved åpningen var det ÷1oC der! 30cm unna var det imidlertid over +20oC. Jeg målte også på modemet mot kablet GET internett som er montert vertikalt på en vegg. Der målte jeg 30oC nederst på boksen, men 50oC på toppen! Pilsen i kjøleskapet holdt +5oC som forventet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var en eller annen klok fyr her som la ut regnestykket på hvordan slike defrostere fungerer for flere år siden. Det dokumenterte ganske godt hvorfor det ikke er praktisk mulig å oppnå i nærheten (ikke halvparten heller såvidt jeg husker) av varmeeffekten som disse er angitt til å yte. Hovedsaken er å ha god sirkulasjon og ingen luft, men fortsatt vil ikke disse yte i nærheten av så mye. I beste fall varmer gjerne 10 kw defrosteren til isoterm omtrent like godt som en vanlig eber 2kw :worry:  

Hei

På Viksund st cruz er det stander med defroster (10 kw), på frontvinduet og et ekstra uttak på beina. Vi har lagt en slange fra defrosteren ned under golvet og fram i lugaren framme. Uttaket framme er på siden av det originale til kupévarmeren. Uttaket i lugaren framme er så effektivt at når vi går med båten bruker vi ikke kupévarmeren. Rett etter påske i fjor var det bittelitt is på vannet, men jeg holt varmen med defrosteren. Hvor mange kw den gir i praksis vet jeg ikke.

Jan Martin 

bilde

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)

Har en bra kjølevannstemperatur og god sirkulasjon gir disse defrosterne meget bra varme. Har en slik 10Kw defroster i båten jeg har og selv nå med -10° C ute fyrer jeg hele båten med den uten problemer. Sløyfen fra motoren har sirkulasjonspumpe og går først til VVT og så videre til defroster. Nå er rettnok VVT tømt på denne årstiden.

Har testet litt nå.

Yanmaren går med ca 80 grader, ikkje meir iallfall.

Har grei varmluft ut av dysene, men ikkje 10 kw ut i styrehuset. Må kjøre eber i tillegg.

Har en Viknes og uttak i tørkeskapet. Der er det veldig varmt og godt, så da er det varmetap i luftslangene som er greia.

Takker for alle kommentarer og innspill

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...