G.N Startet 28.Desember.2015 Del på Facebook Startet 28.Desember.2015 Hei Har den defroster som eg synest det er litt dårlig varmeeffekt av. Har god luftsirkulasjon, men lav luft tempratur. Har fin motortempratur Yanmar 340hk. Vurderer å montere en slik for å oppnå bedre sirkulasjon. http://www.seatronic.no/varmere-monteringsdeler-c-107_124/johnson-pump-sirkulasjonspumpe-p-3101om det hjelper? noen som har erfaring? MVH Greger Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Prøv å lufte rørene(slangene) først. Det kan være noe så banalt som luft i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Monterte en slik pumpe i min forrige båt og det ga bra guffe i varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 (redigert) Før du begynner å sette inn nye komponenter ville jeg tatt en skikkelig sjekk som ikke koster noe: La motoren bli varm. Sett deg ned ved siden av defrosteren mens motoren går på hurtig tomgang. Sjekk at det er sirkulasjon av varmtvann i vannslangene. Kjenn så på luftslangene som går ut fra defrosteren. Er de skikkelig varm? Nå for tiden er det mange som har anskaffet seg digitalt "peke" termometer. Har du et sånt tilgjengelig kan du se nøyaktig hvor varmt det er på de forskjellige plassene. Sjekk så ved luftdysene, er det noe forskjell her? Nå på vinteren merker vi det best at det er ikke særlig futt i varmen. Det kan være mye å hente i å isolere både luft og varmtvannslanger. Luftslangene er jo bare en millimeter eller to tykk så der forsvinner det mye varme. Skader ikke å sjekke kjølevannstemperaturen fra det går ut på motor og til etter defroster. Når du er på tur med motor/dekksluken stengt er det en alvorlig mengde med iskald luft motoren suger inn til forbrenningen. Er en del medlemmer her med god erfaring med høyere temperatur etter å ha isolert. Redigert 28.Desember.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Nå for tiden er det mange som har anskaffet seg digitalt "peke" termometer. Har du et sånt tilgjengelig kan du se nøyaktig hvor varmt det er på de forskjellige plassene. Et slikt termometer til diversebruk kunne jeg godt tenkt meg. Er det noen med erfaring med dette "rimelige" termometeret fra Clas Ohlson? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Har en tidlige versjon og den fungerer utmerket til mitt bruk Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bårdp Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Har et slikt fungerer helt utmerket. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12582__Turnigy_Infrared_Thermometer_33_220Celsius_.html Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Har samme problem med min defroster og 340hk yanmar... men eg har vv bereder i serie, og vv blir veldig bra, så eg har forskjøvet problemet. Rekner med det er luft eller noe slik. Blir gjennomgang ila våren. Eg er usikker på hvilken vei vannet går fra og til motoren så eg veit ikkje om vv eller defrostet står først. Har også sirkulasjonspumpe, men bruker den ikkje siden eg er usikker på om den står riktig vei. Vv/defroster og sirkulasjonspumpe stod ombord før motorbytte eg gjorde. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Eg er usikker på hvilken vei vannet går fra og til motoren Det finner du enkelt ut ved å kjenne på hvilken av slangene som er varmest. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Jag har två TAmD63 motorer och på SB-motorn tar jag ut kylvatten som sedan går genom VV-beredare och defroster-aggregat. I den kretsen finns också en sådan Johnson cirkulationspump som trådstartaren refererar till. Visst blir varmvattnet i VV-beredaren c:a 65 grader och visst kommer det lite varmluft ur defrostern med temperatur c:a 45 grader, men även jag har tyckt att det är lite dålig defroster effekt trots cirkulationspumpen. På SB-motorn tar jag ut kylvatten på samma sätt och leder det genom ett nästan likadant varmluftsaggregat som blåser u salong och framemot förkabinen. Här kommer det imponerande mängder varm luft, jag har doch inte mätt luft-temperaturen. Min första reflexion har då blivit att cirkulationspumpen inte har gett någon påtaglig fördel när det gäller värmeutvinningen. Jag har funderat på varför det verkar bli så mycket bättre värmeuttag från BB motorn, och en skillnad är att på BB motorn är VV-ledningen 19 mm slang medan på SB motorn det är en kombination av 16 mm och 19 mm slangar. Här kan det möjligen vara något att vinna på att gå upp till 19 mm slang. Problemet är att anslutningarna på agggregat och VV-beredare bara är 16 mm. :worry: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 (redigert) Et slikt termometer til diversebruk kunne jeg godt tenkt meg. Er det noen med erfaring med dette "rimelige" termometeret fra Clas Ohlson? Kjøpte denne virker OK 80kr rett i postkassa. http://www.ebay.com/itm/Non-Contact-LCD-IR-Laser-Infrared-Digital-Temperature-Thermometer-Gun-New-E2-/321861926581 G.N Det skal ikke være nødvendig med ekstra sirk pumpe,. hvis vannet er tatt ut på trykkside og retur sugesiden termostaten OK.. Har et gammel varmeapp fra en varevogn varmer som bare det. som sagt før sjekk at det ikke er luftlomme. Har bare 12mm rør til vannbeder og varmeapp. Redigert 28.Desember.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Kjøpte denne virker OK 80kr rett i postkassa. http://www.ebay.com/itm/Non-Contact-LCD-IR-Laser-Infrared-Digital-Temperature-Thermometer-Gun-New-E2-/321861926581 Da er en slik bestilt! Takk for tipset. Selv om den koster ca. 1/6 (80 mot 500) av den hos CO, kan den vel ikke være 6x dårligere? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 Min första reflexion har då blivit att cirkulationspumpen inte har gett någon påtaglig fördel när det gäller värmeutvinningen. Jag har funderat på varför det verkar bli så mycket bättre värmeuttag från BB motorn, och en skillnad är att på BB motorn är VV-ledningen 19 mm slang medan på SB motorn det är en kombination av 16 mm och 19 mm slangar. Här kan det möjligen vara något att vinna på att gå upp till 19 mm slang. Problemet är att anslutningarna på agggregat och VV-beredare bara är 16 mm. Et alternativ til (som krever litt mer jobb) er å koble bereder og defroster i parallell. Deretter setter du på magnetventiler på begge kretsene. Dersom du har behov for mer varme fra defrosteren stenger du kretsen til berederen. Dersom du har behov for varmt vann raskt stenger du kretsen til defrosteren. I tillegg kan du isolere alle slanger for å oppnå høyere virkningsgrad. Det er lett å si hva andre bør gjøre :giggle: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 28.Desember.2015 Del på Facebook Svart 28.Desember.2015 (redigert) Da er en slik bestilt! Takk for tipset. Selv om den koster ca. 1/6 (80 mot 500) av den hos CO, kan den vel ikke være 6x dårligere? Antagelig er dette mye den samme teknologien som blir kopiert. Jeg har en tilsvarende, husker ikke om den er fra CO eller BT. Utvilsomt kjekk sak til alt mulig småtteri. Begrensningen er å måle temperaturen på blanke overflater, f.eks. rustfritt eller alu. Det blir nok noe refleksjonsproblemer som gjør at målingene kan bli veldig feil. Noen ganger har jeg løst det ved å sette på en tape. Redigert 28.Desember.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
G.N Svart 29.Desember.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Defrosteren er koblet i sammen med vv tank og den er det god varmeeffekt på den. Er kansje ikkje meir guff defrosteren? Kunne ha isolert og greier, men det blir ikkje. Er 16m rør. Hadde forventet litt meir varme i lufta som kjem ut av dysene. Har 2 ebere ombord, så det er ikkje varme det står på. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Jeg fikk nå betydelig mer varme fra defrosteren etter at jeg monterte inn sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Det kan nok stemme da alle motorer har ikke like bra sirkulasjonspumpe. Lars målt mot et lab.termometer måler jeg + - 0,3 grader i ommråde 30 til 80 grader. glemte å si kr 80 + batterier . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaffelars Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 kan være natt og dag på disse defrosterne med ei luftlomme, og slangestussene står jo oftest nedover. Litt mikk å løsne og lufte, men er somregel verdt forsøket. Hadde en 10kw i forrige båt som gikk fra lett lunka til sauna etter lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Huff, da blir det jo dyrere. Jeg får finne noen billige batterier hos BT! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Da er en slik bestilt! Takk for tipset. Selv om den koster ca. 1/6 (80 mot 500) av den hos CO, kan den vel ikke være 6x dårligere? Har en slik. Funker utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Da har jeg fått beskjed fra eBay at måleren er sendt, og da får jeg den vel om en måneds tid? Jeg har jo i høst skiftet simmerringer i pakkboksen og rettet opp motoren, så når båten kommer på vannet blir det spennende å se hva temperaturen på pakkboksen blir. Temperatur på slanger inn og ut av varmtvannsberederen blir også greit å få målt. Håper jeg slipper å slite med luft i systemet av slanger fra motoren til berederen og tilbake. Jeg måtte ha tanken ute for å komme til med skifte av simmerringer. Det kan være greit med noen tall for dette og ikke bare synsing. Jeg husker en gang fra skoletiden at jeg sto fremme ved tavlen i geografitimen og sa: "Jeg tror at hovedstaden i . . . . ". Da avbrøt den strenge læreren meg med: "Du skal ikke tro min gutt. Du skal vite!" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Da er forsinket julegave bestilt her også! Kjekt å kunne få sjekket tempen på såvel besetning som annet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Det er nok mange som har litt urealistiske forventninger til hvor mye varme man skal få ut av en defroster. Her er det termodynamiske lover og regler som gjelder. Påstemplet effekt i watt er kun oppnåelig under ideelle forutsetnigner med tilstrekkelig tilført energi. Forutsetninger for å få ut denne effekten kan være Tilstrekkelig høy temperatur på vann inn i apparatet Tilstrekkelig flow Effekt ut måles ved uttakene rett på apparatet Og da har man egentlig en rekke årsaker til at en slik defroster aldri vil gi så mye effekt den er merket med. Defrosteren er koblet i sammen med vv tank og den er det god varmeeffekt på den. Er kansje ikkje meir guff defrosteren? Kunne ha isolert og greier, men det blir ikkje. Er 16m rør. Hadde forventet litt meir varme i lufta som kjem ut av dysene. Mulige tiltak. Lufte vannkretsen. Koble defrosteren i parallell med bereder. Bruk kortest mulig slanger. Sett på stengeventil på bereder slik at den ikke tar effekt når du har mest behov for effekt på defrosteren. Sørg for å unngå unødig trykkfall i fittings. En mulighet er å bruke 19mm slanger og koblinger, og bare sette på en reduksjon akkurat inn på apparatet. Sett på en sirkulasjonspumpe slik at flowen gjennom apparatet blir god. Isoler gummislangene til og fra motor. Isoler varmluftslangene fra defroster. Sett på stengeventil på de uttakene du ikke ønsker å bruke. Sørg for at defrosteren får tilstrekkelig med frisk tilluft. Begrensningen på tilført varme til defrosteren vil være hvor mye energi du kan hente ut av motoren. Slike defrostere er ofte merket med 10kW. For at man skal få 10kW varme av et slikt apparat er det en forutsetning at man putter mer enn 10kW inn i det. Effekttap vil du ha hele veien i begge kretser (vann og luft). Og 10kW varme er jo egentlig ganske mye engergi. I tillegg er jo varmeenergien fra motoren i utgangspunktet et uønsket effekttap i forhold til framdrift av skipet (selv om det er kjekt med litt spillvarme også). Hvis vi som ekempel sier at for å få 10kW varmeeffekt ut av apparatet må man tilføre 12kW effekt (antatt verdi). 12kW = 16,3hk. Da ser man at det er en forutsetning at man kan hente ut 16,3hk av motorens spillvarme for å kunne få utnyttet påstemplet effekt. I tillegg må man huske på at dette forutsetter en viss temperaturdifferanse på vann inn og ut av apparatet. Dersom vanntemperaturen inn blir for lav vil man aldri kunne hente ut denne effekten. Henter vi mye varme ut av motoren faller temperaturen, og regnestykket går ikke lenger opp. Det er derfor verd å merke seg at for å opprettholde dette effektuttaket må man kunne hente ut 16,3hk fra kjølevannet uten at motortemperaturen faller under denne grensa. Det er altså ikke en forutsetnign at motoren avgir 16,3hk varme i tillegg til framdrift, men at vi kan hente ut 16,3hk uten at temperaturen faller for lavt. 16,3hk er altså nærmest bare toppen av isfjellet. Det sier seg da selv at motoren skal utvikle ganske mye effekt før vi kan hente ut så mye varme som mange tror. Det er tross alt greit å ha litt effekt til framdrift også. Det mest ideelle hadde utvilsomt vært en motor som ga 99% framdrift, og heller bruke dedikerte dieselvarmere til oppvarming. Et slikt defrosterapparat er jo egentlig bare tatt fram fordi vi har en uønsket varmeproduksjon av forbrenningsmotorer. Men dersom du ikke orker å ta tak i noen av disse tiltakene (som du egentlig indikerer) må du nok bare leve med lite avgitt varme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Det mest ideelle hadde utvilsomt vært en motor som ga 99% framdrift, og heller bruke dedikerte dieselvarmere til oppvarming. Ja, er ikke det en grei løsning? Jeg bruker Eber'n under gange for å ha varme i båten samtidig som vannet i varmtvannstanken varmes opp av kjølevannet slik at jeg både har varm båt og varmt vann ved ankomst havn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 29.Desember.2015 Del på Facebook Svart 29.Desember.2015 Ja, er det ikke egentlig det Lars? For deg som har en Yanmar av moterat størrelse (husker ikke effekten på motoren din) skjønner vi jo fort at det blir leit å hente ut veldig mye spillvarme fra en defroster. Men noe blir det jo Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.