index Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Det er også på sin plass å skille de forskjellige "akkumulatorene". I et vannforsyningssystem så har man en hydrofortank, uten blære, og som har til oppgave å akkumulere vanntrykket for forsyningens del. I et oljebasert trykksystem så har man akkumulatorer med blærer for å forhindre at gassen siver ut i systemet. Jeg tror du vil finne at alle nyere akkumulatortanker for trykkvann har blære. Av samme grunn som I oljebaserte systemer. En tank uten blære tømmes for luft over tid og må tømmes regelmessig for å beholde funksjonaliteten. Med blære slipper man dette, og har et mindre vedlikeholdskrevende anlegg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Så du komprimerer vann Når jeg har tappet vann med ørlite luft en tre - fire ganger har jeg optimal mengde vann/luft i akkumulatoren ca. 15/85 til. 20/80 ved 60/40 starter pumpa for raskt og jeg drenere og fyller på ny luft etter ca 50 dager daglig drift. Før 53 hadde vi brønn vann og stempelpumpe med en akkumulatortank fra gulv til tak i kjelleren, tanken hadde en drenering på ca 20% og et manometer på toppen som antagelig lakk ørlite siden jeg en gang i mellom ble sendt i kjelleren for å slå av pumpen og drenere ned nivået i tanken. P.G.A en fikk for lite vann i springen før pumpen startet... Noja, det er forskjell på å barbera seg og å skjæra av haka. Eg sa at det skal mykje vatn i tanken - det var ikkje meininga å prøva å komprimera vatnet, heller eit svar på å fylla tanken med vatn til det trykket då pumpa stopper. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Jeg tror du vil finne at alle nyere akkumulatortanker for trykkvann har blære. Av samme grunn som I oljebaserte systemer. En tank uten blære tømmes for luft over tid og må tømmes regelmessig for å beholde funksjonaliteten. Med blære slipper man dette, og har et mindre vedlikeholdskrevende anlegg. I båten vil det vanligvis holde at tanken uten blære tømmes en gang i året, som regel i forbindelse med vinterforberedelsene. Det enkleste er ofte det beste! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Stjernen ! Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 (redigert) Har selv en akkumulator tank som har stått i båten de siste 4 åra jeg har hatt den. Men jeg har aldri gjort noe med den,regnet med den levde sitt eget liv. Jeg merker jo også att jeg kan tappe ca 1/2-1 liter før pumpa starter og går noen få sek. Burde den levere mer ? Er en rød tapp på toppen med umbrako spor i,hva er denne til ? Er det noe jeg burde gjøre her ? Noe som skal byttes el lign,noen rutiner ? Hvor mye vann skal jeg kunne tappe før pumpa slår inn ? Ser jo att prisen er 185kr,så skal kansje ikke vente for mye av den. Aldri hørt om att jeg må fylle lade luft etc ! Litt usikker på hvordan disse virker igrunn. Max 5 bar står det på akkuen. Legger ved ett par bilder av pumpe og akkumulatortank ! Redigert 30.Desember.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 I båten vil det vanligvis holde at tanken uten blære tømmes en gang i året, som regel i forbindelse med vinterforberedelsene. Det enkleste er ofte det beste! Det har du helt rett i, Nils! Jeg tenkte med på husmodelllen. I båt er tank uten membran helt vanlig. Jeg har ekspansjonstank på hytta, pga av reduksjonsventil på inntaket er dette helt nødvendig for at ikke varmtvannstanken skal spytte ut vann når den blir varm. Og denne har belg.Hadde tidligere en 500 liters trykktank hjemme uten belg, denne måttet tømmes for vann et par ganger i året for å vedlikeholde luftputa. Litt av et styr, den stod i et rom under bakken uten avløp. Så membran er behagelig i forhold, uten tvil. I båten har jeg greid meg uten tank, da jeg ikke har varmtvann. Men om jeg hadde hatt varmtvann hadde det vært et must. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2015 Jeg har akk. uten blære. Og har vel tømt den en gang i løpet av fem år. Monteringsplassen er i pentrybenken. Fungerer etter hensikten. Varmtvannstanken slipper en skvett under oppvarming. Avløpet går ned i en flaske som jeg må tømme fra tid til annen, noen ganger i løpet av sommeren. Jeg antar at akkumulatoren min er på 1 liter totalt volum. Det hadde vel muligens vært et poeng og hatt en akk. også på varmtvannskretsen. Problemet er så lite at det ligger langt ned på prioriteringslisten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Da jeg skiftet akkumulatortank fikk jeg mange gode råd og tips i tråden Jeg trenger ny ekspansjonstank til ferskvannet, men hvilken type? Her en forklaring (fra manualen til min tank) på hvordan en slik tank fungerer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Jeg har en Marco pumpe og den er så jevn og fin i pumpingen at noen form for ekstra akkumulator er helt unødvendig. Det er akkurat like fin og jevn stråle som i krana hjemme. Dette sparer plass og sparer installasjon av ekstra komponenter som skal tunes og vedlikeholdes. Hadde en annen pumpe før som var helt motsatt, så kvalitet på utstyr er en avgjørende ting.Det eneste som selvsagt er ulempen er at pumpa starter hver gang den brukes. Og hvis det er ett poeng så må man selvsagt inn med en type tankløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Nyere pumper (som ikke trenger akkumulatortank) er vel ofte relativt rolige i drift? Var ombord i en Hanse for et par år siden, der gikk pumpa så rolig at man kunne sove til lyden. Mulig det var isolert rundt i tillegg til at den jobbet rolig. Noe annet hos meg, der lager pumpa et slikt rabalder at seismografen i Bergen reagerer. Heldigvis er jeg som regel godt våken når vann tappes, hvis ikke hadde det blitt oppvåkning og innkjøp av moderne pumpe straks butikkene åpner. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Sikkert denne http://stroem.no/product/61 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sanztra Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Slet med ujevnt trykk og rykkete gange ved liten åpning på krana, monterte minste akkumulatortanken fra Maritim. Det gjorde susen. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.