Jump to content

Rutiner akkumulator tank !

Stjernen !

Recommended Posts

Har en akkumulator tank som har stått i båten de siste 4-5 åra jeg har hatt den.

Men jeg har aldri gjort noe med den,regnet med den levde sitt eget liv.

Jeg merker jo også att jeg kan tappe ca 1/2-1 liter før pumpa starter og går noen få sek.

Burde den levere mer ?

Er en rød tapp på toppen med umbrako spor i,hva er denne til ?

Er det noe jeg burde gjøre her ? Noe som skal byttes el lign,noen rutiner ?

Hvor mye vann skal jeg kunne tappe før pumpa slår inn ?

Ser jo att prisen er 185kr,så skal kansje ikke vente for mye av den.

Aldri hørt om att jeg må fylle lade luft etc !

Litt usikker på hvordan disse virker igrunn.

Max 5 bar står det på akkuen.

Legger ved ett par bilder av pumpe og akkumulatortank !

bilde

bilde

bilde

Takk

Redigert av Hmm ! (see edit history)

Som du ser på øverste bilde så har jeg løsnet utt og inn på pumpen så det er vannfritt og trykkløst nå.

Bare ikke jeg mister alt trykket når jeg åpner,hvis det er ett eget kammer i tanken.Burde være en enveisventil i såfall.

Skal prøve og skru den opp i morgen og se hva som skjer,og komme med nye bilder på hvordan det ser ut.

Alt det der greiene med litt vann etc. hadde jeg tatt med knusende ro. Når systemet er nede, koble av den ene slangen i bunn av akkumulatoren. Løsne den røde skruen. Da slippes det inn luft og du drenerer akkumulatortanken. Stram til den røde skruen. Sett slangen i bunnen tilbake på plass. Start vannpumpen, åpne vannkranene slik at du lufter systemet. Ferdig til bruk. Merk at når pumpetrykket kommer, så stiger det naturligvis en vannsøyle opp i akkumulatortanken. Det er ikke mer greier enn det. Skriver en som har jobbet et par årtier med saker som er avhengig av akkumulatorer. 

Den prislappen med kr 185 på er vel gammel  :smiley: Men koster €20 idag så ingen stor forskjell http://www.keller-pumpen-shop.de/Akkumulatortank+mit+T-Stueck.htm

Pumpa gir forøvrig max ca 3 bar så tanken er jo dimensjonert for det.

Denne koster litt mer men har membran og 1,4 bar forhåndstrykk så den gir mere vanntrykk før pumpa må starte

https://www.maritim.no/shurflo-trykkvannstank-nylon#.VoSRiMQXY4g

Her en lignende tråd om emnet med samme tank https://baatplassen.no/i/topic/60817-hvilke-fordeler-er-det-å-bruke-akkumulatortank-i-trykkvannsystemet/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for alle svar !

Det er bare en tom plast flaske med ett T stykke på !

Skrudde av den den røde toppen og på den satt det en o ring.

Den var så og si tom for vann,blåste i slangen og lufta gikk rett gjennom.

Så kunne igrunn bare brukt en 1,5l flaske med ett T stykke på.

Regner med att jeg ikke skal fylle på vann likevel da,og att dette styrer seg selv ?

Her er korken av,og man ser rett gjennom,ned til det blå T stykke i bunn.

bilde

En liten annen ting.

Ser på bilde att jeg har en syrefast ventil som er koblet på en messing gjennomføring."vanntilførsel til toalett"

Burde jeg bytte til messing ventil også ?

Takk for all hjelp.

Fordi ikke alle rustfrie legeringer er like. Og fordi ikke alle materialer som stål/metaller er like. Derfor. Dessuten spiller temperatur inn. Konsentrasjon av elementer i væsker/medier spiller inn. Strømningshastighet spiller inn. Og en del andre elementer. Noen metaller 'liker' ikke hverandre. Det er noe som heter 'spenningsrekke', søk opp ordet på baatplassen og du vil bli opplyst :-) Eller 'galvanisk tæring', 'korrosjon' osv. Det er skrevet så mye om den slags her at du vil kunne (nesten) ta en batchelor om du lærer alt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...