Brumm Startet 29.September.2009 Del på Facebook Startet 29.September.2009 Rota litt rundt i sjøbua i dag og i en skuff fant jeg en akkumulatortank for trykkvann. Jeg kjøpte denne for mange år siden og synes å huske at den skulle gjøre trykkvannspumpa mindre nervøs. Betyr dette at når man tapper vann i båten vil pumpa slå inn skjeldnere enn uten denne tanken? Hvis den forbedrer et eller annet i trykvannsystemet ombord monterer jeg den gjerne. F eks ville jeg sette pris på å høre pumpemotorens during litt mindre enn jeg gjør nå. Men hva gjør egentlig en akkumulatortank? Og i så fall: på hviken side av pumpa skal den stå? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Skal stå mellom pumpa og forbrukerne. Har også en sånn liggende i boden..... Meningen er at den ska gi jevnere trykk, noe som igjen vil redusere lydnivået der slangen(e) banker mot skuteiden. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
880 Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Benyttet en slik i gamlebåten med en eldre trykkstyrt Jonson pumpe som gav 17 l.min. Merket stor forskjell etter at accumulatoren ble montert, jevnere vanntrykk og mindre start/stopp på pumpen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
KDB Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Akkumulatortanken skal stå rett etter pumpa før første forbruker. Virkemåten til denne er at det inne i akkutanken er en belg som pumpes opp med trykk rett under makstrykket til pumpa. Når pumpa startes fylles akkutanken med vann og belgen komprimeres inne i akkutanken, når denne er helt komprimert og pumpa har oppnådd makstrykk stopper pumpa. Da har belgen lyst til å utvide seg og presser vannet ut av akkutanken til min trykk på pumpa og den starter igjen. Fordelen med dette er at pumpa går lenger for hver gang, mindre start og stopp. Eg har en 40 liters akkutank, disse småtankene har en funksjon, men skal det virkelig hjelpe bør en ha så stor tank som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Fleste akkumulatortanker på båtmarkeden i disse landene her har ikke noen belg. De er kun luft i dem som presses sammen ved øket trykk. Regelmessig bør vann dreneres ut av dem, men de gjøres vanlig ved vinterkoservering. Noen mindre seilbåter har mer problemer med disse tankene. Vis man har plass er fordel å montere tank fra husmarkeden, dem har fin belg og mer kapasitet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Poseidon Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Ombord i min gamle Poseidon var ingen akkumulator og pumpen startet og stoppet med sekunders mellomrom. Da laget jeg en "prøvetank" av en vanlig stor brusflaske som jeg satte en stuss på og det virket helt fortreffelig! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.