Jump to content

110 meter lang lekter driver mot Valhall-feltet - Følge på AIS

Barbaria

Recommended Posts

De må kanskje bruke mer enn en torpedo for å få senket dette "beistet"? Og ha noe slikt liggende på bunn i et oljefelt er vel ikke helt greit?

Nå har heldigvis lekteren passerte Valhall, men er nå på vei mot Ekofisk!

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt artig med det norske og svenske språket. En pråm/pram på norsk er vel noe slik, og ikke det som driver rundt i Nordsjøen?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Håper ingen har noe imot at jeg bruker denne tråden, siden det er resultatet av samme uværet?

Ser den flyteriggen som ble truffet av en brottsjø i går er nå 6nm vest av Fedje. Blir eskortert inn.

Som kjent omkom en person og to ble skadet.

Skal iflg aisen inn til CCB på Ågotnes.

For øvrig til de som ikke er bevandret i norsk oljehistorie er Fedje der plafformen Deep Sea Driller forliste i et forrykende uvær 1 mars 1976 med tap av 6 mennesker. De omkom under evakueringen da livbåten tippet rundt i brottsjøene.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ja, sjøen kan bli heftig i Nordsjøen. Her noen bilder jeg tok da jeg jobbet på Ocean Traveler med 20m bølger i 1968.

bilde

bilde

bilde

Da må jeg nesten bidra med en liten en. Jeg var på North Cormorant desember 1981. Det blåste mellom full storm og orkan 10 dager i strekk. Redningsbåten hadde mer enn nok med å redde seg selv. Noen ganger forsvant hele skuta i bølgene. Et par dager var den ikke der i det hele tatt, hadde ikke motorkraft til å stå mot vind og sjø:

bilde

Jeg har et bilde fra Frigg også, men finner det ikke i farten.

Nyttårshelga er det nesten alltid storm eller mer offshore. Jeg fikk melding fra kollega om jevn 70-80 knop i går, så det er over orkan styrke. Sjøen går helt hvit og det blir som regel stoor sjø i tillegg.

Det er mer enn en gang jeg har sittet værfast uti der, kom verken hjem til jul- eller nyttårsfeiringen. Men lønna ble bra, på 90-tallet hadde vi såkalt 'boretariff', samme som de fast ansatte i Mobil, Phillips og de andre. Etter hvert forsvant de fordelene.

Som skrevet før, det heftigste jeg har opplevd er 128 knop. Husker ikke om det var da vindmåleren på QP konket.

Redigert av Hulda (see edit history)

Kan bekrefte at forholdene i Nordsjøen for øyeblikket ikkje er spesielt gode. Vi blei for nokon timer siden beordret ut med nye forsyninger til Tampenfeltet og er på god veg utover. Statoil har sett eit lite vindu i morgen ettermiddag der vi muligens har arbeidsvær til å gå under riggene. Mykje slingring og stamping utover, og farta går med rundt to knop. Kommer en og annen skikkelig brottsjø så det føles ut som at man er vektløs i fleire sekunder etterfulgt med like mange sekunder der vi knapt klarer å løfte ei hand.  :sailing:

Da må jeg nesten bidra med en liten en. Jeg var på North Cormorant desember 1981. Det blåste mellom full storm og orkan 10 dager i strekk. Redningsbåten hadde mer enn nok med å redde seg selv. Noen ganger forsvant hele skuta i bølgene. Et par dager var den ikke der i det hele tatt, hadde ikke motorkraft til å stå mot vind og sjø:

bilde

Jeg har et bilde fra Frigg også, men finner det ikke i farten.

Standby båtene vi hadde på 60-tallet var egentlig bare en vits, fiskebåter ol. Jeg var på jobb i -69 i radiostasjonen på Ocean Traveler en kveld med storm til orkan da det plutselig spraket i radioen: " MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY,  dette er Ry, vi går ned!" Så hørte jeg ikke mer uansett hvor mange ganger jeg ropte opp båten på radioen. Ry var en fiskebåt som var standby båt for naboplattformen Ocean Viking. Fra den hadde de sett Ry reise seg opp 90 grader med baugen opp før den forsvant i havet. Så vidt jeg vet ble det aldri senere funnet hverken folk eller båt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg vil litt tilbake til senking av lekteren.

Tar for gitt at vi har krigsmateriell på flyene våre som kunne senket denne nokså kurant. Om vi snakker bombe, torpedo eller raketter betyr vel mindre.

Når alternativene er  - Hvis vi har flaks driver den forbi / hvis vi har uflaks ødelegger den en oljeinstallasjon til nokså høy verdi og forårsaker et større oljeutslipp som man ikke kan rydde opp i pga været. I tillegg vil det være fare for at lekteren også ryker i sammenstøtet.

Hvilke instanser er inne i bildet og hvem må ta en avgjørelse om evt senking mot eierens vilje?

Husker dette var tema i radiohørespill for mange år siden. "Bravo brenner" handlet om et liknende tilfelle, men jeg finner det ikke på nett.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...