Barbaria Startet 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2015 (redigert) Jeg får ikke opp den omtalte lekteren på Marinetraffic. Det kunne vært artig å følge innsatsen til fartøyer i nærheten om det er mulig. Er det noen som har navn på et fartøy som holder på med eventuell reddning? Redigert 31.Desember.2015 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Kan ikke skjønne at marinen ikke bare sender en torpedo og senker lekteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 (redigert) De må kanskje bruke mer enn en torpedo for å få senket dette "beistet"? Og ha noe slikt liggende på bunn i et oljefelt er vel ikke helt greit? Nå har heldigvis lekteren passerte Valhall, men er nå på vei mot Ekofisk! Redigert 31.Desember.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Det er ikke greit å ha Valhall liggende på bånn heller. Men la oss si to torpedoer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 (redigert) http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2942468-drivande-pram-missade-oljefalt Drivande pråm missade oljefeltet Redigert 31.Desember.2015 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Litt artig med det norske og svenske språket. En pråm/pram på norsk er vel noe slik, og ikke det som driver rundt i Nordsjøen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stiffler Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Kan ikke skjønne at marinen ikke bare sender en torpedo og senker lekteren. Vil tro det juridiske rundt at marinen senker sivile objekt krever "litt" papirarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 samme på svensk Lars ivartfall i Bohuslän......en pram er en flatbottnet 'eka' men en pråm er en lekter eller barge (eng.) http://batritningar.se/se/24 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Absolutt, en pram på norsk er en langt mer håndterbar innretning enn den giganten som nå er på vei mot norskekysten. Håper de får styr på pråmen før vinden dreier på SE. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 (redigert) Håper ingen har noe imot at jeg bruker denne tråden, siden det er resultatet av samme uværet? Ser den flyteriggen som ble truffet av en brottsjø i går er nå 6nm vest av Fedje. Blir eskortert inn. Som kjent omkom en person og to ble skadet. Skal iflg aisen inn til CCB på Ågotnes. For øvrig til de som ikke er bevandret i norsk oljehistorie er Fedje der plafformen Deep Sea Driller forliste i et forrykende uvær 1 mars 1976 med tap av 6 mennesker. De omkom under evakueringen da livbåten tippet rundt i brottsjøene. Redigert 31.Desember.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Fra avisen bt.no: Mannskapet ombord så bråttsjøen komme mot riggen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Sa-den-voldsomme-brottsjoen-komme-mot-riggen-3513332.html Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 hører at Siem Garnet har kontroll på lekteren nå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Ja, sjøen kan bli heftig i Nordsjøen. Her noen bilder jeg tok da jeg jobbet på Ocean Traveler med 20m bølger i 1968. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Otto R Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Nyttårshelga er det nesten alltid storm eller mer offshore. Jeg fikk melding fra kollega om jevn 70-80 knop i går, så det er over orkan styrke. Sjøen går helt hvit og det blir som regel stoor sjø i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Da må jeg nesten bidra med en liten en. Jeg var på North Cormorant desember 1981. Det blåste mellom full storm og orkan 10 dager i strekk. Redningsbåten hadde mer enn nok med å redde seg selv. Noen ganger forsvant hele skuta i bølgene. Et par dager var den ikke der i det hele tatt, hadde ikke motorkraft til å stå mot vind og sjø: Jeg har et bilde fra Frigg også, men finner det ikke i farten. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Da er plattformen COSL INNOVATOR endelig kommet i mer skjermet farvann. Blir eskortert sørover mot CCB på Ågotnes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 (redigert) Nyttårshelga er det nesten alltid storm eller mer offshore. Jeg fikk melding fra kollega om jevn 70-80 knop i går, så det er over orkan styrke. Sjøen går helt hvit og det blir som regel stoor sjø i tillegg. Det er mer enn en gang jeg har sittet værfast uti der, kom verken hjem til jul- eller nyttårsfeiringen. Men lønna ble bra, på 90-tallet hadde vi såkalt 'boretariff', samme som de fast ansatte i Mobil, Phillips og de andre. Etter hvert forsvant de fordelene. Som skrevet før, det heftigste jeg har opplevd er 128 knop. Husker ikke om det var da vindmåleren på QP konket. Redigert 31.Desember.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Kan bekrefte at forholdene i Nordsjøen for øyeblikket ikkje er spesielt gode. Vi blei for nokon timer siden beordret ut med nye forsyninger til Tampenfeltet og er på god veg utover. Statoil har sett eit lite vindu i morgen ettermiddag der vi muligens har arbeidsvær til å gå under riggene. Mykje slingring og stamping utover, og farta går med rundt to knop. Kommer en og annen skikkelig brottsjø så det føles ut som at man er vektløs i fleire sekunder etterfulgt med like mange sekunder der vi knapt klarer å løfte ei hand. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 (redigert) Ligger ikke så langt unna Trollfeltet, målte stedy 88knop vind og peak på 93knop noen ganger, significant på 10.5m og topp på rundt 17,5m når den tragiske ulykken inntraff igår, målt med værradar. Redigert 31.Desember.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 (redigert) Da må jeg nesten bidra med en liten en. Jeg var på North Cormorant desember 1981. Det blåste mellom full storm og orkan 10 dager i strekk. Redningsbåten hadde mer enn nok med å redde seg selv. Noen ganger forsvant hele skuta i bølgene. Et par dager var den ikke der i det hele tatt, hadde ikke motorkraft til å stå mot vind og sjø: Jeg har et bilde fra Frigg også, men finner det ikke i farten. Standby båtene vi hadde på 60-tallet var egentlig bare en vits, fiskebåter ol. Jeg var på jobb i -69 i radiostasjonen på Ocean Traveler en kveld med storm til orkan da det plutselig spraket i radioen: " MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY, dette er Ry, vi går ned!" Så hørte jeg ikke mer uansett hvor mange ganger jeg ropte opp båten på radioen. Ry var en fiskebåt som var standby båt for naboplattformen Ocean Viking. Fra den hadde de sett Ry reise seg opp 90 grader med baugen opp før den forsvant i havet. Så vidt jeg vet ble det aldri senere funnet hverken folk eller båt. Redigert 31.Desember.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
larole Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Er det den lekteren som pleier å ligge rett ved Uskedalen, i Hardanger? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Nei,den har lege ved Høylands bygd Sitér dette innlegget Link to post
Mark Knopfler Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Har lagt ved kai i Uskedalen ja. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Jeg vil litt tilbake til senking av lekteren. Tar for gitt at vi har krigsmateriell på flyene våre som kunne senket denne nokså kurant. Om vi snakker bombe, torpedo eller raketter betyr vel mindre. Når alternativene er - Hvis vi har flaks driver den forbi / hvis vi har uflaks ødelegger den en oljeinstallasjon til nokså høy verdi og forårsaker et større oljeutslipp som man ikke kan rydde opp i pga været. I tillegg vil det være fare for at lekteren også ryker i sammenstøtet. Hvilke instanser er inne i bildet og hvem må ta en avgjørelse om evt senking mot eierens vilje? Husker dette var tema i radiohørespill for mange år siden. "Bravo brenner" handlet om et liknende tilfelle, men jeg finner det ikke på nett. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Stiffler Svart 31.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2015 Lurer på om ikke dette har vert tema en gang tidligere. Mener det var et skip som het Gro Viking som ble "vurdert" senket pga. fare for sammenstøt etter motorhavari.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.