Jump to content

110 meter lang lekter driver mot Valhall-feltet - Følge på AIS


Barbaria

Recommended Posts

Da må jeg nesten bidra med en liten en. Jeg var på North Cormorant desember 1981. Det blåste mellom full storm og orkan 10 dager i strekk. Redningsbåten hadde mer enn nok med å redde seg selv. Noen ganger forsvant hele skuta i bølgene. Et par dager var den ikke der i det hele tatt, hadde ikke motorkraft til å stå mot vind og sjø:

 

bilde

Jeg har et bilde fra Frigg også, men finner det ikke i farten.

Dette må være "Terten"...

Link to post
Share on other sites

 

Hvilke instanser er inne i bildet og hvem må ta en avgjørelse om evt senking mot eierens vilje?

 

 

Det er hovedredningssentralen i Bodø eller Sola som har kordineringsansvar og politiet er leder. En evt henvendelse må komme til forsvaret derfra. Vil tro at det aktuelle oljeselskapets beredkapsenter er aktive også med bistand.

Link to post
Share on other sites

Det er en liten snag til. Skulle man skyte i den i senk i Danmark eller England? Ser man på Valhall, så ligger feltet helt på grensen. Og lekteren kom drivende sydfra. Mulig at det var med i myndighetsvurderingen.

 

Egentlig, basen til Valhall og Gyda burde vel vært lagt til Hirtshals som ligger rett borti hogget.

Link to post
Share on other sites

Hei Higre. Ser at kartet viser den et godt stykke unna, i 50 knop og årstallet er 2011...

 

Når tre taubåter prøver i flere timer og situasjonen ikke er avklart en halvtime før estimert krasj kan det vel ikke være så mange muligheter igjen?

Er det aktuelt for en grov supplybåt å sette baugen/bredsiden til for å skyve den på en annen kurs i 8-15 meter sjø?

 

Det var mange som ikke kom seg hjem pga været i disse dagene. Hadde vurderingene vært andre hvis det ikke var mulig å evakuere de 155 som var ombord?

Mons

Link to post
Share on other sites

Hva har vi egentlig som senker en slik sak trygt og kontrollert på få minutter? Å dele lekteren i to og sette fyr på den vil være mer enn godt nok om det er snakk om å uskadeliggjøre fiendtlige militærfartøy, men det holder vel ikke for å hindre skade på oljerigg noen 100 meter unna? Hvor mye skade kan en halvsprengt sak gjøre på bunnen, regner med det er en del sattelittbrønner, rørledninger, ankere og annet snacks i nærheten av denne plattformen? 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke..

Dette er vel en lekter som er beregnet på å senke ned til det bare står styrhus og etpar klosser over vann,

Hvis man sprenger midtskipet og perforerer flytekammerene i begge endene med maskinkanon antar jeg den går nokså rett ned.

Det måtte i tilfelle gjøres før den kommer inn i virvaret av rør mm på feltet.

Hvis man ser på oversiktstegningen i linken under ser det iallefall ikke ut som noen god ide med en drivende lekter mot knutepunktet.

 

http://www.hessnorge.no/index.php?page=business-activities&hl=no_NO

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke herr Georg var i nærheten av å ha kontroll i henhold til min definisjon av kontroll.

Hvis jeg forårsaket nedstengning av et oljefelt som skulle produsert for 15 - 20 millioner? i døgnet, forårsaket nødevakuering i storm av totalt 256 personer, båndlagt tilgjengelige redningsressurser i mange timer og dertil ikke kunne si sikkert at det ikke ble alvorlige oljeutslipp uten noen mulighet for å rydde opp pga været - da hadde jeg vært dritflau hvis jeg påsto at jeg hadde kontroll.

 

Tre båter hadde forsøkt i mange timer å få kontroll, men det hadde de ikke en halvtime før lekteren heldigvis drev forbi.

Det finnes nok mange som tilbyr seg å berge, men jeg antar at de må ha litt lenger tid til respons og berging enn den halvtimen før antatt kollisjon da man så at lekteren antakelig ville bomme.

 

Skjønner ikke symbolet du har satt bak "geniale forslag til senking", men min intensjon i denne diskusjonen er å høre hvilke alternativer som finnes i en slik situasjon. Hvem kunne gjort noe for å berge situasjonen hvis vinden eller strømmen hadde tørnet etpar grader feil vei?

Mons

Link to post
Share on other sites

Nei, her har det gått på ren flaks. Null kontroll. La oss nå si at eier av lekteren hadde tenkt et minimum av preventiv sikkerhet. Da ville det vært et mannskap om bord på lekteren. Da ville de kunnet operere pumpene og senket skroget 20 meter. Da ville vinden ikke fått tak, og avdriften ville blitt redusert til det strømmen i vannet representerer. Som et eksempel. Videre kunne det vært en vurdering om vind og strøm ville drive lekteren i samme retning, eller om de var motstridende krefter. De er mye man kunne gjort. Men planlegging og forberedelse ville måtte startet før slepet tok til.

 

Den gangen jeg jobbet offshore var en del av planleggingen av en jobb: 'Hva kan gå galt, og hvordan skal vi forhindre at uønskede situasjoner oppstår. Hvis noe uventet skulle oppstå, hvordan redder vi situasjonen, hvilke ressurser har vi til rådighet'. Det hendte at operasjoner ble utsatt fordi vi ikke kunne gi fullgodt svar. Og det ble av ledelsen ikke sett på som noe negativt, tvert om!

Link to post
Share on other sites

"Så mykje for alle "geniale" forslag til senking"

 

Så mye for at Georg har kontroll.. http://www.nrk.no/hordaland/havnet-i-sjoen-under-berging-av-lekteren-1.12732132

3 mann i sjøen i båt som går rundt i storm, ikke etpar hundre men 380 evakuerte og mulighet for store erstatningskrav.

Jeg synes fortsatt at senking en time før den kom inn over feltet hadde vært en bra løsning.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jepp!

70 meters dybde og 35 meter høyt skrog - Ville blitt spektakulært med masse daumannshånd, storfisk og mange planter i fine farger på akseptabel dykkerdybde.

Har hatt en tur til Trollfeltet med dykkerbåten for å få smør og kaker, men en tur til Valhall hadde vært artig.

Mons

Link to post
Share on other sites

Man må betale for å lese hele artikkelen ... som består av ett ekstra ord i tillegg til det som vises.

 

- Vi måtte vurdere scenariet om å bombe lekteren, ja, sier pressetalsmann i BP, Jan Erik Geirmo.

 

- Vi ønsker ikke å gå i detaljer om hvordan vurderingen ble gjort, sier han.

Link to post
Share on other sites

Enig med de som mener at her har der ikke vært mye "kontroll" etter at sleperen brakk.

Samtidig kjekt å se at de rette instanser faktisk har vurdert en mengde scenarioer, inkludert senking av lekteren med assistanse av forsvaret.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...