Jump to content

loddeskjøt vanntett

petterb

Recommended Posts

Kort innpå her; Ja Lars H., eg har diverre opplevd at pga vibrasjon så gikk ei lodding av på ein lyskastar. Iogforseg overkommelig å reparere men kjedelig når det skjer. Om problematikken i seg sjølv er overdrevet....tja... har litt med kabeltypen å gjere fks.

Eg ser verdien av å lodde kablar & gjer det ofte ifb med bil. Drar alltid krympestrømpe med lim over.

Ofte oppleve eg at "originale" kablar (bil) som er omlag 10år gamle er irra langt innover & under mantel/isolasjon. I dei tilfellene må eg anten klippe tilbake til "frisk" kabel eller bryke presskabelsko. Då gjerne med lim. Drar alltid over krympestrømpe med lim. Det er ikkje dei enorme strømmane som går her-

Dette har fungert for meg privat & profft i snart 20 år.

MEN at ting kan ryke & at dei gjer det, JA!

Det verste eg ser er vel presskabelsko der strømleder strittar ut & som er tiltenkt brukt i utsette miljø som fks koblinsskap på dekk med meir.

JEPP, leveres i et kjør frå norske verft.......

Skal en skjøte kabler ved lodding, er det en selvfølge at en kan lodde og vet hva en gjør. Flyter det tinn utover fra loddepunktet, tør jeg påstå at det er brukt alt for mye loddetinn! Når en lodder, skal ikke det en lodder PAKKES INN i tin!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei,

Det hjelper nok godt å bruke krympestrømpe som strekkavlaster, eller at man stripser ledningene nært loddepunktet. Problemet med at loddinger knekker henger ofte sammen med at alle ledninger blir stripset sammen til en bunt og så blir belastningen (vekten av hele bunten) tatt opp av den korteste ledningen til loddepluggen.

Jeg sverger til presskjøter, selvfølgelig med korrekt hylsematriell til aktuell ledningstørrelse (her syndes det mye, hvertfall på de båtene jeg har hatt) og så bruker jeg krympestrømpe med lim som strekkavlastning utenpå.

Kjøper krympestrømper med medium veggtykkelse og lim i alle størrelser gjennom jobben, men de er ikke direkte billig.

Jobber som elektriker, men lodder ikke nok til at jeg vil lodde alt i båten, ikke ser jeg noe grunn til det heller.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

bilde

I forhold til en vanlig klemhylse. Vil jeg påstå at en loddeskjøt er bedre. Å tåler mer belastning. Samt tar mindre plass.

bilde

Jeg klarer ikke å dra den i stykker. Noe som jeg enkelt klarer med en klemhylse klemt med moment tang

bilde

Det beste er selvsagt å ikke skjøte kabler. Men må man. Så må man

Norske båter er best!

til dere som bruker loddehylser. Hvordan vet dere at dere har

Oppnådd korrekt temperatur på loddingen

At eventull flussmiddel har gjort jobben sin

At trinnet har smeltet som det skal

At ikke for høy eller for lav temperatur har laget en kaldlodding

I mine øyne så er en lodding uten mulighet for inspisering bare en midlertidig nødreparasjon

Det er klart det ser pent ut med slike fancy loddehylser, men det ser man da ikke på trange plasser som du selv skriver. Leste du innlegget til JRK ovenfor? Og helt korrekt, feil ved en slik metode utløser ikke noen bombe, men det kan feks. bety at vinsjen til ankeret ikke starter når det haster med å få opp ankeret!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

til dere som bruker loddehylser. Hvordan vet dere at dere har

Oppnådd korrekt temperatur på loddingen

At eventull flussmiddel har gjort jobben sin

At trinnet har smeltet som det skal

At ikke for høy eller for lav temperatur har laget en kaldlodding

Du ser at tinnet flyter på kordelene som ved vanlig lodding. Krympestrømpa er blank. Er det for kaldt så smelter ikkje tinn, er det for varmt så missfarges krympeplasten. Ingen vitenskap. Desidert beste gjør det selv reparasjon for den jevne mann, kalibrerte momenttenger er ikkje kvardags for alle. Skrekken for stive kabler og påfølgende brudd er aldeles ubegrunnet med loddehylser.

Men som nevnt tidligere kjøpte eg eit parti der krympen ikkje var tilpassa nødvendig temperatur på tinn slik at de limte før de skulle.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har jobbet mange år på lastebilverksted, på lastebilene jeg jobbet med var det originalt en del skjøter i ledningsnettet som da fra fabrikk var skjøtet med uisolert klemhylse, med krympestrømpe over, det som ofte hendte var at det kom vann inn i adr strømpa som kablene lå i, og skjøtene ofte ble liggende å bade i vann, blandet med skitt og sand, som igjen førte til mekanisk skade på krympestrømpa, og vips så irret skjøten av, i stedet for å ta opp hele strekket kanskje 20 m med adr strømpe, så skjøtet vi inn nytt fra frisk kord med loddeskjøter, ikke hadde det vært plass til noen vanlig  klem hylse i strømpa heller, men selv om det hadde vært det, så tror jeg ikke det hadde vært noen god løsning med den ekstreme eksponeringen for vann og skitt.  

Dette holdt bedre en den originale løsningen, som da er tilsvarende til hva som blir hevdet som best, grunnen tror jeg er at den originale løsningen skapte en liten kant på krympen, da klemhylsa ikke blir helt rund. Men dere som hevder at klemhylser er best, får jo bare tro videre på dette, så beholder jeg min tro :smiley:  

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Ja det er det flere trossamfunn her med stor tro.

Menigheten krympestrømpe med tinn.

Det krever rett tinn som smelter før krymeprstrømpa og noen testforsøk for å finslepe teknikken.

Og klamrer en ledningen fast er det liten tjangs for kabelbrudd.

Menigheten  lodding og krympestrømpe.

Lar en krympestrømpa  gå ca 2 cm forbi loddepunkter hindrer en  bevegelse

i  lodde punktet og kabelbrudd som noen er redd for.

Menigheten  presskjøt  og krympestrømpe

MÅ  ha ordentlig presstang og kunne bruke den.

Litt silikon i endene er det ganske så tett.

Er en  litt ”Ludvik”  setter en  også på krympestrømpe med lim,   blir det dobbelt tett.

Bruker de to siste mest lodding og krympestrømpe  skjøten blir tynnere,  begge har holdt siden 87..

Angående kabelbrudd kjøpte en Sabb motor i  82  den hadde kabelbrudd på kabelbrudd over to sesonger alltid  inne ved lodda kabelsko, til slutt sa Sabb at det var brukt feil syre ved lodding så de tæret av.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bare en liten kommentar.

Du sier: "MÅ  ha ordentlig presstang og kunne bruke den."

Du burde også for alternativ 2 legge til: "MÅ  ha ordentlig loddebolt og kunne bruke den."

Du nevner syre på slutten av innlegget, og syre har selvfølgelig ingentin å gjøre ved lodding av ledninger. Loddetinnet har "innebygget" flussmiddel. Så de hos Sabb hadde nok ikke gått på loddekurs.

En riktig utført pressforbindelse, beskyttet med en limfylt krympestrømpe, er det sikreste.

Å lodde kobberledninger har en rekke usikkerhetsfaktorer man må ha kontroll på for å sikre en skjøt som kan vare over tid: Loddemetallets sammensetning (har ennå til gode å se at loddemetallets legering er oppgitt i datablad for skjøtehylser). Rent tinn, eller svake legeringer, vil over tid føre til tinnpest og oppsmuldring av forbindelsen. Flussmiddel - i elektronikkinsdustrien er det vanlig å vaske kretskortene for flussmiddel etter lodding - selv "syrefritt" flussmiddel som furuharpiks vil ha negative effekter på sikt. Listen er uendelig lang - loddetemperatur - oksydasjonsgrad av kordelene osv osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...