Jump to content

Hvilken seilbåt med enkel adkomst akter?

KSE

Recommended Posts

Godt nyttår!

Lurer litt på overgang til seilbåt, men har noen spesielle behov. Min sønn er svak til beins og trenger å kunne gå ombord via plattform (e.l.) akter. Som f.eks. på nyere Bavaria der badeplattform kan slippes ned i havn.

Er det andre båter som har tilsvarende muligheter for adkomst, uten klatring?

Budsjett 5-700 000,- Størrelse minimum 30-40fot.

Hva slags bruk ser du for deg? Problemet med seilbåter og landgang akter er at alle/de fleste nyere båter har dype og sårbare ror, så å legge til med akterenden krever dypt vann. I praksis betyr det at du er begrenset til å legge til alle flytebrygger og noen faste brygger (stort sett på skagerakkkysten siden det ikke er nevneverdig tidevann her) og att all tillegging mot naturlig granitt er utelukket. Også spørs det hvor spesielle behov det er, forskjell på rullestol/bæring og å kunne gå selv i en trapp med rekkverk.  

En del av de nyere båtene har doble ror pga den store bredden akter. De behøver ikke å være så dypgående akterut (relativt sett). Men å ligge inntil svabergene med hekken inn blir nok utelukket uansett.

F.eks:

Sun Odyssey 349

bilde

Her er det rene dansegulvet i cockpit. Ikke noe jeg ville hatt selv, men det vil være god passasje for folk som er dårlig til beins i havn og denslags.

Har ikke peiling på pris, men jeg tipper at du må ut med mer enn 700 båtpenger for en ny.

De fleste båter ian jo utstyres med en landgang som kan heves og senkes etter behov, og utstyres med gelender. De mest forseggjorte er med hydraulisk hev/senk og teleskop-lengde styrt av fjernkontroll...

En skikkelig landgang er nok bedre enn en badeplatform hvis enkel ombordstigning er viktig.

http://www.pin-craft.it/prodotti_pin_craft_ing.php?C=19

http://www.besenzoni.it/product-category/passerelle_eng/passerelle-idraulice-rientranti_eng/?lang=en

Redigert av Krimart (see edit history)

Hva slags bruk ser du for deg? Problemet med seilbåter og landgang akter er at alle/de fleste nyere båter har dype og sårbare ror, så å legge til med akterenden krever dypt vann. I praksis betyr det at du er begrenset til å legge til alle flytebrygger og noen faste brygger (stort sett på skagerakkkysten siden det ikke er nevneverdig tidevann her) og att all tillegging mot naturlig granitt er utelukket. Også spørs det hvor spesielle behov det er, forskjell på rullestol/bæring og å kunne gå selv i en trapp med rekkverk.  

Jeg tenker først og fremst tillegging med akter inn i bås, i hjemmehavn og organisert gjestehavn. I uthavn etc. blir det nok på gamlemåten med baugen inn/ longside og evt. lettbåt for i ilandstigning.

Han kan gå litt, men trapper er vanskelig, og blir fryktelig tungt i lengden. Så jeg ser for meg at det må bli enten landgang, utfellbar plattform eller lignende.

Redigert av KSE (see edit history)

En del av de nyere båtene har doble ror pga den store bredden akter. De behøver ikke å være så dypgående akterut (relativt sett). Men å ligge inntil svabergene med hekken inn blir nok utelukket uansett.

F.eks:

Sun Odyssey 349

bilde

Her er det rene dansegulvet i cockpit. Ikke noe jeg ville hatt selv, men det vil være god passasje for folk som er dårlig til beins i havn og denslags.

Har ikke peiling på pris, men jeg tipper at du må ut med mer enn 700 båtpenger for en ny.

Ja, denne ser perfekt ut med tanke på adkomst. Men jeg tipper den er i dyreste laget. Hvorfor ville du ikke valgt denne løsningen selv?

Denne er lett å komme ombord i....Hanse 400

Ja, men her måtte man vel nesten hatt en landgang i tillegg?

Benetau Oceanis 38 og oppover har vel også grei adkomst akter. Ligger en slik tvers over brygga der jeg ligger. Ser grei ut.

Ja, men på denne må man nok klatre litt når man skal oppi cockpit, fra plattform. Ikke helt ideelt.

På denne Bavariaen er det ikke så mye høydeforskjell fra "plattform" til dørk i cockpit. bilde

Jeg har en Dufour 385, og den har også god adkomst bakfra:

bilde

Man går rett fra bryggen og inn på det teak-kledte nivåeet på badeplattformen, og så har man ett trinn opp for å komme inn i cockpit. Man kan holde seg i pushpiten idet man går opp dette trinnet, som nok er litt høyere enn et vanlig innendørs trappetrinn. Det trangeste området er når man går mellom rattene og inn på en av sidene av cockpitbordet. Er man god og rund eller må gå med krykke kan det bli litt "krykkete" (i mangel av et bedre ord) akkurat her.

Når man har kommet ombord så vipper man den teak-kledte delen opp, så har man en lang, sammenhengende benk bakerst:

bilde

Dufour 385 kan man trolig få ned mot 700 båtpenger hvis man er heldig. Vi ga 800 båtpenger for vår i 2012.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har en Dufour 385, og den har også god adkomst bakfra:

Man går rett fra bryggen og inn på det teak-kledte nivåeet på badeplattformen, og så har man ett trinn opp for å komme inn i cockpit. Man kan holde seg i pushpiten idet man går opp dette trinnet, som nok er litt høyere enn et vanlig innendørs trappetrinn. Det trangeste området er når man går mellom rattene og inn på en av sidene av cockpitbordet. Er man god og rund eller må gå med krykke kan det bli litt "krykkete" (i mangel av et bedre ord) akkurat her.

Når man har kommet ombord så vipper man den teak-kledte delen opp, så har man en lang, sammenhengende benk bakerst:

Dufour 385 kan man trolig få ned mot 700 båtpenger hvis man er heldig. Vi ga 800 båtpenger for vår i 2012.

Takk for tipset. Dette så ikke så verst ut!. Ser du har en landgang også der?

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at jo større platform bak, jo bedre. Jeg bor i båt og knakk ankelen for endel år siden. Det viste seg å være vel så viktig at det var nok å holde seg i. Så de ca 10 år gamle båtene har løsninger som ofte er bedre enn de nyeste variantene. Jeg hadde da en sånn som dette: bilde

Husker vi lagde en bred landgang av tre som jeg brukte i hjemmehavnen. For det blir alltid litt avstand fra brygga til badeplatformen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at jo større platform bak, jo bedre. Jeg bor i båt og knakk ankelen for endel år siden. Det viste seg å være vel så viktig at det var nok å holde seg i. Så de ca 10 år gamle båtene har løsninger som ofte er bedre enn de nyeste variantene. Jeg hadde da en sånn som dette: bilde

Husker vi lagde en bred landgang av tre som jeg brukte i hjemmehavnen. For det blir alltid litt avstand fra brygga til badeplatformen.

Ettersom budsjettet til trådstarter er 500-700 båtpenger så er vi vel på båter som er 10-15 år gamle uansett.

Enkelte av de nyere modellene fra f.eks. Bavaria har en nedfellbar plattform som er nærmere meteren lang. Med litt distanse fra brygge til båt, og så videre inn på nesten en meter med plattform så kan det bli langt for en som trenger støtte. Det er greit å kunne trå fra brygge til båt og ha et håndtak i nærheten med en gang man har satt foten på båten. Det har man på vår båt og også den båten Sun Flyer viser bilde av (er det en litt eldre Sun Odyssey 40?). Jeg kan f.eks. stå med én fot på brygga og én fot i båten og samtidig holde meg fast med én hånd på pushpiten uten å skræve alt for mye (og jeg er bare 165 cm høy).

Noe å holde seg i når man stiger ombord, er absolutt en fordel. Må si at Dufor 385 virker ideell! :thumbsup: Liker faktisk den bedre enn den nye Dufor 382.

Det er én litt skummel greie med Dufour 385 når du går ombord:

Hvis du ikke ser deg for er der lett å ta tak i badetrappen på babord side i stedet for pushpiten, fordi badetrappen står opp foran pushpiten når den er oppe av vannet. Vi løste det ved å feste badestigen med tau når den ikke er i bruk, men da blir det vanskeligere å senke den ned hvis man først har falt i vannet. Så lenge man er klar over dette så synes jeg det er helt problemfritt, og begge våre jenter (5 og 9 år) går frem og tilbake mellom brygge og båt uten assistanse (men med vest!!)

En fin ting er at adkomsten er såpass bred at to personer kan skritte over ved siden av hverandre, eller den ene kan stå klar på badeplattformen og ta imot den andre og så går man sammen opp det ekstra trinnet arm i arm. Det har jeg gjort med faren min, som er 77 og dårlig til beins

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Det er én litt skummel greie med Dufour 385 når du går ombord:

Hvis du ikke ser deg for er der lett å ta tak i badetrappen på babord side i stedet for pushpiten, fordi badetrappen står opp foran pushpiten når den er oppe av vannet. Vi løste det ved å feste badestigen med tau når den ikke er i bruk, men da blir det vanskeligere å senke den ned hvis man først har falt i vannet. Så lenge man er klar over dette så synes jeg det er helt problemfritt, og begge våre jenter (5 og 9 år) går frem og tilbake mellom brygge og båt uten assistanse (men med vest!!)

Jeg har også den "erfaringen" ;)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...