Seilars Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 I prisklassen du ser etter båt i, dvs. fra 5-700 tusen vil jeg si det er veldig mye bra båter. For 10-15 år siden hadde båtene gjerne gode griperekker og avrundede hjørner nede under dekk. I dårlig vær var det gjerne masse å ta tak i, og mistet man balansen, var det maritime tradisjoner som tok imot støyten, ikke skarpe designerkanter som genererer salg under "Båter på land" messer. Ute i cockpit skulle det gjerne være litt trangere enn i dagens terrasseseilere. Alt av maritime tradisjoner var ikke glemt av trendy designere, og badeplattformen bak var gjerne en integrert del av skroget. På det viset var båten også enkel å gå ombord i både fra flytebrygge og sjø akter, og kai forut. Glassfiber baderom med dusj ble vel også vanlig en gang utpå på 90 tallet, og teakdekket var ikke lenger en selvfølge heldigvis. Når det nærmer seg våren, kommer det nok mange flere av disse turseilerene for salg. Tenk også at jo lavere cockpit er over havet, desto færre trinn får man opp i cockpit og ned igjen i salongen. Generelt vil jeg si at du vil finne veldig mange gode alternativer designet fra 1995-2005. Se båtene i virkeligheten, for tilstanden på såpass gamle båter kan skille endel. Noen steller og koster på båtene, andre gjør omtrent ingenting. Bildene vil jo si endel om hvilke som er godt egnet for enkel tilkomst, men konstruktørene tenkte mer likt den gang enn i dag. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 4.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2016 (redigert) Oceanis 411 har samme skrog og plattform som oceanis 423. Men sistnevnte har en smekrere pidestall og den/ratt kan i tilegg vries 90 grader med ett håndgrep. 411 går greit på budsjett og med litt flaks kanskje 423 også? Disse løsningene er også enkle både og fendre og akterførtøye alene. https://www.google.no/search?q=oceanis+411&client=ms-android-samsung&source=android-browser&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwifnJqTp5HKAhVL1ywKHT2HCQcQ_AUIBygB#tbm=isch&q=oceanis+423&imgrc=2NedY-wUz11n_M%3A Redigert 4.Januar.2016 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 HER er lenke til landganger i aluminium, det kunne jo monteres på flereav disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 I prisklassen du ser etter båt i, dvs. fra 5-700 tusen vil jeg si det er veldig mye bra båter. For 10-15 år siden hadde båtene gjerne gode griperekker og avrundede hjørner nede under dekk. I dårlig vær var det gjerne masse å ta tak i, og mistet man balansen, var det maritime tradisjoner som tok imot støyten, ikke skarpe designerkanter som genererer salg under "Båter på land" messer. Ute i cockpit skulle det gjerne være litt trangere enn i dagens terrasseseilere. Alt av maritime tradisjoner var ikke glemt av trendy designere, og badeplattformen bak var gjerne en integrert del av skroget. Generelt vil jeg si at du vil finne veldig mange gode alternativer designet fra 1995-2005. . Jeg forstår ikke at gammelt er bedre enn nytt. Verden går fremover. Jeg vil ha nyest mulig løsning fordi den er smartest. Det finnes unntak, enkelte bygger billigere nå enn for noen år siden, men etter min erfaring er nyest bedre utnyttet. Jeg ser ikke hvorfor det skal være trangt under dekk eller i cockpit. Har seilt på havet i begge, og velger god plass. Selv i nordsjøen i kuling. Kanskje ikke helt optimalt, men de 364 andre dagene i året er viktigere. At man velger 10-15 år gammelt for å få mer båt for pengene forstår jeg godt. Men ikke si at det er bedre enn nytt. Har kommet en del gode forslag, og har egentlig ikke noe å tilføre tråden. Langang og åpen cocpit bak ville jeg valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Man bør vel også sjekke adkomsten videre forbi ratt/pidestall og helt ned i salongen, slik at man får et godt bilde på hvordan det er å bevege seg videre ombord. Det kan være betydelig forskjell på hvor gode trapper det er ned f.eks, og to ratt kan forenkle veldig passasjen innover i cockpit. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 At man velger 10-15 år gammelt for å få mer båt for pengene forstår jeg godt. Men ikke si at det er bedre enn nytt. Seilmessig er nok nyere bedre enn eldre båter, uten at en 10-15 år gammel båter dårlig av den grunn. Plassen er nok også bedre utnyttet i en del nyere båter, selv om det også der er unntak hvor estetikk kommer foran funksjon. Jeg har ingen problemer med å se hvor kommentaren om at (enkelte) nyere båter er "spisse" under dekk kommer fra. Se på endel nyere Hanse og Bavaria - i interiører er myke, runde former fra deres 1995-2005-modeller erstattet med skarpe kanter og 90-graders hjørner som kommer til å gjøre vondt hvis man dunker borti under en seilas. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Seilars Svart 5.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2016 Jeg forstår ikke at gammelt er bedre enn nytt. Verden går fremover. Jeg vil ha nyest mulig løsning fordi den er smartest. Det finnes unntak, enkelte bygger billigere nå enn for noen år siden, men etter min erfaring er nyest bedre utnyttet. Jeg ser ikke hvorfor det skal være trangt under dekk eller i cockpit. Har seilt på havet i begge, og velger god plass. Selv i nordsjøen i kuling. Kanskje ikke helt optimalt, men de 364 andre dagene i året er viktigere. At man velger 10-15 år gammelt for å få mer båt for pengene forstår jeg godt. Men ikke si at det er bedre enn nytt. Har kommet en del gode forslag, og har egentlig ikke noe å tilføre tråden. Langang og åpen cocpit bak ville jeg valgt. Det jeg mente er ikke at alt gammelt er bedre enn alt nytt, for alle, men jeg skal komme med eksempler som gjelder trådstarter. -Griperekker og avrundede kanter er jo nevnt tidligere, men sier det igjen. Ikke alle har det som prioritet fremfor trendy design. -10-15 år gamle båter ble stort sett laget med en fast badeplattform. Den virker alltid, og man kan sette en kule mellom båt og flytebrygge for å komme ekstra nærme, selv ved litt sjøgang. -Ett baugparti som peker rett opp gir båten mer fart på flatt vann pga. strekt vannlinje, men en baug som har overheng gjør at man kommer lettere i land foran. Mange nye båter er veldig rette. -Passasjen på dekk er også hos mange vesentlig dårligere enn på 10-15 år gamle båter fordi innvendig plass har fått økt fokus. Er man litt dårlig til bens, er det greit med litt bredde på dollbordet slik at man våger deg frem. -Vant ute i skutesiden har blitt vanligere for å spare penger på riggen, og det gjør det vanskeligere å gå frem på dekk fordi man ofte må svinge seg rundt vantet. -Flere modeller hadde begynt med to ratt selv på den tiden, hvilket gjør passasjen ombord enklere. Dette er kun de tingene jeg mener trådstarter har nytte av, og med et budsjett på 5-700 tusen vil du hvertfall helt i øvre sjikt finne båter som Dufour 385 og Sun Odyssey 40, som tidligere nevnt. Jeg tror disse båtene vil være ganske bra. Bavaria har også flere aktuelle båter, men cockpit er mer kronglete med ett ratt med mindre man kjøper foldbart ratt. Det er imidlertid fullt mulig, og da vil også Bavaria ha flere aktuelle kandidat som vil fungere bra innenfor pris og behov. For øvrig har jeg ikke noe imot at en båt er ny, men ikke alle trender er like funksjonelle til vår bruk, og når det gjelder trådstarters behov så tror jeg mange av våre erfaringer kan brukes av ham, og da er det jo en fordel at prisene har falt helt ned i kjelleren, slik at han kan være heldig å få en god båt innenfor budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2016 Jeg tenker først og fremst tillegging med akter inn i bås, i hjemmehavn og organisert gjestehavn. I uthavn etc. blir det nok på gamlemåten med baugen inn/ longside og evt. lettbåt for i ilandstigning. Han kan gå litt, men trapper er vanskelig, og blir fryktelig tungt i lengden. Så jeg ser for meg at det må bli enten landgang, utfellbar plattform eller lignende. Vil absolutt anbefale en god landgang - gjerne i tillegg til utfellbar platform, men siden avstand og høyde til brygge kan variere vil en landgang du kan justere høyden det beste. Pass på å få en skikkelig stabil landgang med "gelender". Ikke alle landgangsløsninger som er like gode. Løsningen med hydraulisk sylinder, teleskop og fjernkontroll er best men også dyrest. En enkelre løsning er med tau fra masten eller blokk festet oppe i akterstaget. Da må du passe på skikkelig stablisering sideveis i tillegg. En del landganger er konstruert for å klappe sammen på midten, i så fall pass på at den kan låses i utklappet stilling, f.eks. med "gelenderet". Selv om den klapper sammen oppover vi det vøre en risiko for at landgangen kollapser hvis man f.eks. tråkker ytterst på landgangen som ligger skrått opp mot kanten av brygga. Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Oceanis 411 har samme skrog og plattform som oceanis 423. Men sistnevnte har en smekrere pidestall og den/ratt kan i tilegg vries 90 grader med ett håndgrep. 411 går greit på budsjett og med litt flaks kanskje 423 også? Disse løsningene er også enkle både og fendre og akterførtøye alene. https://www.google.no/search?q=oceanis+411&client=ms-android-samsung&source=android-browser&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwifnJqTp5HKAhVL1ywKHT2HCQcQ_AUIBygB#tbm=isch&q=oceanis+423&imgrc=2NedY-wUz11n_M%3A Ai ai ai. Det var en lekker båt, med flotte linjer synes jeg! Da er det bare å begynne å lete ;-) Takk for tipset Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Jeg må bare si tusen takk til dere alle for mange gode tips, med tanke på fremkommelighet inn i båten/ på plattformen fra brygge/kai/land, men ikke minst videre innover i båten! Jeg seg det at det nok er en fordel med 2 ror/ratt med tanke på passasje fremover i cockpit, og så er det jo selvsagt en fordel med minst mulig høydeforskjell fra cockpit og ned under dekk. Hvorvidt seilegenskaper på gamle kontra båter er bedre/dårligere enn nye båter, kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg veldig enig i at disse nye båten med "minimalistisk" design ombord ikke har noe i en båt å gjøre. For det første er det ikke egnet med tanke på HMS, for det andre synes jeg ikke det passer. Men det er jo en smakssak da. Runde former, nok å holde seg fast i, skikkelige slingrekanter, plass til papirkart, etc. er å foretrekke. Jeg vet nå mye mer om hva jeg skal se etter i en seilbåt med tanke på adkomst. Men kom gjerne med flere erfaringer! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2016 Beneteau Sense er jo en "ny" båt som nettopp skal fremme enkel ferdsel ombord. Ny båt, langt over budsjett, men... Ligger noen tester av den på YouTube. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.