Jump to content

Plassering av varmtvannstank


bris

Recommended Posts

Hei

Jeg ønkser å montere varmtvanntank og varmeapparat på min TMD40.

Står jeg rimelig fritt til å plassere dette med hensyn til høyde.

Ut fra min erfaring går opp til en meter iallfall bra.

Bruk armert gjennomsiktig slange så kan du se om det luftes ut. Er du i tvil så kan du lage en test-installasjon med bare slangen før du monterer utstyret.

Link to post
Share on other sites

Du har kanskje tenkt på det allerede, men hvis du har alternativer så vurder nøye på hvilken side av båten du plasserer varmtvannstanken. Med 30-40l vann ut i borde blir det fort slagside. Og har du dregg e.l. på samme side blir det enda værre. Kan du balansere dette ut med varmtvannstanken på en side og f.eks. vinsjen på en annen så slipper du dette problemet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg har alt i dag litt slagside, så alt som skal inn en stund fremover bør/må på babord side. Det betyr at jeg vil ha inn varmtvannstank, varmeapparat og septik. Alt dette er det plass til bak toalettet, men er det en grei kombinasjon i nærheten av hverandre? Jeg tenker da spesielt på septikken. Både varmeapparatet og berederen produserer sikkert en del varme. Kan da denne varmen bli en minusfaktor i forhold til septikken?

 

Vennlig hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Bruk armert gjennomsiktig slange så kan du se om det luftes ut.

Pass i alle fall på at slangen tåler varmt vann! På varmtvanns systemer er det er egentlig vanlig å bruke en noe tykkere, isolert slange som ikke er gjennomsiktig. Men poenget med en gjennomsiktig var jo ganske praktisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...