nomen Startet 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2016 Jeg leser på nettet at man som privatperson har lov til å montere gassflaske og forbruker med max 1,5 m slange imellom. Skal man montere rør/kran må man bruke fagfolk. Er det ikke krav til en stengekran mellom regulator på flasken og forbruker? Hvis det er krav, betyr ikke det i praksis at man ikke kan montere noe som helst av gass selv? Er det noe jeg ikke har fått med meg, "please enlighten me" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
avmønstret5 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Det er krav ja og du kan montere det selv om du er kyndig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Jeg leser på nettet at man som privatperson har lov til å montere gassflaske og forbruker med max 1,5 m slange imellom. Kan du legge ut en link til det du har lest? Ellers tenker jeg vel slik: Det er stengekran på flaska. En forbruker vil også gjerne ha en avstengning. En enkel sammenligning. I garasjen har jeg en krabbekoker. Den er tilkoblet en gassflaske med en kort slange. En avstengningsventil mellom gassflaska og kokeblusset virker helt unødvendig. Dersom det ikke er en avstengning på forbrukeren holder det vel i lange baner å stenge krana på flaska. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Jeg også tenker at det blir litt "smør på flesk " med envkran i tillegg til den på regulatoren. Men en ekstra kran utenfor gasskassa er raskere å komme til i nødstilfelle. Da jeg har jobbet med hydraulikk o.l i endel år, anser jeg meg som kompetent iforhold til å kunne montere ei kran og en snittringskobling på komfyren. @Kommodo, skal e om jeg finner linken senere, jeg komm over den siden da jeg googlet "montere gass anlegg" eller noe slikt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Stjernen ! Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Max lengde i båt 1,2m ! Vær obs på at maks tillatt lengde på gasslange er kun 1,2 m i båt. Denne lengden er tillatt mellom flaske og rør, og i igjen tillat fra rør til gassapparatet. Fleksibel, armert stålslange godkjent for gass kan erstatte kobberrør og stålrør. Gassbeholdningen skal maksimalt være 22 kg Gassanlegg, koke- og varmeapparater må installeres, kontrolleres og repareres av fagfolk Installer gassvarsler Vær oppmerksom på lekkasjer Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet Forskriften trådte i kraft 8. juni 2009. http://www.nrbr.no/no/fritid/gass_i_bat/ Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 http://www.sikkerhverdag.no/gass/gass-inne-og-ute/fast-opplegg-for-gass---hva-har-du-lov-til/ Her er teksten jeg fant , men den gjelder da for bolig, visste ikke at det var egne krav i båt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Stjernen ! Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 (redigert) Les linken jeg la ut over ! Redigert 1.Januar.2016 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Båtanelegg for gass; Gassflasken fastmonteres med avlufting ut av båten. Etter stengekranen på flaska monteres en lekkasjetester. Ved komfyren skal det være en stengekran. Undre komfyren, lavt ved dørken, skal det være en gassalarm. Slanger skiftes i forhold til holdbarhetsdato. Dette er i grove trekk et lovlig anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Det er slik mitt anlegg kommer til å bli når jeg er ferdig, tar en tur til Herholdt i Tønsberg i morgen hvis de er åpne, og handler delene jeg trenger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ElGapitan Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Er fint med en slik fjernstyrt solenoid som stenger gassen fra byssa... Men ikke påkrevd. Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 1.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2016 Det viktigste med båt er vel at gassen, dersom det skulle oppstå en lekkasje, havner utenfor båten og ikke nedi i kjølen. Derfor ville jeg gjort en installasjon i båt slik at slanger og rør ligger i dobbel installasjon hvor det ytre laget drenerer ut av skroget. Ellers er maks lengde på slange fra flaske til rør i følge loven 1,2 meter. I tillegg ville jeg vel gassinstallasjon i båt sørget varsling for lavest punkt i båten. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Som ElGapitan nevner i innlegget ovenfor ville jeg samtidig installert en fjernstyrt stengeventil på / ved gassflaska. Da får du stengt gassen helt ute ved flaska fra byssa. Min erfaring er at om man ikke har en sånn så åpnes ventilen på regulatoren om våren og står åpen hele sesongen (og så stenger man bare krana ved gassblusset). Vi har en slik fjernstyrt stengeventil for gassen og er meget fornøyd. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Komodo Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Forskriften trådte i kraft 8. juni 2009. http://www.nrbr.no/no/fritid/gass_i_bat/ Hjemmesiden du linker til er Nedre Romerike brann og redningsvesen. De har surret litt på hjemmesiden sin. De viser til "Forskrift om håndtering av farlig stoff" som helt korrekt trådte i kraft 8. juni 2009 og sorterer under DSB, men utdraget de har klippet inn er fra "Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy" som trådte i kraft 01.12.1983 og sorterer under Nærings- og fiskeridepartementet. Hele forskriften kan gratis lastes ned her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 Nomen: Linken du viser til er på DSB sine hjemmesider. De sier noe om hva vi har lov til å gjøre selv, men dette er relatert til DSBs forskrifter, dvs. i dette tilfellet forskrift om håndtering av farlig stoff. Den gjelder for alle som håndterer farlig stoff (i dette tilfellet propan), såvel virksomheter som privatpersoner. Forskriften kan lastes gratis lastes ned her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-08-602 Forskrift om håndtering av farlig stoff er utdypet med flere temaveiledninger. Boliger, hytter osv. klassifiseres som anleggstype 1, og omtales nærmere i "Temaveiledning om bruk av farlig stoff - Del 1". Den kan lastes ned her: http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2010/Tema/Temaveiledning_bruk_av_farlig_stoff_Del_1.pdf Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tb55 Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 "Jeg også tenker at det blir litt "smør på flesk " med en kran i tillegg til den på regulatoren."...Det skal sef. være en stengeventil på kobberrøret foran slangen til hver enkel forbruker, i tillegg til en hovedstengeventil og lekkasjetester.Når det gjelder gass, kan det være greit å følge forskriftene dersom en synes det er greit å leve.. :fireworks1: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 (redigert) Nå er vell gass i båt underlagt sjøfartsdirektoratet og da er det disse en bør lese. Loven er ikke i samsvar med EU CE når det gjeller drenering fra gasskasse den ble øket fra 16 til 19mm etter en ulykke. Ja en skal ha stengekran i tillegg til trykkregulator Montere selv tja, men en skal ha installasjons-bevis. i) Installasjonsbevis: Dokument med formular godkjent av Sjøfartsdirektoratet som dokumenterer at gassfyrte anlegg er av godkjent type, at det er prøvet og kontrollert og at gassinstallasjonens plassering, ventilasjon og termisk isolasjon er i samsvar med gjeldende regler. j) Installatør: Person som har tilstrekkelig kvalifikasjoner til å kunne foreta rør- og utstyrsmontasje i fartøy og har kjennskap til forskrift for installasjon av gassfyrte anlegg med tilhørende ventilasjon og termisk isolasjon, samt kan foreta prøving og kontroll av slike anlegg. https://lovdata.no/d...1983-10-20-1580 https://lovdata.no/d.../1994-10-05-919 Litt om gass https://baatplassen.n...nslanger/page-4 Redigert 2.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Den første forskriften du linker til der Roger-jo er den samme forskriften som jeg linket til lenger opp. Den heter "Forskrifto om sikring av gassfyrte anlegg" som korttittel. Den er utgitt av Nærings- og fiskeridepartementet, men som du påpeker er Sjøfartsdirektoratet tilsysnsmyndighet. Så vidt jeg kan forstå er det den som gjelder for oss dersom vi har gassanlegg i båten. Her fra §1: Den definerer også hva som ligger i fartøy: Den andre forskriften du linker til heter forskrift om gassaparat og utstyr. Som man ser av §§ om formål og pliktsubjekt gjelder den ikke for oss. Den er rettet mot produsent, importør og selger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 (redigert) Jeg så det, men det har blitt en vane å lime de inn, trengte det ikke skadet. Egentlig ikke noen fordel at gass i båt ble flyttet fra DSB til sjøfartsdirektoratet her blir vi glemt som i denne Den andre er et hint til de som har begynt å installere gass hytte hvitevarer ombord, sjekk at de er godkjent for båt. DSB tar tak og registrer som her.. Redigert 2.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.