ElGapitan Startet 1.Januar.2016 Del på Facebook Startet 1.Januar.2016 Hei, tenkte jeg skulle spørre litt her siden jeg er litt usikker på hva en kan forvente, har seg slik at båten min ligger inne på verksted etter en grunngjeving i sommer, har en stripe i skroget, samt at kjølen skal løses ned for sjekk, og at det skal utbedres en skade i kjølen som ble oppdaget da den ble tatt opp. Båten har nå stått inne, gratis vinterlagring innendørs er ikke dumt på en seilbåt, men leverte den inn i begynnelsen av november, har enda ikke fått prisoverslag på det som ikke går på forsikring, da kjørte forbi verkstedet bestemte jeg meg for å stoppe å ta en titt i vinduet, da fant jeg makten min liggende vannrett, uten noe form for beskyttelse over åpne kontakter, feks. på vindinstrumentet i toppen, alle seil var gjennomvåte, er dette greit? forestiller meg at det er bedre når seil står oppe.. Uansett hva bør jeg gjøre med masten når den først er nede? Og hvor får jeg tak i ny pil til Windex? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Januar.2016 Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Du kikka inn vindu , det indikerer innendørs. Regner det i kontakter da, eller driver verkstedet med anna arbeid du er redd skal forurense kontaktene? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ElGapitan Svart 2.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Beklager litt uklar formulering der, masten lå utenfor, uten noe tak eller annet til å beskytte den, er vel igrunn usikker på hva en kan forvente, er relativt fersk i båtverden, og har jo en formening om hvordan jeg behandler mine egne og andres ting, tror kanskje jeg ville gjort det annerledes selv. En ting er om masten hadde ligget ute en uke, men nå har den ligget ute siden november, uten tildekning. Båten står inne, tørt og godt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Januar.2016 Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 (redigert) bestemte jeg meg for å stoppe å ta en titt i vinduet, da fant jeg masten min liggende vannrett, uten noe form for beskyttelse over åpne kontakter, feks. på vindinstrumentet i toppen, alle seil var gjennomvåte, er dette greit? forestiller meg at det er bedre når seil står oppe.. Uansett hva bør jeg gjøre med masten når den først er nede? Og hvor får jeg tak i ny pil til Windex? Tatt ned masten med seila på, sløvt ? Du burde berge seila, og tørke de. beskytte det som ikke skal bli vått, er vanelig. De som tok ned masten fikser sikkert Windex på vei opp. Redigert 2.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.Januar.2016 Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 (redigert) Kulturen på et verksted er vel like forskjellig som menneskene er. Du får vel litt etter hva du selv setter krav til og følger opp med spørsmål og forventninger. Hvis du forventer at de skal pakke ned seilene for deg så er du vel også forberedt på å betale for det. Et verksted tar vel fort vekk samme timebetaling for slik arbeid som mer kvalifisert arbeid. Er "bestillingen" din til verkstedet klar og tydelig? Jeg ville nok sørget for å stelle med egen mast, kontakter etc der den ligger ute. Sett inn kontaktflater med tynne oljer som løser rust og irr, F.eks 5-56, WD-40 eller andre. Spesiell kontaktspray kan også benyttes. Skru av vindmåler / Windex o.l slik at de ikke blir skadet av andres uforsiktighet. Redigert 2.Januar.2016 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 2.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2016 Takk for svar, får ta meg en runde med olje og smøring, redde seil, etc Hadde forsåvidt ikke tenkt så mye over at den skulle bli liggende ute over tid. Er det vanskelig å ta rullen ut av masten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.