Jump to content

Bygge om bil dieselvannvarmer til bruk i båt

blueline

Recommended Posts

Har endelig blitt båteier igjen.(Kjøpte ny Bavaria 33 cr i sommmer) og planlegger nå oppgraderinger som jeg skal gjøre før sjøsetting. Båten var relativt godt utstyrt fra Lunde båt men den har ikke alt som jeg vil ha.

Har diesel luftvarmer i båten men ønsker å montere en diesel vannvarmer for å varme varmtvann, og kommer da til å montere etpar viftekonvektorer i samme slengen.

Har noen kompetanse/erfaring på å bygge om diesel vannvarmere fra bil til bruk i båt.

Jeg har endel prosjekter på gang så jeg er interesserti i å holde kostnadene nede:

Skal bla. montere ankervinsj akter.

Autopilot (skjult montasje)

Oppgradere batteribank. Har nå 3 x 90 amph(om jeg ikke husker feil).

Ekkoloddmodul(fulgte dessverre med Garmin 721 uten ekkoloddmulighet)

Stereo med blåtann og dab.

TV

En eller to ekstra vanntanker(fleksible) Har kun 150 liter originalt.

Jeg hadde alt dette i forrige båt og det var fantastisk  å ligge i uthavn i flere dager å ha nok varmt vann, strøm etc.

Hej har du redan en värmare till bil? alltså för vattenburen värme? problemet som jag vet om är att dom nya värmarna från tex webasto som monteras i bilar idag är CAN-bus styrda så det ställer till det lite då du måste gifta databoxen med själva värmaren genom CAN-bus detta var iaf ett problem som jag stötte på när jag forskade om det gick. möjligt det finns sånna som inte är CAN-bus styrda och då är det inga direkta problem.

Det er helt avhengig av hva slags varmer og modell. Noen vannvarmere har f.eks. innebygget sirkulasjon og dieselpumpe, mens andre har dette eksternt. Når du kjøper f.eks. Eber D3W og D5W i båtsjappa leveres den med ekstern diesel pumpe og ekstern sirkulasjonspumpe. I tillegg til det som vanligvis følger med en slik varmer trenger du eksosslange, eksosgjennomføring og brakett til å feste varmeren (det er enkelt å lage til.) Du må også ha et bryterpanel/termostat (her kan du bruke det meste)

Jeg kjøpte en Eber D3 varmer fra bil. Den har kun gått 200 timer, men manglet dieselpumpe og glødepluggen var defekt. Den kostet meg sikkert 5000 kr inkl ny glødeplugg og helt ny dieselpumpe, men fortsatt mangler jeg både eksosslange, brakett og eksosgjennomføring. Eksosopplegg skal man ikke jukse med, så det ryker sikkert på 2000 kr der også. Da er man ikke langt unna kostnaden på en ny varmer beregnet for båt. Jeg vurderer å selge min Eber da jeg har fikk tak i en 7 kw Mikuni-varmer ved en tilfeldighet og ikke trenger så mye deler for å få den i gang igjen

Varmeren jeg har liggende er fra 2004 eller noe slikt, og på den er det ikke noe can-system, men det er nok et problem ved nyere varmere. Tror jeg selger den for 4000 da den "nye" mikunien er endel kraftigere og passer bedre til vår båt som har ganske stort vannbårent anlegg.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)

Takk for svar. Har erfaring for at vinninga ofte går opp i spinninga så om dette prosjektet skal være noe vits må jeg komme over en varmer på høggern, evt. via ebay for småpenger. Jeg vurderer en ny komplett pakke med 3 kw eber fra Seatronic for 10` tusen så det er alternativet. I og med at jeg allerede har en 5 kw luftvarmer så har jeg ikke behov for så høy effekt.

Har sett på de varmerne og kjenner flere som har de. Det er greit å ta med i beregningen at verken eksosslange eller eksosgjennomføring (for båt) følger med. Skiftet nylig eksosslange på en webasto (24mm), prislapp rundt 1949 kr, også kommer eksosgjennomføringen på rundt 1500 kr. Med utgangspukt i en dollar på rundt 9 kr ender vi da på ca. 7500 kr inkl. frakt og mva og rundt 3500 kr på eksosopplegg (ja, det finnes måter å gjøre dette rimeligere på, men det er ingen fullgod løsning og ikke en ting hvor man bør ty til gjerrigknarkløsninger på). Da blir sluttprisen fort over 10000 kr, og besparelsen i forhold til en orginal Eber blir ubetydelig https://www.maritim.no/eberspacher-vannvarmer-d5w-12v#.Voo3x_kvfIU .Denne varmen kan man ta service på hvor som helst, deler finnes i haugevis og en får 5 års reklamasjonsrett. Da blir ikke prisen så lav allikevel  :worry:

Vannvarmer i bil er levert i ganske mange forskjellige utførelser. Generelt sett kan man si at "originalt" montert varmer vanligvis er elektronisk "låst" mot bilens elektronikk, mens "ettermontert" varmer er en standard varmer som kan brukes hvor som helst. Opplys varmerens produktnummer til en forhandler og han kan si deg hva dette er og hvordan den kan "styres" utenfor bilen.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Takker svar. Da blir det innkjøp av den minste eberen trolig via Seatronic. Kommer til å legge varmeren i seriemed vv-tank, motor og en viftekonvektor(evt.to). Lagde et større opplegg i den gamle, men siden jeg har luftvarmer ønsker jeg å gjøre kretsen så kort som mulig for å begrense mulige lekkasjer i og med at jeg tar med motoren denne gangen.

​Er det noen som vet om den pumpen som følger med i pakken er "åpen" slik at jeg får sirkulasjon i systemet når kun båtmotoren går og eberen er avslått?

• 2 år senere...

Kom over 6 stk Eberspächer Hydronic HS3 med bilmonteringssett(mangler kun timer) på en auksjon. Slik jeg skjønner er dette varmere som er laget for ettermontering og ikke canbusstyrt slik at de også kan brukes i evt. båt. Varmerne er trolig kommet bort under transport til RSA bil for ettermontering i Isuzu og monteringsanvisningen er spesifikk for denne modellen og beskriver hvordan man kobler seg inn på vifte etc. 

Interessant @husky dane 85! Har du mulighet til å beskrive dette litt nærmere, og aller helst legge ut noen bilder av hvordan du har gjort dette? Varmt vann i uthavn er noe vi også savner. Særlig på høsten når det er kjølige kvelder og man skal ha seg en dusj bak på badeplattformen ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...