Jump to content

Anbefalte aluminiums båter for fritidsbruk?


TheWeejj

Recommended Posts

Heisan
 

Jeg funderer på å kjøpe en ny aluminiums båt for 2016 sesongen og lurte på om noen der ute hadde gode (og dårlige) erfaringer med de forskjellige merkene/båtene som de kan dele med meg.

 

Jeg ønsker en båt i 6-8 meters lengde. Bruksområde blir variert; crusing i skjærgården, fisking, transport frem og tilbake til hytta, o.l.

 

På forhånd takk!

 

 

Link to post

Har Buster XXL med 150 hk som hyttebåt og synes denne fungerer utmerket, neste båt blir med enda hvassere skrog

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Er jo kommet mange bra aluminiumsbåter de siste årene. De fleste store fabrikkantene har vel snart sin egen alu.-serie blant modellene sine. For oss som liker å polere og gnikke på skroget faller det vel kanskje litt gjennom med den matte finishen alu. skroget får etter hvert, men bortsett fra det utvendig estetiske er det jo uhyre bra og solide båter.

Link to post

Akkurat det matte preget og fraværet av polering er den største fordelen synes nå jeg da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

En variant jeg lyst på er: http://www.alutroll.fi/index.php?page=650pilotfish

 

Ellers er det vel noen svensker som har importen av Mclay fra New Zealand: http://www.mclayboats.se/

 

Er du mer i nærheten av en åpen båt, så har vi et par dyktige båtbyggere på nordvestlandet. kvernø og kassbøll. Det er ikke bare prisen som gjør at det går mye av disse på fiskecampene.
 

~Cral

Link to post

Kjører man hardt så slår det selvsakt men mindre en endel andre, er jo rimelig bra V bunn i den. Hadde du siste eller forigge modell?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Kjører man hardt så slår det selvsakt men mindre en endel andre, er jo rimelig bra V bunn i den. Hadde du siste eller forigge modell?

 

Som Jon-Kåre er inne på, er jo 2 ulikje modeller/generasjoner her.   Den eldre som bildet viser er slankere i forskipet enn den nye , vil da skjære bølgene bedre.  De nye modellene har mer bæring i forskipet , de vil da gjerne slå mer i motsjø , men være tryggere og bedre i unnasjøen.   

 

bilde

 

nytypen: 

bilde

 

Har selv en båt med mye bæring foran (Yamarin 5940) , så selv om v-bunnen slett ikke er så værst så er det bare å trekke til seg gassen når sjøen er i mot, og finne seg en mer behagelig marsjfart.   Men med sjøen unna eller på sida så kan jeg kjøre på en helt annen måte

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Skulle jeg ha hatt alubåt ville jeg valgt solide bruksbåter fra produsentene på trøndelagskysten.. om man ikke skal ha snobbe båt og heller vil ha sjøegenskaper og trygghet i høysetet. Har kjørt kvernø 19 i havdønningene utenfor Sula. Har vært med på å bygge alubåter med spant, og det resulterte i så og si fraværende sjøstøy og minimalt med slag der en plastbåt ville slått og laget en god del sjøstøy. Synes busteren er fin, men litt for enkel konstruksjon etter min smak.

 

http://www.kvernoboats.no

 

http://www.kaasboll-boats.no

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Finske Silver kan være verdt en kikk. Bedre skrog enn Buster, og med glassfiber innerskrog som både demper lyd og ser pent ut. Jeg er ikke noen stor fan av de overdimensjonerte konsollene de har kommet med de siste årene, tar mye av plassen i båten. Men går du litt bakover i modellrekkene er det mer fornuftig innredning. Se feks på Silver Eagle 630 og 650.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Finske Silver kan være verdt en kikk. Bedre skrog enn Buster, og med glassfiber innerskrog som både demper lyd og ser pent ut. Jeg er ikke noen stor fan av de overdimensjonerte konsollene de har kommet med de siste årene, tar mye av plassen i båten. Men går du litt bakover i modellrekkene er det mer fornuftig innredning. Se feks på Silver Eagle 630 og 650.

 

Har ikke stort sett de fleste aluminiumsbåter av dagens "ny-modeller" innerskrog i glassfiber. Tidligere var det vel aluminium "all over", men nå kan man vel kalle båtene mere for hybrider. Alle de store fabrikkantene leverer jo en egen serie nå av alu i tillegg til sine glassfiber-modeller. Om det er praktisk kan sikkert diskuteres, men fint er det jo i alle fall.

Link to post

Har ikke stort sett de fleste aluminiumsbåter av dagens "ny-modeller" innerskrog i glassfiber. Tidligere var det vel aluminium "all over", men nå kan man vel kalle båtene mere for hybrider. Alle de store fabrikkantene leverer jo en egen serie nå av alu i tillegg til sine glassfiber-modeller. Om det er praktisk kan sikkert diskuteres, men fint er det jo i alle fall.

De fleste har etterhvert kopiert Silvers ide ja. Silver ble så vidt jeg husker stiftet av utbrytere fra Buster, som ønsket å bygge en "bedre Buster". Litt morsomt at de tydeligvis har lyktes med det, all den tid både Buster og andre har gått den samme veien som Silver bare noen tiår senere. :)

 

Jeg hadde tidligere en Silver i 10 år, og min far har en i dag. Hadde jeg hatt råd hadde jeg fortsatt hatt Silver, men de ble for dyre for meg når jeg byttet meg opp i størrelse. Personlig ser jeg på kombinasjonen alu-ytterskrog og glassfiber-innerskrog som meget god. Som nevnt demper glassfiberen mye lyd (som ellers er blikkboksenes store mare) og gjør at produsenten står mye friere når innerskroget skal designes. det gjør det i praksis også enklere for brukeren å tilpasse/ montere utstyr etc. Ulempene er at innerskroget bør vaskes/ poleres som på en vanlig glassfiberbåt og at det er noe mer utsatt ved røff bruk som lastebåt. Skulle du ødelegge innerskroget er heldigvis glassfiber lettere å reparere selv enn aluminium, ved mindre man tilfeldigvis er sveiser....

 

Ellers har jeg som Cral siklet litt på både AluTroll og ikke minst båter fra NZ, men da som kabinbåter. Prismessig er det dessverre utenfor hva jeg kan betale for, men det er lov å drømme.

 

Kan kanskje legge til at du kan lakkere et aluskrog også, og så polere deg frem til finish som på en glassfiberbåt. Buster leverte endel modeller med lakkerte skrog før, og mange av amerikanerne har dette. Rent personlig synes jeg det er tull, men så var det dette med smak og behag da. :)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Hadde den eldre versjonen av Buster xxl før ej kjøpte ein Anytec 750SPD.

 

Buster XXL var ein god båt, men hadde nokre svakheiter som alle andre båter.

Ein set lavt i den Bustern spesielt når ein har på kalesjen for og klare og sjå ut igjennom vinduet.

Lav setestilling gjer at ein vil oppleve slag fra sjøen værre.

Denne modellen manglet også dør, men dette fikk ej laget.

Båten manglet flaps, men det fikk ej satt på.

Båten var leiken og lett og kjøyre og tålte ganske mykje sjø.

Svakheiten var nok sjøen framifrå, da slo den ein del og kunne tak inn vatn om bårene var store og kvasse nok.

 

Dei fleste svakheitene som ej nemner på den tidligere Buster xxl er utbedret på den nyare utgåven.

Fakstisk så er vel den nye Buster XXL den mest anvellelige alu båten som er å få idag.

Med og fjerne halve eller heile kalesjen, bakbenken, putekassene så kan denne båten lett byggast om for dei fleste bruksområder ein kan tenke sej.

Ein får og flaps på den nye, vindusviskere, høgre sittestilling +++

 

Anytec 750SPD

Det var ein stor overgang frå Busteren til Anytec.

Anytec er mykje kraftigere og meir solid bygd, og har eit mykje kvassere skrog.

Det krevest meir av styrmannen for og beherske båten.

Den er meir følsom på sidevind og dermed rimelig aktiv flaps styring.

 

På grunn av det lange skråget på Anytecèn så er det utulig enkelt og komme sej på land i fjøra.

Ein kan kjøyre heilt inn til berget likevel ha god djupne til propellen.

 

Med rett bruk så er Anytecen ein utulig sjødyktig og trygg båt i omtrent all slags vær.

Har opplevd at med mykje vind bakifrå (15-20m/s?) så krevest det mykje for og få snudd baugen opp i været.

Båten har eit skråg som følest som eit tog, ein trenger stor plass for og snu båten, spesielt med sidevind.

Kunne faktisk ha tenkt mej baugpropell på båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...