Jump to content

Varmtvannstank og drenering.


Eureka

Recommended Posts

Siden høsten 2009 har jeg bala mye før vinteropplag med drenering av vv-tanken. Når jeg nå har tømt to tanker før vinteren, så begynner jeg å bli lei.

Vanlig prosedyre har vært å kjøre innpå trykkluft eller kjøre trykk innpå med vannpumpa, med visshet om at pumpa kommer til å gå på en smell en dag. Dessuten er det tungvint å vekselvis kjøre innpå trykk, så åpne overtrykksventilen.

 

Hvorfor er det ikke en produsent som løser dette en gang for alle med et eller annet patentert opplegg for drenering? Det må da gjøre den markedsvinner i alle land med minusgrader!

 

Ville vannet rent rett ut av tanken dersom den var helt ute av vater, om siden med tilkoblinger hadde vært nederst?

 

....frustrert... Vv-tanken er faktisk den operasjonen som tar lengst tid ved vinterklargjøring.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så här gör jag. Jag öppnar säkerhetsventilen lite och kör in tryckluft den vägen via en påkopplad slang. Det skulle gå att köra in tryckluft via någon varmvattenuttag också. Jag har för att komma förbi backventilen på kallvattnet satt ett extra U med en ventil, denna öppnar jag när jag skall tömma. Min anslutninga av kallvatten till varmvattenberedaren sitter i botten på varmvattenberedaren. Jag tömmer hela systemet denna väg genom att öppna varm och kallvattenkranar tills det bara kommer luft.

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Tom, du tenker på ventiler på skroggjennomføringer? - de har fått sin dose med frostvæske.

 

Har slike hurtigkoblinger og rød/blå vannslanger på vannopplegger i seilbåten. Skal tro om det finnes en kobling med tappemulighet.

 

Men igjen, hadde det kommet en bereder med skikkelig tappefunksjon, så hadde jeg betalt ekstra for det...

 

Vvtank er riktignok under vannlinjen, ved en isolert del av skroget. Sjøtemp på 7 grader, luft minus 5. Varme i båten, 6 grader. Men om strømmen går, så blir det fort kalt.

Link to post
Share on other sites

Har du våtstøvsuger? Brukte tidligere som du å kople en luftkompressor på slangen fra vannpumpen og blåste ren hele systemet. Dette fungerte greit, men tok sin tid.

 

Kjøpte i fjor en våtstøvsuger til annet bruk, men tenkte jeg skulle prøve denne. I år tapet jeg bare sugeslangen til avtappingstussen på vvtanken, åpnet kraner og lot sugeren gjøre sitt mens jeg syslet med andre ting. Dette fungerte meget godt. Måtte tømme sugeren et par ganger på en 40 liters tank, men det er lettvint.

 

Tror det er en fordel å åpne bare for vv på kraner, da suger en luft inn på toppen av vvtanken og vann ut i bunn. I alle fall på min liggende Quick tank.

Redigert av cruiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanlig prosedyre har vært å kjøre innpå trykkluft eller kjøre trykk innpå med vannpumpa, med visshet om at pumpa kommer til å gå på en smell en dag. Dessuten er det tungvint å vekselvis kjøre innpå trykk, så åpne overtrykksventilen.

Jeg bruker også vannstøvsuger isteden for trykkluft. Fungerer veldig bra.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom, du tenker på ventiler på skroggjennomføringer? - de har fått sin dose med frostvæske.

 

Har slike hurtigkoblinger og rød/blå vannslanger på vannopplegger i seilbåten. Skal tro om det finnes en kobling med tappemulighet.

 

Men igjen, hadde det kommet en bereder med skikkelig tappefunksjon, så hadde jeg betalt ekstra for det...

 

Vvtank er riktignok under vannlinjen, ved en isolert del av skroget. Sjøtemp på 7 grader, luft minus 5. Varme i båten, 6 grader. Men om strømmen går, så blir det fort kalt.

Nei :-)

Jeg mener at hvis man får satt inn et t-rør mellom sikkerhetsventilen og berederen, men uttapping, så går det kjapt å tømme. Forutsatt at sikkerhetsventilen sitter nederst på berederen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...