Eureka Startet 6.Januar.2016 Del på Facebook Startet 6.Januar.2016 (redigert) Siden høsten 2009 har jeg bala mye før vinteropplag med drenering av vv-tanken. Når jeg nå har tømt to tanker før vinteren, så begynner jeg å bli lei. Vanlig prosedyre har vært å kjøre innpå trykkluft eller kjøre trykk innpå med vannpumpa, med visshet om at pumpa kommer til å gå på en smell en dag. Dessuten er det tungvint å vekselvis kjøre innpå trykk, så åpne overtrykksventilen. Hvorfor er det ikke en produsent som løser dette en gang for alle med et eller annet patentert opplegg for drenering? Det må da gjøre den markedsvinner i alle land med minusgrader! Ville vannet rent rett ut av tanken dersom den var helt ute av vater, om siden med tilkoblinger hadde vært nederst? ....frustrert... Vv-tanken er faktisk den operasjonen som tar lengst tid ved vinterklargjøring. Redigert 6.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 6.Januar.2016 Del på Facebook Svart 6.Januar.2016 Hvis man får satt på et t-rør med en kuleventil på mellom berederen og sikkerhetsventilen, er det mye lettere å tømme den :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Svart 6.Januar.2016 Del på Facebook Svart 6.Januar.2016 Så här gör jag. Jag öppnar säkerhetsventilen lite och kör in tryckluft den vägen via en påkopplad slang. Det skulle gå att köra in tryckluft via någon varmvattenuttag också. Jag har för att komma förbi backventilen på kallvattnet satt ett extra U med en ventil, denna öppnar jag när jag skall tömma. Min anslutninga av kallvatten till varmvattenberedaren sitter i botten på varmvattenberedaren. Jag tömmer hela systemet denna väg genom att öppna varm och kallvattenkranar tills det bara kommer luft. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.Januar.2016 Del på Facebook Svart 6.Januar.2016 Trenger du egentilg å tømme den så omstendelig, da ? Det gjør vel ikke noe om det ligger litt vann igjen i tanken ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 6.Januar.2016 Del på Facebook Svart 6.Januar.2016 Litt vann gjør ingenting, men hvis det står vann i ventiler etc. kan disse sprekke hvis de fryser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 6.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2016 Tom, du tenker på ventiler på skroggjennomføringer? - de har fått sin dose med frostvæske. Har slike hurtigkoblinger og rød/blå vannslanger på vannopplegger i seilbåten. Skal tro om det finnes en kobling med tappemulighet. Men igjen, hadde det kommet en bereder med skikkelig tappefunksjon, så hadde jeg betalt ekstra for det... Vvtank er riktignok under vannlinjen, ved en isolert del av skroget. Sjøtemp på 7 grader, luft minus 5. Varme i båten, 6 grader. Men om strømmen går, så blir det fort kalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Jeg løsner en skrue og drar av slangen så tømmer tanken seg i kjølsvinet. Tar vel 1-2 minutt. Må jeg gjøre noe mer? Har fungert fint i mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kyst1 Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 I år har jeg bare tappet ut så mye som mulig med tappemuligheten på sikkerhetsventilen og latt den stå åpen. Kan ikke skjønne at det skal gjøre noe. Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post Share on other sites More sharing options...
cruiser Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 (redigert) Har du våtstøvsuger? Brukte tidligere som du å kople en luftkompressor på slangen fra vannpumpen og blåste ren hele systemet. Dette fungerte greit, men tok sin tid. Kjøpte i fjor en våtstøvsuger til annet bruk, men tenkte jeg skulle prøve denne. I år tapet jeg bare sugeslangen til avtappingstussen på vvtanken, åpnet kraner og lot sugeren gjøre sitt mens jeg syslet med andre ting. Dette fungerte meget godt. Måtte tømme sugeren et par ganger på en 40 liters tank, men det er lettvint. Tror det er en fordel å åpne bare for vv på kraner, da suger en luft inn på toppen av vvtanken og vann ut i bunn. I alle fall på min liggende Quick tank. Redigert 7.Januar.2016 av cruiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 (redigert) Vanlig prosedyre har vært å kjøre innpå trykkluft eller kjøre trykk innpå med vannpumpa, med visshet om at pumpa kommer til å gå på en smell en dag. Dessuten er det tungvint å vekselvis kjøre innpå trykk, så åpne overtrykksventilen. Jeg bruker også vannstøvsuger isteden for trykkluft. Fungerer veldig bra. Redigert 7.Januar.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Jeg åpner også alle kraner og bruker vannstøvsuger. Inbiller meg at dette er litt mer skånsomt en trykkluft Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 (redigert) Enig med Kyst1. Åpne alle kranene inkl. sikkerhetsventilen og tanken har rent tom til dagen etter. Hadde en liten slangestubb på overtrykksventilen så havnet alt i kjølen. Works for me.. Redigert 7.Januar.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Ja, da er det jo gode utsikter for enklere drenering. -hadde vært interessant å høre hvordan produsentene mener det egentlig skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Tom, du tenker på ventiler på skroggjennomføringer? - de har fått sin dose med frostvæske. Har slike hurtigkoblinger og rød/blå vannslanger på vannopplegger i seilbåten. Skal tro om det finnes en kobling med tappemulighet. Men igjen, hadde det kommet en bereder med skikkelig tappefunksjon, så hadde jeg betalt ekstra for det... Vvtank er riktignok under vannlinjen, ved en isolert del av skroget. Sjøtemp på 7 grader, luft minus 5. Varme i båten, 6 grader. Men om strømmen går, så blir det fort kalt. Nei :-) Jeg mener at hvis man får satt inn et t-rør mellom sikkerhetsventilen og berederen, men uttapping, så går det kjapt å tømme. Forutsatt at sikkerhetsventilen sitter nederst på berederen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.