Jump to content

Er det noen spioner her?

Faxen

Recommended Posts

Jeg reagerer på å vise frem bilder av norske militære installasjoner på åpent nett. Hvem tjener på det?

Nå er jo disse skipene eiet av Kongsberg Gruppen. Registrert som Naval Reasurch Ship, men operert av

etteretningstjenesten.

Så veldig hemmelig er det ikke, da de kan følges på Marinetraffic...

Fairline Mirage 29 er solgt.

mener også Forsvaret har sagt at de ikke så noe problem med at skipene ble omtalt i artikler feks

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det har nok ikke noen hensikt å prøve å holde hemmelig hvor de er eller hvordan de ser ut. Det kan de som ønsker alltids finne ut. Hvilke tekniske kapasiteter de har er en annen ting. Med alt det utstyret på øverste dekk, så er det ikke tvil om at her kan de ha oversikt på mye. Hvor mye har jeg ikke peiling på.

No var vel ikkje Marjata bygd i Børge Brende si tid, Bjørge Lillelien er vel nærare :lol:

Med andre ord tida då vi hadde Sovjetunionen med kamerat Bretsjnev i front, so der er vel hovedgrunnen.

Marjata 3 ble bygget I 1995, og Marjata 4 ble vel overlevert I 2015. Så de er vel nærmere Børge Brende I tid enn kamerat Brezhnev....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg reagerer på å vise frem bilder av norske militære installasjoner på åpent nett. Hvem tjener på det?

Er nok ikke så veldig hemmelig at de ligger her. 

Tønsberg blad i dag. (Krever innlogging/abonnement for å lese artikkelen.)

bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Er vel ikke så veldig hemmelig? Søk opp på Marine Traffic

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Så det å legge ut et gammelt cruiseskip med antennevorter - man blir neppe raidet av Delta for noe slikt, for å si det sånn :giggle:

Gammelt cruiseskip? Marjata 4 er helt ny, spesialbygget for formålet. En splitter nytt spesialskip som dette til 1,5 milliarder har veldig lite med gamle cruiseskip å gjøre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tønsberg blad i dag. 

Nå er ikke Tønsbergs Blad den mest etterrettelige publikasjonen vi har. 

Båtene ligger jo omtrent på dørstokken til FFI som eier M3. Og det er langtfra hemmelig.

Og det er jo heller ingen hemmelighet at det i Horten utvikles og produseres hydroakustikk i verdensklasse.

Marjata 3 ble bygget I 1995, og Marjata 4 ble vel overlevert I 2015. Så de er vel nærmere Børge Brende I tid enn kamerat Brezhnev....

Noja, men eg skreiv Marjata - uten tall bak - hvilket skulle tilseia at det er snakk om den første. Dermed reknar eg med å ha mine ord i behold.

Magne

Jada, båten er praktisk på mange måter. Den er nesten ufølsom for hvordan du laster den.

Men du får det igjen på hvordan den oppfører seg. Den er fryktelig brå i bevegelsene.

Det går forlydender om at M3 er tilsalgs. Den blir ikke lett å selge.

bilde

Den første Marjata. Ex. Globe 14 fra Larvik. Her er den kommet til huggeren.

bilde

Den andre Marjata. Gikk som surveyskip i Nordsjøen i mange år.

Hvis hodet er med meg gikk den for Gardline.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Noja, men eg skreiv Marjata - uten tall bak - hvilket skulle tilseia at det er snakk om den første. Dermed reknar eg med å ha mine ord i behold.

Magne

Ingen av den har vel hatt tall bak bortsett fra den nyeste. Marjata 4 mister sikkert tallet sitt også så snart den som nå heter Marjata blir solgt og får nytt navn... :tongue:

Redigert av index (see edit history)

tror du må høre på det russiske båtplassen forumet :-)

Kult bilde var det ja, mange radarer på den.

Nå er jeg nok litt pirkete, men strengt tatt så er det nok radarer i svært få av de radomene (kuplene) på Marjata. De fleste av dem inneholder nok antenner til passivt lytteutstyr og kommunikasjonsutstyr av forskjellige slag. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Var på jobb på Vard verftet i Tomrefjord for nøyaktig ett år siden, og da lå Marjata 4 der for siste finpuss.

Ikke mye hemlighold rundt disse båtene, men hvem som helst får ikke gå ombord og jobbe med de. Tydelig at det verftet har blitt sikkerhetsklarert , selv om 90% av arbeidere er østeuropeere.

For 8 år siden lå det ett skip lik som 3, strykejernet, som skulle til den Singaporske etterretningen.

Forøvrig er strykejernsformen blitt adoptert til seismikkflåten pga dens støybildet i sjøen som er gunstig med tanke på støy i seismikkbildet.

Redigert av Taremakken (see edit history)

Forøvrig er strykejernsformen blitt adoptert til seismikkflåten pga dens støybildet i sjøen som er gunstig med tanke på støy i seismikkbildet.

Nei, det var ikke årsaken.

Og det heter ikke strykejernsform.

Det heter Ramform.

Etter konstruktøren. Roar Ramde fra Horten.

Dette er den første Ramform.

bilde

Kystkabel.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Nei, det heter ikke strykejernsform ,men blir kalt det på folkemunne.

De som ble bygget i Kragerø ble bare kalt for strykejernet av verftsarbeidere, og ikke uten grunn.

Men hvorfor er det bare etterretning og seismikk som bruker strykejernet?

Har lest om hvorfor seismikk satte pris på denne skrogformen og lurer på hva du mener er grunnen?

Har lest om hvorfor seismikk satte pris på denne skrogformen og lurer på hva du mener er grunnen?

Støyproblemet hadde de taket på. Det var ikke lenger noe problem.

Problemet man fikk når man begynte å taue multiple streamere var håndteringen ombord og bredden på hekken for tauepunkter og kilder. Det man så gjorde  var å sveise på sponsons på sidene for å gjøre båten bredere. Det virket en stund, men man fikk andre problemer. Stabilitet og vekt. Åtte streamere på winch pluss seks kilder er svintungt.

Når Ramform kom på banen løste den disse problemene. Den er omtrent ufølsom for hvor vekter plasseres og har enormt mye å gå på når det gjelder stabilitet. Den kan dessuten ta med dobbelt så mye bunkers som et sammenlignbart konvensjonellt skip.

Man gikk fra 8 til 16 streamere over natten. Stor suksess.

Men så begynte man å gå litt overbord med streamere. Det ble drømt om både 20 og 30.

I praksis begrenser det seg til 12-14. Nears blir for lange. 

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...