MajorAndy Startet 7.Januar.2016 Del på Facebook Startet 7.Januar.2016 Ray er nu også hoppet på bredbåndsbølgen: http://www.raymarine.com/content/?id=13531 Spændene at følge den videre udvikliing! Læs om den på Panbo her: http://www.panbo.com/ Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 (redigert) Og inden jeg bliver irettesat af folk, der ved mere end jeg på dette område: Raymarine bruge en CHIRP-teknologi, der ikke er helt den samme som Navico/Simrads FMCW-teknologi. Begge radartyper er dog Solid State radarer - altså uden magnetron og dermed med hurtig opstartstid, lavere strømforbrug mm. Redigert 7.Januar.2016 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Denne radaren som sender trådløst til plotteren skal være heltvrå, i følge Seatronic som jeg var innom i dag. Det å slippe å dra kabler fra radar til plotter gir nytt håp for mange som har kviet seg nettopp til dette kabledråget. At radaren holder meget høy kvalitet stiller Raymarine nå med et godt kort før båtsesongen starter opp. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ask Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Kva kostar herlegheita? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Og inden jeg bliver irettesat af folk, der ved mere end jeg på dette område: Raymarine bruge en CHIRP-teknologi, der ikke er helt den samme som Navico/Simrads FMCW-teknologi. Begge radartyper er dog Solid State radarer - altså uden magnetron og dermed med hurtig opstartstid, lavere strømforbrug mm. Jeg får vel ta meg av irettesettelsen bare så vi har den unnagjort. Raymarine-radaren er IKKE en bredbåndsradar. Derimot så virker den til å være en veldig fin solid-state radar med en ganske avansert pulskompresjonsteknologi (CHIRP). Begrepet "bredbåndsradar" refererer til den Frequency Modulated Continuous Wave-teknologien (FMCW) der radaren sender (og mottar) kontinuerlig (Continous Wave) i stedet for å sende i pulser. FMCW-radaren skiller ekkoene i tid ved å ved å konstant variere frekvensen til det utsendte signalet (Frequency Modulated). Uansett, denne radaren virker veldig spennende og hadde den vært tilgjengelig når jeg oppgraderte nav-elektronikken på min forige båt så hadde jeg nok vurdert den veldig sterkt! Det eneste som skuffer litt er at den ikke har "hurtigbåtmodus" (48 rpm) eller dual-range funksjon slik som HD-radarene til Raymarine har. Men jeg regner med dette kommer på plass i fremtidige utgaver, eller kanskje med en oppdatering av programvaren. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bitteliten Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 (redigert) Jeg har Color HD rardar med 48rpm. Er vant til så rask oppdatering fra tida på RS og det stod høyt på min lista da radar skulle monteres i fjor Denne nye radaren, funker den på SART og racon? Simrad sin gjør jo ikke det Redigert 10.Januar.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 (redigert) Jeg vet ikke sikkert, men SART og racon trigger på signalet fra radaren. Tviler på at de vil "kjenne igjen" denne radaren. Selv om bølgeform og frekvens kan være gjenkjennelig så er jo signalet veldig mye svakere enn hva det racon og SART er lagd for å kjenne igjen. Redigert: Frekvensen er rett for racon, men jeg tror som sagt at signalet er alt for svakt til å trigge racon. Redigert 10.Januar.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.