tmoltsendk Startet 7.Januar.2016 Del på Facebook Startet 7.Januar.2016 Hei Jeg har netop kjøpt mig min første båt og ble anbefalt at præsentere mig her på siden og bruge forummet. Jeg har kjøpt en Hanto 22 med en Yanmar 2QM20 innenbordsmotor med 22hk. Båten er veldig fin og har kostet mig 50.000 i fin oppusset stand. Jeg har aldrig haft båd før og arbejder i øjeblikket med at blive klar til min første sesong som båteier. I den forbindelse vil jeg gerne have lidt hjelp. Jeg har sørget for: - Båtplass - Vinteropplag inkl. op og ned af vann. - Forsikring (kasko) - Medlemskap hos Redningsselskapet Er der mere jeg bør ha kontrol på innen jeg overtar båten? Jeg kan se at det ikke trenges bestått båtførerprøve for at føre denne båt - men jeg har kjøpt et par bøker og vil gå igennem pensum på egen hånd, da jeg ikke erfaring med båt i det hele tatt. I tillegg har jeg arrangeret at nogle erfarne båtfolk blir med på de første ture inntil jeg føler mig trygg og har fått vist de basale manøvrer. Jeg skal sejle båten hjem. En tur på rundt 3 timer. Så jeg skal gerne have alt udstyr i orden. Hvis vi tager udgangspunkt i at båten er tom bortifra full tank med diesel. Trenger jeg så annet end følgende, som jeg selv har funnet frem til: Sjøkart 1:50.000 Redningsveste 2 gode og 2 billige Fendere (følger med efter aftale) Fortøjningstov (min. 4 stk.) Brandslukker Bådshager (2 stk) Anker og tovværk (følger det med?) Lenseudstyr På forhånd tak for hjelpen!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 og litt verktøy gå aldri i båt uten verktøy det kan fort gå en impeller eller ei reim å det må du kunne fikse selv ellers har man ingenting i båt å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Hvordan ser skrogsidene ut på innsiden? Da tenker jeg på under dollbordet. Hanto kan slite med lekkasje der. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 GPS Plotter eller kart på mobil eller nettbrett er jo litt mer praktisk enn å styre med å navigere i sjøkart på første turen. Ellers ville jeg (om)registrert båten i småbåtregisteret, men er jo ikke strengt tatt nødvendig. Kan ellers anbefale nettkurs på batforerproven.com (finnes sikkert fler), tok det da vi kjøpte vår første båt for 4 år siden. Tok drop in eksamen hos knbf her i Oslo mest for moro skyld, men tror jeg fikk rabatt på forsikringen også pga det. Så må du ha lykke til som båteier! Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
tmoltsendk Svart 7.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Hvordan ser skrogsidene ut på innsiden? Da tenker jeg på under dollbordet. Hanto kan slite med lekkasje der. Se det var jo nyttigt at vite :-) Jeg er dog usikker på, hvordan jeg skal sjekke dette.. Jeg har sjekket for fuktskader i taket i kabinen. Her var det ikke tegn til fugtskade. Jeg har pakket en verktøyskasse og der er kortplotter og ekkolod i båden :-) Tak for hjelpen!! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.Januar.2016 Del på Facebook Svart 7.Januar.2016 Se på undersiden av dollbordet inne i kabinen og på skrogbekledningen under vinduene. Denne er ofte løs og stygg pga. fukt. Trebjelkelaget som stiver opp dollbord er ofte av balsatre på Hanto. Disse kan være fulle av vann. Grunnen til at de trekker regnvann er feks ting og tang som er montert fast på dollbordene. Som feks fester til fendere. Alt burde skrus løs, vaskes med aceton og skruehullen fylles med feks Tech-7 før det monteres på plass igjen. Om det også kan trekke vann inn bak fenderlist mellom skrog og innerliner vet jeg ikke, men noen båter forekommer dette på. Blant annet norske Draco. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Hanto 22 var den første "store" båten vi hadde, etter flere skjægårdsjepper. Har bare gode minner fra den. Jeg hadde en lekkasje mellom skrog og vindu på toaletten, ellers kun små fix. Satt en Yanmar 3gmd 22,5hk i den, fra 82, så ut som ny. Savner den båten enda faktisk, ordentlig kosebåt :) Du må legge ut noen bilder! Sitér dette innlegget Link to post
tmoltsendk Svart 26.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Hanto 22 var den første "store" båten vi hadde, etter flere skjægårdsjepper. Har bare gode minner fra den. Jeg hadde en lekkasje mellom skrog og vindu på toaletten, ellers kun små fix. Satt en Yanmar 3gmd 22,5hk i den, fra 82, så ut som ny. Savner den båten enda faktisk, ordentlig kosebåt :) Du må legge ut noen bilder! Hei Jørn Det er jo kjempe koseligt at høre! Gleder som et lille barn på juleaften til at få den hjem. Jeg har lagt lidt billeder til her, så du forhåbentlig får genkaldt lidt minner :-) https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61815/17_1876773417.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61815/17_1828938035.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61815/17_570661604.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61815/17_502971350.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61815/17_305318253.jpg Mvh. Thomas Moltsen Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Februar.2016 Del på Facebook Svart 26.Februar.2016 Meget pent eksemplar du har fått tak i der :) Gode minner strømmer på :) Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 27.Februar.2016 Del på Facebook Svart 27.Februar.2016 Gratulerer med flott båt! Jeg hadde Hanto 24 for en del år siden og var kjempefornøyd med den. Kjenner jeg også savner den av og til:-) mitt inntrykk er at Hanto er godt bygde båter. men større familie krevde større båt.... solgte den etter 7 år. var stort set bare litt småplukk å fikse på . lurt å huske på å smøre/etterstramme fettkoppen på akselen før hver tur,hvis ikke får du litt vann inn der.. Hold kjølen tørr så ruster ikke alt og du slipper vund lukt ombord. septikkslangene og alle (3 stk) skroggjennomføringer er også lurt å få skifte. God tur hjem med båten! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.