Jump to content

Hva er forskjellen på Wallas 40 D og Dt?


Maika

Recommended Posts

Den nye Dt-modellen har en en annen vifte for brennluft, nytt bryterpanel (og dermed et nyere kretskort). Dt kan også monteres i motorrom siden den er utstyrt med 2 inntaksventiler for 75 mm slanger. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei Rune, og takk som alltid for svar:)

Ang montering i motorrom, er det noe jeg har misforstått eller tenker du kanskje på 30D? I bruksanvisningen til 40D står det at denne kan monteres i motorrom (og den har jo egne inntaksventiler): http://www.wallas.fi/flippingbook/40D/

 

To andre spørsmål:

 

1. Både min 95DU og 1300 har returslange for drivstoff, Jeg kan ikke se at denne denne har det, stemmer det?

 

2. Eksosslangen jeg fikk med er dobbel (coaxial som de kaller det) og utløpet på toppen av min 40D har feste for dette, men ihht felles manual for Dt (22, 30 og 40) og reservedeler tilgjengelig, så kan det se ut som at 40Dt ikke trenger egen "Combustion Air" inn? Gjelder dette for 40D også? Den jeg fikk med av selger hører til en Eberspächer, og den slipper ikke luft inn til ytterslangen. Jeg har en sånn gjennomføring som brukes 30 liggende, burde jeg evt i stedet montere denne?

 

http://www.wallas.fi/flippingbook/dtheater/#/62/ bilde

 

Reservedeler 30Dt:

bilde

 

bilde

 

 

40Dt:

bilde

bilde

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Rune, og takk som alltid for svar:)

Ang montering i motorrom, er det noe jeg har misforstått eller tenker du kanskje på 30D? I bruksanvisningen til 40D står det at denne kan monteres i motorrom (og den har jo egne inntaksventiler): http://www.wallas.fi/flippingbook/40D/

 

To andre spørsmål:

 

1. Både min 95DU og 1300 har returslange for drivstoff, Jeg kan ikke se at denne denne har det, stemmer det?

 

2. Eksosslangen jeg fikk med er dobbel (coaxial som de kaller det) og utløpet på toppen av min 40D har feste for dette, men ihht felles manual for Dt (22, 30 og 40) og reservedeler tilgjengelig, så kan det se ut som at 40Dt ikke trenger egen "Combustion Air" inn? Gjelder dette for 40D også? Den jeg fikk med av selger hører til en Eberspächer, og den slipper ikke luft inn til ytterslangen. Jeg har en sånn gjennomføring som brukes 30 liggende, burde jeg evt i stedet montere denne?

 

 

 

Du har selvsagt rett (og jeg feil  :headbang:  ) når det gjelder inntaksventiler. Kan gå litt fort i svingene en gang i blant  :worry:

 

Neste:

1: Kokeapparat Safeflame 95Du har ikke returslange, mens varmer 1300 har. Safeflame 90, 100x og 800 har returslange (X-brenner)

1b: Ingen dieselbrennere, hverken kokeapparater eller varmere, har returslange. Alle andre modeller har returslange.

 

2: 40Dt skal kun ha avgass-slange (28mm) og ikke ytterslangen. Slangen skal være rustfri og helst isoleres med egnet strømpe.

40D kan du velge om du bare vil bruke innerslangen, eller bruke både inner- og ytterslange (45mm). Begge må i så fall være rustfri.

Vet at enkelte, av gammel vane, leverer ytterslangen i samme kvalitet som luftslangene (sort utenpå og blank inni), men denne kan bare brukes til Wallas 1300, 1800, 2400 og 3200. IKKE til dieselvarmere pga varmeutviklingen. Jeg anbefaler alltid ytterslangen i rustfritt uansett varmer. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Fra http://www.wallas.fi/flippingbook/40D

 

The heater extracts combustion air from the installation space through the hole in the bottom

så det høres jo ut som forbrenningsluft ikke kommer inn fra toppen, og at coaxial eksosslange/skroggjennomføring ikke er nødvendig.

Jeg har sendt mail til Wallas også, så kanskje de svarer.

Link to post
Share on other sites

(Jeg hadde ikke sett svaret ditt, Rune, da jeg skrev den siste kommentaren min)

1. Da husket jeg helt motsatt:)

2. Min 40D kom med rustfri ytterslange, så da beholder jeg den for isolasjonen sin skyld, men kan altså bruke enkel skrog-gjennomføring

 

Takk for at du bruker tid på å dele din kunnskap, Rune, du gjør det enkelt å velge Wallas!

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

40D henter luft til forbrenning fra spaltene under varmeren, altså fra rommet den er montert.

 

Og ja, du kan godt bruke enkel gjennomføring, og bruke den ytre slangen som isolering.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig forskjellen på forbrenningsluft og bare "luft"? På min 30D så er det bare eksosen som er ført ut av båten, det ytre røret til forbrenningsluft er bare kuttet av slik at den suger luft fra omgivelsene. Hva er poenget med å hente det utenifra? Skottet den står i er godt ventilert, så luft burde den få ganske greit.

Link to post
Share on other sites

Det ytre røret fungerer som isolasjon av eksosrøret, samt at det ytre røret med inngående forbrenningsluft sørger for en bedre nedkjøling av eksos.

 

Men det er ingen problem med å la varmeren få forbrenningsluft fra omgivelsene - uten det ytre røret.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
Wallas Service skrev On 12.1.2016 at 22.32:

Det ytre røret fungerer som isolasjon av eksosrøret, samt at det ytre røret med inngående forbrenningsluft sørger for en bedre nedkjøling av eksos.

 

Men det er ingen problem med å la varmeren få forbrenningsluft fra omgivelsene - uten det ytre røret.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...