Maika Startet 8.Januar.2016 Del på Facebook Startet 8.Januar.2016 Jeg slo nettopp til på en brukt Wallas 40D fra 2002. Hva er forskjellen på denne og den nyere Dt-modellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
geiregil Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Hei Gå inn på hjemmesiden til wallas så finner du data på begge to. http://www.wallas.fi/index.php?id=598 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 (redigert) Har begynt å kikke litt der og ser at feks strømbruket er lavere på den nye (samt at den jo har et annet kontrollpanel). Redigert 8.Januar.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Spør medlemmet wallas service. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Den nye Dt-modellen har en en annen vifte for brennluft, nytt bryterpanel (og dermed et nyere kretskort). Dt kan også monteres i motorrom siden den er utstyrt med 2 inntaksventiler for 75 mm slanger. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 (redigert) Hei Rune, og takk som alltid for svar:) Ang montering i motorrom, er det noe jeg har misforstått eller tenker du kanskje på 30D? I bruksanvisningen til 40D står det at denne kan monteres i motorrom (og den har jo egne inntaksventiler): http://www.wallas.fi/flippingbook/40D/ To andre spørsmål: 1. Både min 95DU og 1300 har returslange for drivstoff, Jeg kan ikke se at denne denne har det, stemmer det? 2. Eksosslangen jeg fikk med er dobbel (coaxial som de kaller det) og utløpet på toppen av min 40D har feste for dette, men ihht felles manual for Dt (22, 30 og 40) og reservedeler tilgjengelig, så kan det se ut som at 40Dt ikke trenger egen "Combustion Air" inn? Gjelder dette for 40D også? Den jeg fikk med av selger hører til en Eberspächer, og den slipper ikke luft inn til ytterslangen. Jeg har en sånn gjennomføring som brukes 30 liggende, burde jeg evt i stedet montere denne? http://www.wallas.fi/flippingbook/dtheater/#/62/ Reservedeler 30Dt: 40Dt: Redigert 9.Januar.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 (redigert) Redigert 9.Januar.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 (redigert) Denne indikerer at 40D skal ha coaxial: ...men det betyr jo ikke at det er nødvendig, kanskje de bare syns det var enklere å ha likt på 30D og 40D... Redigert 9.Januar.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Ang spårsmålet mitt om returslange for drivstoff; mulig jeg husker feil og at det bare er kokeapparatet mitt som har dette og ikke 1300-varmeren.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Hei Rune, og takk som alltid for svar:) Ang montering i motorrom, er det noe jeg har misforstått eller tenker du kanskje på 30D? I bruksanvisningen til 40D står det at denne kan monteres i motorrom (og den har jo egne inntaksventiler): http://www.wallas.fi/flippingbook/40D/ To andre spørsmål: 1. Både min 95DU og 1300 har returslange for drivstoff, Jeg kan ikke se at denne denne har det, stemmer det? 2. Eksosslangen jeg fikk med er dobbel (coaxial som de kaller det) og utløpet på toppen av min 40D har feste for dette, men ihht felles manual for Dt (22, 30 og 40) og reservedeler tilgjengelig, så kan det se ut som at 40Dt ikke trenger egen "Combustion Air" inn? Gjelder dette for 40D også? Den jeg fikk med av selger hører til en Eberspächer, og den slipper ikke luft inn til ytterslangen. Jeg har en sånn gjennomføring som brukes 30 liggende, burde jeg evt i stedet montere denne? Du har selvsagt rett (og jeg feil ) når det gjelder inntaksventiler. Kan gå litt fort i svingene en gang i blant Neste: 1: Kokeapparat Safeflame 95Du har ikke returslange, mens varmer 1300 har. Safeflame 90, 100x og 800 har returslange (X-brenner) 1b: Ingen dieselbrennere, hverken kokeapparater eller varmere, har returslange. Alle andre modeller har returslange. 2: 40Dt skal kun ha avgass-slange (28mm) og ikke ytterslangen. Slangen skal være rustfri og helst isoleres med egnet strømpe. 40D kan du velge om du bare vil bruke innerslangen, eller bruke både inner- og ytterslange (45mm). Begge må i så fall være rustfri. Vet at enkelte, av gammel vane, leverer ytterslangen i samme kvalitet som luftslangene (sort utenpå og blank inni), men denne kan bare brukes til Wallas 1300, 1800, 2400 og 3200. IKKE til dieselvarmere pga varmeutviklingen. Jeg anbefaler alltid ytterslangen i rustfritt uansett varmer. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Fra http://www.wallas.fi/flippingbook/40D The heater extracts combustion air from the installation space through the hole in the bottom så det høres jo ut som forbrenningsluft ikke kommer inn fra toppen, og at coaxial eksosslange/skroggjennomføring ikke er nødvendig. Jeg har sendt mail til Wallas også, så kanskje de svarer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 10.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 (redigert) (Jeg hadde ikke sett svaret ditt, Rune, da jeg skrev den siste kommentaren min) 1. Da husket jeg helt motsatt:) 2. Min 40D kom med rustfri ytterslange, så da beholder jeg den for isolasjonen sin skyld, men kan altså bruke enkel skrog-gjennomføring Takk for at du bruker tid på å dele din kunnskap, Rune, du gjør det enkelt å velge Wallas! Redigert 10.Januar.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 40D henter luft til forbrenning fra spaltene under varmeren, altså fra rommet den er montert. Og ja, du kan godt bruke enkel gjennomføring, og bruke den ytre slangen som isolering. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
EiSvIn Svart 12.Januar.2016 Del på Facebook Svart 12.Januar.2016 Hva er egentlig forskjellen på forbrenningsluft og bare "luft"? På min 30D så er det bare eksosen som er ført ut av båten, det ytre røret til forbrenningsluft er bare kuttet av slik at den suger luft fra omgivelsene. Hva er poenget med å hente det utenifra? Skottet den står i er godt ventilert, så luft burde den få ganske greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 12.Januar.2016 Del på Facebook Svart 12.Januar.2016 Det ytre røret fungerer som isolasjon av eksosrøret, samt at det ytre røret med inngående forbrenningsluft sørger for en bedre nedkjøling av eksos. Men det er ingen problem med å la varmeren få forbrenningsluft fra omgivelsene - uten det ytre røret. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Rubec Svart 25.Februar Del på Facebook Svart 25.Februar Wallas Service skrev On 12.1.2016 at 22.32: Det ytre røret fungerer som isolasjon av eksosrøret, samt at det ytre røret med inngående forbrenningsluft sørger for en bedre nedkjøling av eksos. Men det er ingen problem med å la varmeren få forbrenningsluft fra omgivelsene - uten det ytre røret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rubec Svart 25.Februar Del på Facebook Svart 25.Februar Er det samme kretskort på 30d og 40d? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 25.Februar Del på Facebook Svart 25.Februar Dessverre har medlemmet Wallas Service (Rune) godt ut av tiden men mulig andre også kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.