Bisse Startet 8.Januar.2016 Del på Facebook Startet 8.Januar.2016 I havnen hvor jeg ligger er det nå ca 5 cm is. Båten er frosset fast, bortsett fra akterenden, hvor jeg har en pumpe som virvler opp vann. Jeg ligger ikke på flytebrygge. Har også stengt alle skroggjenomføringer. Har frostvakter i motorrom, agregatrom og ved dusjpumpe, hvor også vanninntak til wc er. Hvor mye is er det som skal til for at det begynner å bli farlig? Hva kan skje? Båten er en trawler på 41 fot. Akuratt mens jeg skrev denne melding løsnet båten fra isen pga en isbryter som jobbet et stykke unna båten. Isbryteren er på såpass avstand at den ikke dytter noen store flak mot båten. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
hanto1 Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Hadde muligens begynt og hogge den løs hvis isen blir tykkere enn 30 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Jeg satt fast i 30cm is med P35, der går eksosrørene inn i vannlinja så jeg tenkte samme tanke som deg, men det gikk bra, var ikke nor problem å sitte fast i isen, de tynne flakene gjør mer skade. Jeg la til slutt varmekabler rundt rørene på innsiden. Funket helt fint. Litt usikker på om forsikringsselskapet er enig med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Bare slapp av. Skal ned og titte på Hulda på søndag. Damen ligger med åpne kraner og en vifteovn på 800 W som dekker hele båten. Så får vi se om det bare er masten som bryter vannflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Jeg satt fast i 30cm is med P35, der går eksosrørene inn i vannlinja så jeg tenkte samme tanke som deg, men det gikk bra, var ikke nor problem å sitte fast i isen, de tynne flakene gjør mer skade. Jeg la til slutt varmekabler rundt rørene på innsiden. Funket helt fint. Litt usikker på om forsikringsselskapet er enig med meg. Mine eksosrør ligger litt over vannlinjen, så det er ikke noe problem. Tror ikke det er noen forsikringer som dekker frost og sprengningsskader. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Lazyjack Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Mine eksosrør ligger litt over vannlinjen, så det er ikke noe problem. Tror ikke det er noen forsikringer som dekker frost og sprengningsskader. De fleste forsikringer dekker dette når båten ligger i "organisert boblehavn". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Pantaenius mener jeg dekker uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Må legge til at jeg ikke har vinterkonservert motorene. Eksospottene og rør hos meg er noen digre beist. Kan potte og rør fryse istykker? De er jo ikke "tettpakket" av vann. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Eureka Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 -og at man har helårs på sjø forsikring. Du kan jo, som Hulda skrev i en annen tråd, senke ned noen pumper som løfter opp varmere, saltere sjøvann. Sånn for kuriositetens del, er det et område hvor det er en del tilsig med ferskvann ut i sjøvannet? Jeg har lite erfaring med sjøis. Her i Ålesund er det deilige 7 grader i sjøen nå. 6 minus i lufta. Jeg har registrert at det kun fryser til på sjøen dersom det har vært snøfall eller i overgangen mellom regn/mildvær og kulde. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Har ligget i isen siden 70-tallet uten å konservere. Det har aldri frysi i filler noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Vi mindre eplekjekke kan bære følgende vitnesbyrd: Båten til en kompis av meg, en liten sjark, frøs fast i isen. Temperaturen falt, og isen la på seg. Forskipet ble presset opp, samtidig med at omborstigningsleider ble holdt i et jerngrep av isen. Sakte men sikkert ble leideren revet ut av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Husker ei Sandvik-snekke (av den gamle gule typen) som ble skrudd opp av isen i indre havn i Risør tidlige på 90-tallet. Det var muligens ikke like kaldt nede ved sjøen som der jeg bodde (oppe ved den videregående skolen i Risør), der husker jeg termometeret sank ned til -18 grader på det verste, og det var i sola! Det endte opp med at snekka la seg helt på siden. Eierne var nedom havna og så etter den jevnlig. Da våren kom gikk det heldigvis bra og båten rettet seg fint opp etter hvert som isen smeltet. En del diesel hadde lekket ut inni båten, ellers var det få spor etter isen. Husker lærerne mine sa at med mindre plastbåter er designet smalende oppover skal det en del til før selve skroget blir skadet av is som fryser rundt. Som regel blir båten skrudd opp hvis den er smalere nede på skroget enn lengre oppe. Det er verre med trebåter, der kan isen fryse fast i skroget og rive løs deler av skutesiden. Så lenge du har varme på ombord vil skroget være litt varmere enn isen og dermed er det mindre risiko for skader, med har du som Mulligan beskriver noe som henger ned i vannet kan dette bli revet løs. Det er også greit om ikke større båter river opp flak med is som blir liggende og slå inn mot skutesiden, det heller er ikke så heldig. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Anbefaler å kjøpe en kveil varmekabler. Når du synes båten sitter nok fast legger du kabelen inntil skroget hele veien rundt og setter på varmen. Etter få timer er båten løs. Hvis du har platting, stiger, aggregat ol bør du tine løst dette først. Legg hele kabelen over det aktuelle området til det er ok og legg den så rundt resten av båten. Aldri omvendt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 No når isbrytaren har brekt om isen, kan det vanskeleg skada å flytta båten til ein stad utan is. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Hvis du har strøm på brygge er det mulighet å sette på en ispropell med timer.https://www.maritim.no/ispropell Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Ellers så får du en slik for NOK 329. Gjør samme nytten: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-DP-251-2000035449/ Holder som regel i flere sesonger. Nå er det i sannhet tallentløst å la trimflaps, badestiger, tiltmekanismer og den slags utstikkende dingser fryse fast. Men ellers pleier det å gå helt utmerket. 07.02.2010: Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.Januar.2016 Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 Ellers så får du en slik for NOK 329. Gjør samme nytten: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-DP-251-2000035449/ Holder som regel i flere sesonger. Den Biltema-pumpa så interessant ut - har du brukt den til sånt? Er det bare å henge den et par-tre meter under båten og koble på strøm? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bisse Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2016 (redigert) Jeg har en slik hengende under bsdestigen. Har styrt vannstrålen mot propellene. Henger 40 cm under vannflaten. Virvler og laget mye bevegelse i vannet slik at det ikke fryser. Redigert 8.Januar.2016 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Lady B Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Jeg har en slik hengende under bsdestigen. Har styrt vannstrålen mot propellene. Henger 40 cm under vannflaten. Virvler og laget mye bevegelse i vannet slik at det ikke fryser. Tåler denne å gå dag etter dag da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 En båtnabo har pumpen på timer, en annen kjører kontinuerlig og bytter til ny pumpe hver vinter. Hulda bare fryser fast. Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Tåler kontunerlig drift. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Seilars Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Jeg har hatt etpar løsninger som jeg ikke har sett hos andre før. Begge var suksess, men trengte litt justeringer. På den første tok jeg et 4" plastrør av den typen man trekker kabel og telefon i, og senket det ned i sjøen til 5-6 meters dybde, stående vertikalt. Festet en slik Biltema pumpe på røret. Tanken var at varmere og saltere vann skulle fraktes opp og ut(elv like ved). Pumpen fungerte veldig fint, men holdt ikke en hel sesong. Tok så dette 4" plastrøret, og skrudde toppen av det fast i brygga, mens bunnen var på 5-6 meters dyp. Monterte etpar Biltema pumper i kassa, og lot en slange gå ut på hver utrigger, boret full av små hull. Tanken var at ved å putte sugeslangene fra pumpene nedi røret ble alt vannet fraktet opp fra 5 meters dyp av seg selv, Systemet dusjet da havflaten rundt båten med tynne stråler av saltvann med plussgrader hentet fra dypet, og brukte svært lite strøm. Ingen is ble etablert med de inntil -10 som var den vinteren. Nabobåten hadde imidlertid strømproblemer, og tok sikringen min flere ganger, dermed ble det for ustabilt.Med en form for fall på dyserøret og selvdrenerende pumper, kunne systemet imidlertid kanskje også tålt strømbrudd. Isolasjon i kasse med pumpene ville også gitt tørt og godt klima i pumpehuset ved hjelp av spillvarmen. Prosjektet ble imidlertid avsluttet en gang etter at strømmen var gått i minus 10 grader. Tanken var at salt vann på plussgrader ligger like under båtene, og likevel sliter vi med isproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Båten min, 32 ft plast motorbåt med strak aksel, på Østlandet, har ligget i sjøen i 20 år nå. Noen vintre har det vært is rundt skroget, andre ikke. Værst var ca 30 cm for noen år siden. Ikke noe problem med dette i det hele tatt bortsett fra at det slites litt bunnstoff langs vannlinja. Det som er viktigst synes jeg er at bunnventilene blir frostsikret, helst med frostvæske. Evt at de stå halvåpne hvis slangene rekker over vannlinja inne i båten. Ellers er det etter min erfaring mye bedre å la båten ligge sjøen på vinteren enn å la den "fryse i hjel" på land. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2016 Del på Facebook Svart 9.Januar.2016 Klart alt kan synke, har i lange kulde perioder målt 1,5 m is, har overvintret på denne måten siden 88 og flere med meg. Et rør på den Biltemapumpen så en rekker nesten ned til bunn for å få opp varmere bunnvann er en billig og bra metode. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dykker Svart 10.Januar.2016 Del på Facebook Svart 10.Januar.2016 Jeg har også båten liggende ute hele året, boblehavn om vinteren. Har Tellstick med sensorer, webkameraer osv for kontroll hele døgnet. Hvis strømmen skulle forsvinne får jeg varsling om det. Forleden dag åpnet jeg en av inspeksjonslukene i baugen og la hånden inntil skutesiden. God lunk pga sjøen båten ligger i. Utrolig hvor mye sjøen varmer opp skroget underifra. Normalt sett, så skal skroget innvendig holde ett par plussgrader allikevel om det er 15 minusgrader ute pga sjøens oppvarming. Dette forutsetter selvsagt at lufrinntak til motorer på skrogsiden er dekket til slik at kald luft ikke trekker inn i motorrommet. Jeg har et 80 watts varmerør som holder ca 5 grader når det er 10 kuldegrader ute. Har også det samme i lasterommet akter hvor generator og tomme vanntanker vv/kv er. Min oppfatning er at båten er jevnt oppvarmet av sjøen gjennom hele vinteren. Båter som står på land blir jo like kalde som omgivelsestemperaturene i lufta. For de av oss som dykker på vinteren, så treffer vi jo termosjiktet og kjenner virkelig forskjell på varmt og det kaldere vannet (motsatt om sommeren). Det varme vannet på bunnen stiger opp, blander seg med det kalde og går en evig runddans i sjøen. Blir som å sove på en god lunk i sjøen vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.