Jump to content

Kan båten synke ved at den har frosset fast i isen?


Bisse

Recommended Posts

I havnen hvor jeg ligger er det nå ca 5 cm is. Båten er frosset fast, bortsett fra akterenden, hvor jeg har en pumpe som virvler opp vann. Jeg ligger ikke på flytebrygge. Har også stengt alle skroggjenomføringer. Har frostvakter i motorrom, agregatrom og ved dusjpumpe, hvor også vanninntak til wc er. Hvor mye is er det som skal til for at det begynner å bli farlig? Hva kan skje? Båten er en trawler på 41 fot. Akuratt mens jeg skrev denne melding løsnet båten fra isen pga en isbryter som jobbet et stykke unna båten. Isbryteren er på såpass avstand at den ikke dytter noen store flak mot båten.

bilde

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

Jeg satt fast i 30cm is med P35, der går eksosrørene inn i vannlinja så jeg tenkte samme tanke som deg, men det gikk bra, var ikke nor problem å sitte fast i isen, de tynne flakene gjør mer skade. Jeg la til slutt varmekabler rundt rørene på innsiden. Funket helt fint.

 

Litt usikker på om forsikringsselskapet er enig med meg.

Link to post

Jeg satt fast i 30cm is med P35, der går eksosrørene inn i vannlinja så jeg tenkte samme tanke som deg, men det gikk bra, var ikke nor problem å sitte fast i isen, de tynne flakene gjør mer skade. Jeg la til slutt varmekabler rundt rørene på innsiden. Funket helt fint.

 

Litt usikker på om forsikringsselskapet er enig med meg.

Mine eksosrør ligger litt over vannlinjen, så det er ikke noe problem. Tror ikke det er noen forsikringer som dekker frost og sprengningsskader.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post

-og at man har helårs på sjø forsikring. Du kan jo, som Hulda skrev i en annen tråd, senke ned noen pumper som løfter opp varmere, saltere sjøvann.

 

Sånn for kuriositetens del, er det et område hvor det er en del tilsig med ferskvann ut i sjøvannet?

Jeg har lite erfaring med sjøis. Her i Ålesund er det deilige 7 grader i sjøen nå. 6 minus i lufta.

Jeg har registrert at det kun fryser til på sjøen dersom det har vært snøfall eller i overgangen mellom regn/mildvær og kulde.

Link to post

Husker ei Sandvik-snekke (av den gamle gule typen) som ble skrudd opp av isen i indre havn i Risør tidlige på 90-tallet. Det var muligens ikke like kaldt nede ved sjøen som der jeg bodde (oppe ved den videregående skolen i Risør), der husker jeg termometeret sank ned til -18 grader på det verste, og det var i sola! Det endte opp med at snekka la seg helt på siden. Eierne var nedom havna og så etter den jevnlig. Da våren kom gikk det heldigvis bra og båten rettet seg fint opp etter hvert som isen smeltet. En del diesel hadde lekket ut inni båten, ellers var det få spor etter isen. Husker lærerne mine sa at med mindre plastbåter er designet smalende oppover skal det en del til før selve skroget blir skadet av is som fryser rundt. Som regel blir båten skrudd opp hvis den er smalere nede på skroget enn lengre oppe. Det er verre med trebåter, der kan isen fryse fast i skroget og rive løs deler av skutesiden.

 

Så lenge du har varme på ombord vil skroget være litt varmere enn isen og dermed er det mindre risiko for skader, med har du som Mulligan beskriver noe som henger ned i vannet kan dette bli revet løs. Det er også greit om ikke større båter river opp flak med is som blir liggende og slå inn mot skutesiden, det heller er ikke så heldig.

Link to post

Anbefaler å kjøpe en kveil varmekabler. Når du synes båten sitter nok fast legger du kabelen inntil skroget hele veien rundt og setter på varmen.

Etter få timer er båten løs.

Hvis du har platting, stiger, aggregat ol bør du tine løst dette først. Legg hele kabelen over det aktuelle området til det er ok og legg den så rundt resten av båten. Aldri omvendt.

Mons

Link to post

Jeg har hatt etpar løsninger som jeg ikke har sett hos andre før. Begge var suksess, men trengte litt justeringer.

 

På den første tok jeg et 4" plastrør av den typen man trekker kabel og telefon i, og senket det ned i sjøen til 5-6 meters dybde, stående vertikalt. Festet en slik Biltema pumpe på røret. Tanken var at varmere og saltere vann skulle fraktes opp og ut(elv like ved). Pumpen fungerte veldig fint, men holdt ikke en hel sesong.

 

Tok så dette 4" plastrøret, og skrudde toppen av det fast i brygga, mens bunnen var på 5-6 meters dyp. Monterte etpar Biltema pumper i kassa, og lot en slange gå ut på hver utrigger, boret full av små hull. Tanken var at ved å putte sugeslangene fra pumpene nedi røret ble alt vannet fraktet opp fra 5 meters dyp av seg selv, Systemet dusjet da havflaten rundt båten med tynne stråler av saltvann med plussgrader hentet fra dypet, og brukte svært lite strøm. Ingen is ble etablert med de inntil -10 som var den vinteren. Nabobåten hadde imidlertid strømproblemer, og tok sikringen min flere ganger, dermed ble det for ustabilt.Med en form for fall på dyserøret og selvdrenerende pumper, kunne systemet imidlertid kanskje også tålt strømbrudd. Isolasjon i kasse med pumpene ville også gitt tørt og godt klima i pumpehuset ved hjelp av spillvarmen. Prosjektet ble imidlertid avsluttet en gang etter at strømmen var gått i minus 10 grader. Tanken var at salt vann på plussgrader ligger like under båtene, og likevel sliter vi med isproblemer.

Link to post

Båten min, 32 ft plast motorbåt med strak aksel, på Østlandet, har ligget i sjøen i 20 år nå. Noen vintre har det vært is rundt skroget, andre ikke. Værst var ca 30 cm for noen år siden. Ikke noe problem med dette i det hele tatt bortsett fra at det slites litt bunnstoff langs vannlinja. 

Det som er viktigst synes jeg er at bunnventilene blir frostsikret, helst med frostvæske. Evt at de stå halvåpne hvis slangene rekker over vannlinja inne i båten. 

Ellers er det etter min erfaring mye bedre å la båten ligge sjøen på vinteren enn å la den "fryse i hjel" på land. 

Link to post

Jeg har også båten liggende ute hele året, boblehavn om vinteren. Har Tellstick med sensorer, webkameraer osv for kontroll hele døgnet. Hvis strømmen skulle forsvinne får jeg varsling om det.

Forleden dag åpnet jeg en av inspeksjonslukene i baugen og la hånden inntil skutesiden. God lunk pga sjøen båten ligger i. Utrolig hvor mye sjøen varmer opp skroget underifra.

Normalt sett, så skal skroget innvendig holde ett par plussgrader allikevel om det er 15 minusgrader ute pga sjøens oppvarming. Dette forutsetter selvsagt at lufrinntak til motorer på skrogsiden er dekket til slik at kald luft ikke trekker inn i motorrommet.

Jeg har et 80 watts varmerør som holder ca 5 grader når det er 10 kuldegrader ute. Har også det samme i lasterommet akter hvor generator og tomme vanntanker vv/kv er.

Min oppfatning er at båten er jevnt oppvarmet av sjøen gjennom hele vinteren.

Båter som står på land blir jo like kalde som omgivelsestemperaturene i lufta.

For de av oss som dykker på vinteren, så treffer vi jo termosjiktet og kjenner virkelig forskjell på varmt og det kaldere vannet (motsatt om sommeren). Det varme vannet på bunnen stiger opp, blander seg med det kalde og går en evig runddans i sjøen. Blir som å sove på en god lunk i sjøen vinterstid.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...