Jump to content

Hvordan unngå mugg på seter (og kalesje) på vinteren?

Båtkjøper

Recommended Posts

Vi har en Yamarin daycruiser, der de to setene foran har puter som sitter fast i selve setene (setet og ryggen).

Når båten ble tatt opp for vinteren, fjernet vi alle løse deler, puter etc, men fikk altså ikke fjernet disse siden de er deler av selve stolene.

Båten er nå dekket med stativ/presenning.

Jeg er bekymret for at det kan bli mugg på setene/putene som vi ikke får fjernet (?). Er det noen som har erfaring med dette? Er det noen tiltak vi kan gjøre for å unngå mugg?

Det samme gjelder forøvrig for kalesjen. Den kan man jo fjerne, men bør ikke den være på på vinteren? Har sett at den har noe mugg fra tidligere, men vet ikke om det er noe vi kan gjøre for å unngå mer?

Presenningen vi bruker er ikke inntil kalesjen, men på stativ for å få luft mellom.

Vinteren er ikke den verste tiden for mugg, da er luften mye tørrere enn på høsten. God lufting er det beste. Jeg har alle puter om bord hele året og opplever ikke at det blir mugg om vinteren. I sesongen kan det oppstå mugg under madrasser, om de ikke regelmessig settes opp til lufting/tørking.

Så bra! Da satser vi på at vi unngår mugg.

Vi har på en "tett" kalesje - bør denne tas av for at det skal være mer lufting, eller gjør det ikke noe at denne er på?

Hørte et triks ifjor da våre seter ble "rammet" av jordslag. 

vask over slik at de er helt rene og dekk over med et laken. Da setter jordslaget seg i lakenet og ikke i putene.

Jeg har dekt over dashbordet nå med laken så får vi se til våren

mvh

Windy37gm

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

vask over slik at de er helt rene og dekk over med et laken. Da setter jordslaget seg i lakenet og ikke i putene.

Det der tror jeg er et godt råd. Hvis du i tillegg bruker klorin når du vasker får du desinfisert i samme slengen. Da blir det mindre grobunn for mugg og jordslag.

Har du telt over båten i tillegg til kalesje? Jeg ville fjernet kalesjen og bare brukt telt. Kalesjen blir fort stygg hvis du får jordslag i den. Jeg har åpnet opp teltet i toppen i hver ende og lufter kabinen godt. Ser ut til å ha hjulpet. Men skal i tillegg prøve lakentrikset.

Edit: Når temperaturen svinger ute, så er det viktig at det også gjør det i båten. Får du stor forskjell på temperaturen så kommer det dugg. Kalesje/vintertelt vil fungere som ett drivhus da sola kommer og går + natt/dag.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Har du telt over båten i tillegg til kalesje? Jeg ville fjernet kalesjen og bare brukt telt. Kalesjen blir fort stygg hvis du får jordslag i den. Jeg har åpnet opp teltet i toppen i hver ende og lufter kabinen godt. Ser ut til å ha hjulpet. Men skal i tillegg prøve lakentrikset.

Edit: Når temperaturen svinger ute, så er det viktig at det også gjør det i båten. Får du stor forskjell på temperaturen så kommer det dugg. Kalesje/vintertelt vil fungere som ett drivhus da sola kommer og går + natt/dag.

Ja, vi har på kalesjen også. Bør vi da kanskje fjerne denne?

Da blir det også mer "fri luft", så kanskje en fordel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...