Astor Startet 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2016 Hadde tenkt her å lage en erfaringstråd for GoPro-brukere. Flere av oss har tatt i bruk GoPro til å dokumentere turene våre. Jeg har lagt ut endel snutter som jeg koser meg med vinterstid. Spesielt minutt-for-minutt filmene har jeg stor glede av. Også kamera i undervannshus til å inspisere bunnen har vært til stor nytte. Flere av dere har laget meget gode båtvideoer med actionkameraer. Når det gjelder minutt-for-minutt-videoer syntes jeg batterikapasiteten er for dårlig for disse kameraene. Det burde vært mulighet for stativfeste på selve kamera og ikke på kassen som kamera settes inn i. Da kunne strømtilførslen gått direkte fra 12-volt via ledning til kamera. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mr_TH Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Sønnen fikk et gopro kamera til jul, det tror jeg funker fint på båtfilming.. vanntett og støtsikkert. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
njal Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Har et gopro 3+ silver. Bruker det mye over og under vann Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Astor Svart 8.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Bra Mistralen. Denne løsningen er jo enkel og brukbar. Jeg ønsker kun en sprutsikker metode å ta opp video over lenger tid. Jeg lager meg en slik kabel som jeg fører til et 12 volts uttak. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Siglo Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Bra tråd! Kjøpte en Hero4 silver i sommer, og fant et veldig solid feste for å bruke feste det i rør og diverse - anbefales på det sterkeste: http://www.flymount.com/Products/original.html Har også god erfaring med Jordan teleskopisk malerstang på 2 meter som "selfiestang". Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
REM Svart 8.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2016 Bra tråd! Kjøpte en Hero4 silver i sommer, og fant et veldig solid feste for å bruke feste det i rør og diverse . Javel. Hero4 Silver? Er det et bra kamera? Vil ikke kjøpe noe ræl som jeg må bytte ut etter kort tid. Vil ha et kvalitetskamera. Kan gjerne koste litt. Hva anbefales? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nevermind Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Jeg boret et lite hull i GoProen min, og filet det opp slik at jeg akkurat fikk en USB-kabel gjennom hullet og inn til kameraet før jeg limet det hele slik at det ikke kommer vann eller fukt inn til GoProen. Andre enden av kabelen er koblet til ett batteri (langt større enn hva GoPro har) i en plastflaske som står opp/ned, og dermed har jeg utvidet batterikapasiteten, og kan flytte det rundt i båten, evt. andre steder uten å måtte dra på en lang ledning. Kameraet kan lades, og video/bilder kan overføres til PC uten å åpne GoProen. Ekstrabatteriet lades enkelt med en annen USB-kabel ved behov uten at GoProen må tas ut av huset. Vil jeg filme under vann har jeg kjøpt et ekstra hus til GoProen til ca. 500,- hvis ikke jeg husker feil. Limet som er brukt mellom kabel og GoProens plasthus er enkelt å skjære bort med en skarp kniv hvis- og når jeg vil ha GoProen ut. Har fått mye god film, og er kjempefornøyd med resultatet man får fra et kamera til rundt 4000,- Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Det var noe slikt jeg funderte på i går kveld. Så slipper jeg å trekke ekstra ledninger. Jeg har limt fast et feste for Gopro på targabøylen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Se Clas O nr. 38-6264, kunne det være noe? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 (redigert) Kjøpte denne for to år siden tett ned til 18 m fornøyd så langt.Batteri-tid ca. 50 min ved filming. Nikon COOLPIX AW110 Digital Camera | Waterproof Digital Redigert 9.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mr_TH Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 (redigert) Javel. Hero4 Silver? Er det et bra kamera? Vil ikke kjøpe noe ræl som jeg må bytte ut etter kort tid. Vil ha et kvalitetskamera. Kan gjerne koste litt. Hva anbefales? Uansett hvilken modell av Hero4 du kjøper, kjøper du ikke noe ræl! Det er delt opp i silver, black osv etter innstillingsmuligheter og filmkvalitet. Black er den beste utgaven med 4.k i film og 12MP bilde kvalitet og mange forskjellige innstillingsmuligheter. Silver har 1080P som max på filmkvalitet, 12MP bilder, også har det LCD display bak. Silver holder i massevis for vanlig mann i gata som ikke skal redigere og lage filmer og selge, men kun flime morro og lage små snutter! Hero4 Session er den nyeste og minste av gopro kameraene, det har 1440P film og 8MP bildekvalitet. Det er også vanntett og har ingen vanntetthus som det må være i! Hero+ har jeg ikke vært borti, men der kan du også få display bakpå så du ser hvor filmingen er vinklet osv. opptil 1080P i film, men kun 8MP i bilde der. Alle kameraene kan kobles opp mot mobiltelefon eller tablets for å se på bilder/filmer som er tatt eller for live view Hero Session Hero4 Black Hero4 Silver Hero+ Er jo også snakk om pris her så man må jo finne ut hvor mye mann vil gi også da! Gå inn på GoPro sine sider og se alle modellene og mulighetene! Har selv Hero4Black og bruker det til alt, bilder og film i alle anledninger fra bryllup til turer, bursdager, hverdags osv. Det er lite og lett og ha i lomma/sekken eller i handa!! Redigert 9.Januar.2016 av Mistralen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Finnes det kamera man kan filme under vann og samtidig få bildene opp på pc (trådløst) eller må man da ha kablet forbindelse? Snakker da om like under båten.... Er jo kamera med wifi, men fungerer wifi under vann? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 .................. Jeg har limt fast et feste for Gopro på targabøylen. Jeg har også limt fast et feste på targabøylen, og bruker iPad på dashbordet til å styre kameraet. Jeg hadde ønsket meg en motorisert "pad" som kameraet kunne monteres på slik at det kunne roteres med en remote joy-stick. Noen som har sett noe slikt som tåler å stå fast montert? Sitér dette innlegget Link to post
Bassjohansen Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Finnes det kamera man kan filme under vann og samtidig få bildene opp på pc (trådløst) eller må man da ha kablet forbindelse? Snakker da om like under båten.... Er jo kamera med wifi, men fungerer wifi under vann? Kjøpte dette på tilbud for 499,- nå i romjula: http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/hjemmeelektronikk/kameraer-og-tilbehor/digitalkameraer/actionkamera-920529/ Ikke GoPro, men samme typen kamera. Monterte kamera på et kosteskaft og filma propell (mistanke om tau i propell). Du kan bruke telefon/nettbrett som viewfinder over wifi, men mister forbindelsen når kamera er under vann. Brukbare bilder, og langt billigere enn GoPro. http://youtu.be/N3LY78yfEqg Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Noen som har prøvd å sette gopro på en lang stang for å inspisere under vann, og overføre bilde live til eksvis ipad/iPhone? Blir kvaliteten god nok? Kanskje sette en lykt på stanga også... Sitér dette innlegget Link to post
Mr_TH Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 (redigert) Noen som har prøvd å sette gopro på en lang stang for å inspisere under vann, og overføre bilde live til eksvis ipad/iPhone? Blir kvaliteten god nok? Kanskje sette en lykt på stanga også... Wifi funker ikke under vann, men du kan filme alt du orker og senere se på filmen på iPad/iPhone direkte fra kamera! Fin til inspeksjon! Redigert 9.Januar.2016 av Mistralen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Kjøpte dette på tilbud for 499,- nå i romjula: http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/hjemmeelektronikk/kameraer-og-tilbehor/digitalkameraer/actionkamera-920529/ Ikke dagens GoPro, men det likner veldig på gårsdagens GoPro. Etter husken så kan jeg ikke se forskjell på Jula sitt og det originale GoPro3 som jeg kjøpte for noen år siden. Den gangen betalte jeg kr. 2000 for GoPro3 HD Silver (står det på kvitteringen). Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Jeg bruker Contour+2, meget kompakt og veldig fornøyd med dette. Leveres med undervannshus. http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/actionkamera/CONTOURPLUS2/contour-2-actionkamera?scid=EXT_SEM_GOOGLE_DSA&gclid=Cj0KEQiA_MK0BRDQsf_bsZS-_OIBEiQADPf--juQBSrRpoMbZwTA0d4iLybB6dAesYXH76Dmr_e1I74aAte98P8HAQ Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Jeg bruker Contour+2, meget kompakt og veldig fornøyd med dette. Leveres med undervannshus. http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/actionkamera/CONTOURPLUS2/contour-2-actionkamera?scid=EXT_SEM_GOOGLE_DSA&gclid=Cj0KEQiA_MK0BRDQsf_bsZS-_OIBEiQADPf--juQBSrRpoMbZwTA0d4iLybB6dAesYXH76Dmr_e1I74aAte98P8HAQ Jeg har også et Contour-kamera, og trodde nesten jeg var den eneste som brukte det. All reklame og PR går jo på GoPro som det fineste og beste. Jeg kjøpte mitt Contour-kamera for å bruke det blant annet på motorsykkelen. det monteres enten på gaffelen foran, på styret, på tanken eller andre steder. Det er litt mer strømlinjeformet og elegant enn et GoPro-kamera (som strengt tatt ser ut som en hundrekroners firkantet plastdings). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Nevermind Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Silver kan filme 4K, men da på redusert antall frames per second. Jeg filmer 1080P da 4K vil kreve 4 ganger så mye lagringskapasitet på minnebrikke og harddisk, men økningen i kapasitet på minnebrikker og harddisk/SSD vil nok gjøre det mere aktuelt i fremtiden. En annen ting er jo at kvaliteten på video ikke nødvendigvis er proporsjonal med oppløsningen i bildet. Hadde det vært tilfelle hadde både NRK og TV2 byttet ut sitt kamerautstyr med mobiltelefoner for lenge siden. Turen jeg hadde fra Storsand til Bodø for 10 mnd. siden ble filmet med GoProen, og jeg må si at for meg er 1080P mer enn godt nok også når jeg ser filmen på 58" hjemme i stua. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Kjøpte dette på tilbud for 499,- nå i romjulaLigner misstenkelig på dette:SJ4000 HD 720P Sport Camera Diving 30 Meter Waterproof Camera Mini DVR Camcorder Helmet Underwater Sport DVR. Legg det til ønskelisten din!http://www.wish.com/c/5575bd7c60e6c21a019421b2 Selges på Wish for drøyt 300,- Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Astor Svart 9.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Jeg har en 4K TV hjemme og har gjort noen forsøk med dette i opptak på kamera. Bakgrunnslandskap blir skarpere men jeg er allikevel godt fornøyd med 1080 på minutt for minutt når jeg tenker på at jeg har mer minnekapasitet å gå på. Bruker nå 50 frames/sek. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bassjohansen Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Ligner misstenkelig på dette: SJ4000 HD 720P Sport Camera Diving 30 Meter Waterproof Camera Mini DVR Camcorder Helmet Underwater Sport DVR. Legg det til ønskelisten din!http://www.wish.com/c/5575bd7c60e6c21a019421b2 Selges på Wish for drøyt 300,- Tja, kameraet fra Jula filmer i 1080p og er vanntett ned til 50 meter, ikke 720p og 30 meter. Så det er nok ikke samme. Men de fleste actionkamera er jo uansett laga i Kina, og med samme looken som GoPro er mest kjent for. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 (redigert) Legger ved en snutt fra tur gjennom Perleporten i Risør fra tidlig august sist sommer. Denne er filmet med GoPro Hero 3+som er montert foran på pulpiten. Det var en av de første gangene jeg brukte det og jeg hadde selvfølgelig ikke lest bruksanvisningen godt nok, så jeg mener å huske at det er lav oppløsning. Da jeg kom til kai og sjekket det på Ipaden, justerte jeg opp til 1080P og det holder i massevis til vanlig amatørfilming for meg. Styrer for øvrig kameraet fra Ipad eller Iphone og det fungerer utmerket, men jeg savner å kunne se hva jeg tar bilder av eller filmer direkte på kameraet. Vet ikke om dette er mulig på Hero4 serien med display ? Angrer for øvrig på at jeg ikke testet denne monteringen dagen før da vi hadde en skikkelig husketur fra Lyngør og opp til Risør. Da hadde vi fått testet om det egnet seg under vann også https://youtu.be/1JdlKO2WtYw Tjaaa - Jeg ser jo at jeg ikke får til dette like bra som andre her, med filmen rett i meldinga. Noen som har et tips eller to om hva jeg gjør feil ? Redigert 9.Januar.2016 av WGM (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.