Jump to content

Skifte av kjølevæske

Riddar4

Recommended Posts

I og med at det har satt inn med en kuldeperiode, begynner tankene å kværne rundt kjølevæska på båtmotoren. Når tid skifta jeg væska, og har jeg etterfylt med tilstrekkelig frostvæske? Lurer på hvor ofte brukerne av dette forum skifter. Er det behov for å benytte systemrens før ny væske påfylles? Er det behov for å etterfylle med frostvæske for å sikre seg ved kulde? 

Heisann ! Jeg kjører med 3-års intervall på bytte i lukket kjølekrets. Dette får å sørge for renest mulig varmeveksler uten behov for rens. Tappes enkelt ut og koster ikke all verden med ny væske (rød på min Yanmar) Mange kjører flere år med samme væske, og det går sikkert bra det også. Jeg liker å følge med på farge og lukt på væska som tømmes, bare for å ha kontroll.

Redigert av Worry II (see edit history)

-Tre år er ok. Tilsetningsstoffer i frostvæsken brytes ned over tid og effekten reduseres. Fryseegenskapene er stabile, men smøreegenskapene reduseres og væsken gir ikke like god rustbeskyttelse når den blir gammel. Derfor er det til liten nytte å kun måle frysepunktet.

Sjekk i manualen om hvilken type motoren skal ha,  ikke alle  kan blandes.

Feil frostvæske kan tære på pakninger og aluminiumdeler i motoren og kjølesystemet.

Med mindre en bruker såkalt longlife-frostvæske, les på flasken.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, jeg må nok lese meg opp både på motor og frostvæske. Har en Sole 26 mini. Ser at det tyter litt rødbrun væske utav overflødingsslangen iblant. Men sliter med å se noen tappeskruer. Det er noe under selve påfylllingstanken, men siden motorrommet er trangt på den siden jeg regner med de må sitte, er jeg ikke kommet lenger. Skulle gjerne hatt et bilde med anmerking av tappeskruer. Ser ikke noe slikt på motorinstruksjonen.    

Jeg bytter kjøleveske hvert 3. år. Bruker ikke systemrens eller lignende, men spyler gjennom motoren med ferskvann. Er motoren gammel kan det kanskje være nyttig med en runde med et eller annet rensemiddel.

Den brukte kjølevesken tar jeg vare på til bruk ved neste vinterkonservering av motorens sjøvannssysem.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bare hyggelig du gav stikkordet "Sole 26 mini"  jeg la til "manual " 

Her er den på Svensk og Dansk

INSTRUKTIONSBOK - Diesel Power AB
www.dpower.se/wp-content/.../download.php?id=7
  •  
  •  
Oversett denne siden
Este manual de instrucciones puede solicitarse en español. Ref. 03917700.SP ...SOLÉ-motorn som ni har köpt är en produkt med högsta tekniska kvalitet. .... 4-takt Diesel av typ virvelkammare (MINI 17 -26 – 29 - 33 – 44 - 55). Kylsystem:.

• 2 måneder senere...

Hvor viktig er dette  ?  er det mest for å være sikker på at motoren ikke fryser,  ved en kald vinter eller tar motoren skade av å ha samme kjøleveske  si f.eks  10 år  stående.

Hva med blanding hvis man skal til varmere strøk  ?  hvor det ikke blir minus grader i det hele tatt  :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hvor viktig er dette  ?  er det mest for å være sikker på at motoren ikke fryser,  ved en kald vinter eller tar motoren skade av å ha samme kjøleveske  si f.eks  10 år  stående.

En lever lenge på vann og brød også, men hvor sunt er det i lengden.  se "innlegg 3" glemte å si at en bør lese hva manualen sier om type også.

Frostvesken skal gjør at motoren får et langt liv så  motoren ikke tæres opp i innenfra selv om den er i Syden.

Jeg renset mitt kjølesystem i år og da ble jeg gjort oppmerksom på viktigheten av å enten å skylle grundig ut den gamle frostveska eller bruke samme type igjen. Blanding av frostvesker kan gi koagulering av forstveske og dermed redusert kjøling. Kan ikke forklare hvorfor men det kunne noen andre (fant ikke siden nå)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...