Jump to content

Saltvann i Marna ensylinder fra 1969


tresnekka

Recommended Posts

Takker for alle ventilforklaringene!

Ventilene er nå som de skal være, men jeg oppdaget til min store forferdelse at jeg har fått saltvann i motoren, grå olje.

Kanskje dette er problemet når det gjelder kompresjonen?

Hva kan jeg gjøre for å være sikker på å få ut all grå olje, blir jo ikke kvitt alt med vakumpumpa.

 

Noen som vet hvilken olje som er best og bruke til min Marna ensylinder fra 1969?

 

mvh tresnekka

Link to post
Share on other sites

Etter vann i olja pga sprukket topppakning fikk jeg der råd å tappe av/suge opp alt jeg klarte, så kjøpe inn rikelige mengder billig olje. Fylle på, kjøre litt forsiktig, tappe av, fylle på på ny, kjøre litt tappe av, for tilsist å ta på kvalites olje igjen, og da skulle det være greit. :cool:

 

Med å kjøre litt menes å la motroren rusle litt i fri, IKKE dra på tur :wink:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og hvor har så vannet kommet fra? Dette må du finne ut. Det kan nesten virke som du har en utett eksosventil, og sannsynligvis en vanninntrengning gjennom denne. Mange av disse motorene har bare en kran som fører vann til eksos, hvis dette er montert slik at vann kan slå opp i toppen, vil du kunne få vannintrengning gjennom nevnte ventil.

 

Denne motoren har så vidt jeg vet intet topplokk. så toppakningen kan det altså ikke være. Et annet alternativ er sprekk i sylinderen, dette vil også føre til at du mister komresjon. Når oppstod problemet med ventiler og grå olje? Når gikk motoren som den skulle sist?

 

 

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Motoren har topplokk, og jeg tror det er toppakkningen som er synderen.

Motoren gikk med litt lav kompresjon for et par uker siden og sota mye på pluggen. Det var da jeg begynte å leke mekaniker kompresjonen ble helt borte, etter å ha skrudd av og på toppen noen ganger.

Ventilene fikk jeg slipt, men som sagt, ingen kompresjon og jeg kunne se vanndråper på toppen av stempelet.

 

mvh tresnekka

Redigert av tresnekka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren har topplokk, og jeg tror det er toppakkningen som er synderen.

Motoren gikk med litt lav kompresjon for et par uker siden og sota mye på pluggen. Det var da jeg begynte å leke mekaniker kompresjonen ble helt borte, etter å ha skrudd av og på toppen noen ganger.

Ventilene fikk jeg slipt, men som sagt, ingen kompresjon og jeg kunne se vanndråper på toppen av stempelet.

 

mvh tresnekka

<{POST_SNAPBACK}>

Det er meget viktig å skrape rent med barberblad eller lignende på anleggsflatene både på toppen og sylinderen, samt å montere det hele sammen med en ny toppakning. Hvis du har brukt den gamle pakningen om igjen, så er det ikke så rart at det lekker. Og toppakningen kan bare brukes "en gang", da den former seg etter flatene når du strammer til. Så om du åpner opp igjen, så må du skifte pakning igjen. Dessuten så er det viktig å stramme mutrene i riktig rekkefølge, og med riktig moment. Ellers så risikerer du å trekke toppen skjev, og den vil lekke nesten samme hva du gjør. Det eneste som nytter da er å få slipt den plan igjen på et verksted med egnet utstyr. Så som du ser, det er mye å ta hensyn til for at det skal bli ordentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde en slik ensylindret bensinmarna på 5 hk med lignende problem. Toppen er så liten at man med "normal" forsiktig tiltrekking av boltene, litt og litt på hver, uten momentnøkkel kan tiltrekke dem på "feelingen". Da også liten grunn til å anta at toppen må slipes, da det skal noe til å få den skjev uten at den har vært sterkt overopphetet eller utsatt for annen svært sterk påvirkning. Pakning kan kjøpes originalt, men hvis det er vanskelig går det greit å kjøpe et ark med passende pakningsplate i en maskinhandel og skjære/banke ut en pakning ved å legge platen oppå sylinderen og dunke forsiktig med en hammer. Husk i så fall å skjære ut til bolthull og kjølevannsåpninger. Det er som opplyst i annet innlegg vanskelig å få det tett ved gjenbruk av gammel pakning, selv om det kan gå.. Særlig kan det gå hvis du bruker "pakning på tube" - pakningssement som fyller ut de ujevnhetene som gammel pakning da ikke lenger klarer å oppta.

 

Min motor tok kvelden etter gjennomrusting fra kjølevannskappe rundt sylinder, til sylinder. Det ble oppdaget ved å ha av toppen, sveive stempel helt ned, og sjekke sylinderveggene nøye. Motoren gikk likevel en sesong eller to selv om den ble tregstartet, med litt tykk olje med litt vann i. Ikke akkurat sikkert på sjøen, dog.

 

Om den grå oljen suges ut er det svært lite igjen, og jeg mener motoren er så pass grovbygd og tilgivende at den går greit med ny olje, selv om det er ørlite igjen av den som fikk vann i. Likevel ikke dumt å ta det neste oljeskift uten for langt opphold for lettere å være sikker på at det ikke er kommet mer vann i.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye, der fant jeg ut hvor vannet kom fra også!

Kjølevanns hullet i toppen er rustet og hullet er vel blitt litt for stort.

Jeg får prøve meg med ny pakkning.

Noen råd om hvilken olje jeg bør satse på?

 

mvh tresnekka

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik ensylindret bensinmarna på 5 hk med lignende problem. Toppen er så liten at man med "normal" forsiktig tiltrekking av boltene, litt og litt på hver, uten momentnøkkel kan tiltrekke dem på "feelingen". Da også liten grunn til å anta at toppen må slipes, da det skal noe til å få den skjev uten at den har vært sterkt overopphetet eller utsatt for annen svært sterk påvirkning. Pakning kan kjøpes originalt, men hvis det er vanskelig går det greit å kjøpe et ark med passende pakningsplate i en maskinhandel og skjære/banke ut en pakning ved å legge platen oppå sylinderen og dunke forsiktig med en hammer. Husk i så fall å skjære ut til bolthull og kjølevannsåpninger. Det er som opplyst i annet innlegg vanskelig å få det tett ved gjenbruk av gammel pakning, selv om det kan gå.. Særlig kan det gå hvis du bruker "pakning på tube" -  pakningssement som fyller ut de ujevnhetene som gammel pakning da ikke lenger klarer å oppta.

 

 

Om den grå oljen suges ut er det svært lite igjen, og jeg mener motoren er så pass grovbygd og tilgivende at den går greit med ny olje, selv om det er ørlite igjen av den som fikk vann i. Likevel ikke dumt å ta det neste oljeskift uten for langt opphold for lettere å være sikker på at det ikke er kommet mer vann i.

<{POST_SNAPBACK}>

En orginal topp-pakning er laget av kobber og har flere funksjoner enn å bare tette, den skal også gi riktig avstand mellom sylinder og topp.

Toppen er laget av støpjern som er et meget sprøtt metall, ved å skrue til toppen på feelingen og ikke gjøre det i riktig rekkefølge kan toppen sprekke. Skrues ikke toppen på etter riktig mønster kan en dra topp-pakninga skjev og den vil ikke tette.

:nono: Disse metodene du beskriver for å få toppen tett er noe man kan gjøre hvis man er langt til havs og ikke har spesielt mye og hjelpe seg med.

 

Kjøp en ny orginalpakning til din motor.

Link to post
Share on other sites

Noen råd om hvilken olje jeg bør satse på?

Hei tresnekka,

 

På en slik motor, en lavkomprimert bensinmotor, med moderat hastighet og selvfølgelig uten turbo :wink: er oljevalget slett ikke kritisk. En vanlig motorolje, med SAE30 eller deromkring gjør absolutt susen. Kjøper du en kanne på Biltema e.l så trenger du ikke å bekymre deg.

 

Men har du virkelig funnet årsaken til kompressjonssvikten? Ventilene var såvidt jeg forstår tette, og vannet som du eventuelt har hatt i cylinderen skulle ikke redusere kompressjonen - snarere tvert imot :wink:

 

Det skal bli interessant å følge med videre på denne jobben!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg en enkel lekkasjetest ved hjelp av trykkluft.

 

Lage deg et adapter av en gammel tennplugg og en Hansennippel. Kjør luft inn på sylinderen. suser det i forgasseren er innsugsventilen lekk. Suser det i eksosen så lekker eksosventilen. Bobler det i kjølevannet så er det lekkasje ut til dette osv. Litt lekkasje vil det alltid være forbi stempelet og skal man vurdere graden av denne lekkasjen må man ha litt mer avanserte saker (sylinderlekkasjemåler)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...