Bisse Startet 11.Januar.2016 Del på Facebook Startet 11.Januar.2016 (redigert) Har sett på denn fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-DP-251-2000035449/ Skal brukes for å virvle vann slik at det ikke fryser, skal ikke koble på slanger. I bruksanvisningen står det at den ikke er for saltvann og kontinuerlig drift. Og holde båter isfrie. Noe som alikevel har prøvd dette? Redigert 11.Januar.2016 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Big Horn Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Den største og umiddelbare faren er at du påfører din- og omkringliggende båter tæring. Det kan fort bli dyrt for deg om du ignorerer advarslene som du nå har kringkastet at du er klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Har brukt den pumpen (til å pumpe vann...) og du bør nok gå en annen vei her. Kjøp heller en propell-variant som faktisk er beregnet på det du skal. Pumpen er følsom for dritt (og sikkert is) og går fort tett. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Popeye70 Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Noen eksempler: https://www.maritim.no/ispropell#content http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-ispropell-c-89_169 http://webshop.nettbaat.no/categories/-ispropell Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Big Horn Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Har ikke testet selv, men kan ikke forstå annet enn at en liten luftpumpe som mater et microperforert vanningsrør som er senket ned under båten må gjøre god nytte? Isporpellene er for det første ganske dyre i innkjøp, og de trekker også ganske mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 jeg benytter en liten luftkompressor, og en helt vanlig hageslange som henger under båtens hekk. Slipper ut luften på ca 3,5 meters dyp, og holder da hele akterskipet fritt for is. Pumpen kan plasseres inne i båten, og står derfor godt beskyttet. Kompressoren trekker ca 300W. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Har et par båtnaboer som bruker de pumpene. Holder vinteren gjennom. Kastes om de ikke virker neste vinter. Jeg har en gammel pumpe fra ABS som jeg har brukt. Den fungerer etter flere omganger i sjøvann, minst 15 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Litt mer: Om man er redd for den lille biltemapumpen, så kan man jo gå for denne: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-DP-1001-2000035452/ Fremdeles meget rimeligere enn en propell. Og for dem som ikke har meget teknisk innsikt. En slik dings er rett og slett en vekselstrømsmotor der det sitter en liten mekanisk tetning og tetter mellom hus og utgående aksling. På billigversjoner er denne tetningen sikkert i materialer som ikke tåler særlig aggresivt vann. På de mer kostbare er tetningen beregnet på slikt vann. Dette er felles for 'strømbildere' (altså de med propell) og pumper. Pumpen har også en propell. Men denne propellen har fått navnet 'impeller', 'løpehjul' osv., alt etter hvilket miljø man henvender seg til. Strømbilder/strømpropell og pumpe er derfor fundamentalt samme greia. Elektro: Slike pumper går på vekselstrøm. Så lenge el.verket leverer ren sinus, så er det ingen korrosjonsfare. Det er en fysisk umulighet. Sikkerhet: Det er en forutsetning for et hvert elektrisk apparat som senkes i vann at det er tilkoblet et elektrisk anlegg som det er beregnet for. I dette tilfelle skal det være et jordet anlegg og det skal være en jordfeilbryter som bryter på maks. 30 mA. Da er en hver form for mulig korrosjon ivaretatt. Om det er noen som kan lære meg mer innen dette feltet, så er jeg takknemlig. Men da skal det ikke være 'noen som har hørt noe via svigermora til tanta til...' Det skal være forskingsresultater. Som jeg sa til min bekymrede båtnabo i fjor høst da han skulle installere pumpen sin for vinteren: "Gjør hva du vil. Jeg er ikke tilkoblet nettet grunnet skilletrafo. Du kan ikke skade meg, og jeg kan ikke skade deg. Elektrisk sett er vi på to separate planeter". Han ble mer forvirret enn beroliget virket det som. Effekt av systemet: Poenget er ikke 'å virvle opp vann'. Poenget er å bringe opp varmere bunnvann rundt båten. Allerede på under en meter under isen er vannet vesentlig varmere. Derfor burde en meter være tilstrekkelig for å bringe opp varmere vann. Skal se om jeg kan måle noe når jeg er nede på Hulda i morgen. Svingeren til loggen ligger på ca. 0,7 meter, den måler temperaturen. Skal se om jeg har et bilde. Som man ser er det bikkjekaldt. Sjøvannet fryser på skutesiden. Pumpen min, den som er ca. 15 år gammel, er senket ned på ca. en meter. To dager etterpå var hele skudesiden isfri. Måtte flytte pumpen en- eller var det to ganger. Denne pumpen blir testet hvert år. Og den blir da testet i ferskvann. Slik sett blir tetningen renset etter at den har gått i sjøvann. Istykkelsen på bildet var vel ikke mer enn mellom 10- og 20 cm. Dette er, etter husken, den eneste gangen jeg har gjort noe for å holde isfritt rundt Hulda. Grunnen var denne gangen var at fenderene begynte å bli klemt sammen mot kaia grunnet trykket fra isen. Pumpen gjorde at jeg kunne flytte båten en halvmeter ut fra kaia. Og det var tilstrekkelig for resten av vinteren. Nå ligger jeg ved en vanlig flytebrygge, og har ikke behov for å frigjøre båten for is. Så får man gjøre hva man vil. For meg er temaet utdebatert. Men det kan se ut som at innretninger som er beregnet for å holde isfritt også konker rent elektrisk. Selv om de er beregnet for en neddykket tilværelse. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Pumpen kan plasseres inne i båten, og står derfor godt beskyttet. Kompressoren trekker ca 300W. Hvilken type kompressor er dette ? :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Framtia Svart 11.Januar.2016 Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 (redigert) Er en lavtrykkskompressor, levert av Nessco. http://www.gd-thomas.com/templates/pages/product.aspx?id=2395 Redigert 11.Januar.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bisse Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2016 Jeg har nå to pumper, en bak under badestigen og en på babord side. Skal nå hjem å programere Telstic til å slå pumpene av og på. Tenkte en time på, og en time av. Da slipper de å gå kontinuerlig. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Har nå programert. Fungerer foreløpig fin. Det er nå meldt 27 minus denne uka. Følger nøye med. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Det som sliter mest på en pumpe er oppstart. Og som sådan knyttet opp mot hyppigste havariårsaker. Bedre om start hadde vært maks en gang i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Brukte Biltema nedsenkbar pumpe sist gang vi faktisk hadde vinter i Stavanger. Var det i 2009 eller 2010?.. Hang fra badeplattforma med slange stripset til tauet og kappet 20cm under overflaten. Pumpa hang vel på ca 4 m. Holdt råk rundt båten mens det lå opptil 20 cm is i havna få meter unna råka. Pumpa gikk vel kontinuerlig i 3 mnd. Null problem. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 (redigert) Er en lavtrykkskompressor, levert av Nessco. http://www.gd-thomas.com/templates/pages/product.aspx?id=2395 Bare for å pirke litt, så er ikke det der en kompressor. Det er en vakumpumpe. En vakumpumpe er å foretrekke til det du bruker den til. Den tåler kontunuerlig drift og støynivået er laaangt mindre enn ved bruk av en kompressor. Det av effekten den trekker som ikke blir utnyttet til å lage bobler, vil bli avgitt som varme og omluft i båten, så her snakker vi vinn-vinn :-) RSL Redigert 13.Januar.2016 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bisse Svart 13.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Har nå programert. Fungerer foreløpig fin. Det er nå meldt 27 minus denne uka. Følger nøye med.Mente minus 17. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Framtia Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Takk for oppklaringen, RSL :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Effekt av systemet: Poenget er ikke 'å virvle opp vann'. Poenget er å bringe opp varmere bunnvann rundt båten. Allerede på under en meter under isen er vannet vesentlig varmere. Derfor burde en meter være tilstrekkelig for å bringe opp varmere vann. Skal se om jeg kan måle noe når jeg er nede på Hulda i morgen. Svingeren til loggen ligger på ca. 0,7 meter, den måler temperaturen. Men "å virvle opp vann" er også effektivt for å holde isen unna. I vår båtforening benyttes nettopp dette i boblehavnen. Luftpumper pumper ut luft i slanger som er klamret langs bryggene over vann har forgreninger ved hver båtplass hvor det er to utløp per utligger (en innerst og en ytterst). Utløpet ligger 5-10 cm. under vannflaten og er nok til å holde det isfritt foran og bak båten og stort sett også langs siden. Jeg kjenner ikke effektforbruket for disse viftene men antar at det ihvertfall er mindre enn for en kompressor som skal pumpe luft ned på flere meters dyp. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 (redigert) A bruke pumpe for å virvle opp sjøen er lite kostnadseffektiv måte å halde isen borte på, om du ikkje har tenkt å pumpe varmare vatn frå større djupne opp under båten. Berre då kan det ha noko for seg, men er litt skeptisk til det og. Fleire ovanfor har peika på langt betre måtar å gjere dette på. Pumpe er etter mitt syn ikkje tingen. Redigert 13.Januar.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 For å pirke litt mer...Mange av disse små tørr-lamellpumpene brukes til både vakuum og trykk. Ser man på databladet finnes det versjon som heter DTE3 som klarer opp til 1 bar max trykk. Mengden luft synker med økt trykk/dybde. Tørrlamell er relativt rimelige i kjøp og drift. Lamellene kan være med grafitt og må byttes etter en tid. På litt større anlegg(brygger) kan man bruke klokompressor hvor motor dimensjoneres etter trykk/dybde. En "vanlig" stempel-kompressor kan være ugunstig å bruke da den bruker mye kraft på å komprimere luften før den slippes ut. Til små anlegg eller 1 båt spiller det liten rolle da disse små "biltema" kompressorene er svært rimelige, men kan bli varme ved kontinuerlig kjøring.-Bør sjekkes før kjøp. Det fines også små membrankompressorer og sidekanalsblåsere som vil fungere bedre som boblepumpe på liten dybde. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Januar.2016 Del på Facebook Svart 13.Januar.2016 Ganske interessant det her.... Nå har jeg fulgt forumet sommer og vinter noen år... Is har vært diskutert, de store ispeopellene har vørtnsnakja om, men det er første gang jeg leder om at vanlige pumper gjør nytta, til en tiendedel av prisen av dedikert utstyr for det. :) Men bare som en kuriositet, blir ikke sjøvannet kaldere når man pumper ned kald luft, feks på -20 grader? -blir ikke det da mot sin hensikt ? ( joda, sjøvannet absorberer nok mye av kulden men... ) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2016 Del på Facebook Svart 14.Januar.2016 neida, om man pumper ned litt kald luft så har ikke dette noen betydning på sjøvannstemperaturen. Det skal jo enormt mye energi til for å kjøle ned eller varme opp vann. Jeg skjønner ikke at slike pumper har utkonkurrert propeller og annet utstyr for lenge siden. Som tidligere sagt, den er rimelig, kan plasseres inne (tyverisikkert, og beskyttet mot vær og vind, man har ingen korrosjonsproblemer, bruker relativt lite strøm og tilfører båten varme innvendig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.