Henrich Startet 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2016 Jeg ønsker å montere drevdusj på mitt DPG drev til KAD 300. VP forhandler anbefalte dette om en kjørte i plan over lengre tid. Min kon måtte skiftes etter ca 250 timer, og antagelig for oljen var blitt for varm. Har søkt på nett om å finne noe ferdig, men kan kun finne til mercruiser. er det noen som har laget/kjøpt dette? kanskje noen som har noe tips til hvordan det kan lages? Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Hei. Jeg tenkte jeg skulle laget dette til mine drev også. Tenkte rett og slett og lage dette i et syrefast 15mm rør. og feste med syrefaste klammer på skrog. Jeg venter nok til det har blitt litt varmere i været før jeg går i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Henrich Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 jeg er også der, men så for meg at noen hadde gjort dette, og at ferdig funksjonstestet var å finne hos noen med volvo drev. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Hva er definisjonen "over lengre tid"? Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Jeg kjører ikke lengre en 45 min i plan før jeg tar ut båten av planingsfart for og kjøle drevene. Mulig dette er for lenge også? Sitér dette innlegget Link to post
Henrich Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Vi kjørte fra ca 170 nm mer eller mindre i plan, men har en flere turer på et 2-3 timer. å kjøre opp og ned av plan hver time vil jeg unngå. hadde ikke hørt om det før jeg kjøpte denne båten heller. Jeg hadde en båt med 280 drev, og da var ikke dette et problemstilling, så det er nok varme/belastning som er problemet som kommer med kraftigere motor og nesten samme drevet vil jeg tro. men en drevdusj vil holde tempearturen nede. I følge volvo penta ville et DPG drev være godt varmt etter en times kjøring. om det ikke finnes noe å kjøpe ferdig, så får jeg lage en kjøledusj selv. Sitér dette innlegget Link to post
Haddock_ Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Om du låter någon göra drevdusch är jag intresserad av två stycken! Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Redigert 12.Januar.2016 av Ribtjenester (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Jeg ønsker å montere drevdusj på mitt DPG drev til KAD 300. VP forhandler anbefalte dette om en kjørte i plan over lengre tid. Må si at jeg synes dette er ganske fantastisk. At en seriøs produsent kan levere ett drev som ikke tåler å faktisk bli brukt normalt uten å overopphetes er i grunnen utrolig nok i seg selv. Men at de ikke tilbakekaller produktet eller i det minste gjør tilgjengelig en oppdatering/løsning til de kundene som har behov for det er jo direkte useriøst! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Henrich Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Det var en enkel løsning Ribtjenester. hvordan er den festet i båten? skrudd eller sitter den i transomen? er det et DPG drev? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Må si at jeg synes dette er ganske fantastisk. At en seriøs produsent kan levere ett drev som ikke tåler å faktisk bli brukt normalt uten å overopphetes er i grunnen utrolig nok i seg selv. Men at de ikke tilbakekaller produktet eller i det minste gjør tilgjengelig en oppdatering/løsning til de kundene som har behov for det er jo direkte useriøst! Hva er "normal bruk"? Minste motorstørrelse i lettdrevet båt? Største motor i tung båt?. Pen feriekjøring? Ribkjøring med bølgehopp og propellen klar av vannet i perioder? Jeg har to av drevene (DPH) som rib'en i #8 har. Og jeg har forholdsvis lettdrevet båt. Rib'en (#8) har 400HK motor med ca. 970Nm dreiemoment (2000 rpm). Jeg har 260HK motor med ca. 620Nm dreiemoment (2000 rpm). Jeg tilstreber at mine drev har det "så behagelig" som mulig. Om jeg hadde ment at en drevdusj hadde forbedret mine drevs arbeidsmiljø, så hadde jeg nok vurdert installering av det. Uavhengig av om motorstørrelsen er innenfor det produsenten oppgir for det aktuelle drevet. Redigert 12.Januar.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Hva er "normal bruk"? Minste motorstørrelse i lettdrevet båt? Største motor i tung båt?. Pen feriekjøring? Ribkjøring med bølgehopp og propellen klar av vannet i perioder? Jeg har to av drevene (DPH) som rib'en i #8 har. Rib'en har 400HK motor med ca. 970Nm dreiemoment (2000 rpm). Jeg har 260HK motor med ca. 620Nm dreiemoment (2000 rpm). Jeg tilstreber at mine drev har det "så behagelig" som mulig. Om jeg hadde ment at en drevdusj hadde forbedret mine drevs arbeidsmiljø, så hadde jeg nok vurdert installering av det. Uavhengig av om motorstørrelsen er innenfor det produsenten oppgir for det aktuelle drevet. Min høyst personlige menig er at ett drev bør tåle høyeste anbefalte marsjfart i ubegrenset tid. Hvis båten er for tung for motor/drevkombinasjon så bør produsenten anbefale at den motor/drevkombinasjonen ikke brukes på en slik båt. (Og båtprodusentene bør selvsagt ikke levere en uegnet motor/drevkombinasjon) Redigert 12.Januar.2016 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bonus Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 ... ett drev bør tåle høyeste anbefalte marsjfart i ubegrenset tid .. Ikke uenig i det, Kenneth. Men hva legger vi i ordet "tåle"? 10 års levetid? 20? Man kan vel anta at et drev med stor motor i en tungdrevet båt (selv om installasjonen er innenfor det båt - drev - motor produsentene spesifiserer) slites mer og er har høyere risiko for skade enn med mindre motor / lettdrevet båt. Og, det er det jeg i så fall ville forsøkt å kompensere for. Men, nå beveger vi oss utenfor trådstarters tema, Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Ikke uenig i det, Kenneth. Men hva legger vi i ordet "tåle"? 10 års levetid? 20? Man kan vel anta at et drev med stor motor i en tungdrevet båt (selv om installasjonen er innenfor det båt - drev - motor produsentene spesifiserer) slites mer og er har høyere risiko for skade enn med mindre motor / lettdrevet båt. Og, det er det jeg i så fall ville forsøkt å kompensere for. Men, nå beveger vi oss utenfor trådstarters tema, Kenneth Godt poeng, det er alltid vel verdt å spørre hvordan man definerer ord og begreper! Ofte så er selgers definisjon og kjøpers definisjon mildt sagt på forskjellige planeter... Ingen god diskusjon uten en god digresjon Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ribtjenester Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Det er dph og det er bare er skråskjært rør som stikker 2 cm ned i vannet, ved lengere turer(1 time) med drevet over vann blir drevet så varmt at at vannet freser. Dette problemet er løst med drevdusj. Et must spør du meg. Mitt rør er lagd i super duplex. 1750,- eks mva.- Bestilles på ribtjenester@getmail.no Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Henrich Svart 23.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2016 super! takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
john kristian Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 (redigert) Er det noe som er bevist at det er varmt i drevet eller er det noe folk tror? Det er jo bygget for å ligge i plan i timevis uten kjøling. Selv har jeg kjørt i timevis i plan med dpg, og etter å ha prata med Boe drevservice om drevkjøling så slo jeg det fra meg. De sa at det der er ikke noe problem. Da er det noe galt med drevet. og mye av drevet er jo tross alt nedi vannet. Og jeg tviler på at temperaturen stiger noe mer etter ein time. Det vil jo raskt komme opp i driftstemperatur. Redigert 24.Januar.2016 av john kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Laget et enkelt system for dette på en tidligere båt.(2x290 DP) Brukte plastrør fra Biltema, tror det var 12-15 mm. Brukte et rør og en 90 grader oppe og 45 grader nede som pickup. Klamret dette i transcommen oppe og ned. Limte albuene til røret. Dette holdt bra, spylte på den ene siden av øvre girhus. Fargen på oljen ble bedre, var ofte litt mørk tidligere, som tyder på høy temp. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 Når det gjelder DPG tror jeg mange kjiper på olja for å spare penger. Du MÅ bruke 140 helsynt. som spesifisert. (Til og med hørt verksteder ignorere dette) Bortsett fra det tror jeg at hurtig akselrasjon, vann i olje og feil skimsing (hobbymek) har ødelagt mye av omdømme. Hatt kun drevbåter. Aldri kjørt i stykker noen. Minst 8 drev fordelt på V8 - KAD300. Alle rundet mellom 1000-2000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Uansett diskusjon, om produsent leverer for dårlig produkt, nødvendighet av drevdusj eller ikke. Så tar i hvert fall ikke drevet skade av og ha drevdusj. Og det er jo en billig forsikring om man bruker og kjøre båten lenge i plan. Det er heller ingen tvil om at kjøring av drev med høy belastning over lengre tid med høy temperatur vil slite lager etc, betydelig raskere en om det jobber med normal arbeidstemperatur. At Volvo sier dette er unødvendig skjønner jeg godt da de bygger drev for og holde ut reklamasjonstiden. etter dette er det jo fordelaktig for de at drevet havarerer. Volvo anbefaler jo og bytte DPG drevet etter 1000t eller total overhaling. Kanskje det holder 500t ekstra med drevdusj? Men som med så mang så har jo dette også og gjøre med bruken, riktig Olje etc. Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 (redigert) Drevet tar absolutt ikkje skade av å få litt kjøling... heller tvert om. Kan enkelt monterast vha to rustfrie rør på kvart drev.. https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10336855_10152113698727121_6717380346227342635_n.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10387620_10152113698712121_3070222639595488610_n.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10387620_10152113698712121_3070222639595488610_n.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10423935_10152113698732121_3395776312451865022_n.jpg Lag ein mal og gå til nærmaste mekaniske verkstad som har rør og ein rørbøyer... simsalabim Har ein liten video snutt som viser dette under drift.. kan sende ved oppgitt mail adresse via IM (15 Mb) Redigert 27.Januar.2016 av PandaPP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 (redigert) Kan du sende meg denne video? Mulig dumt spl men hvordan har du festet rørene? Redigert 27.Januar.2016 av OveHelgeland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Eg har montert kjøling(ein anna løsning) på mine DPH drev. Sidan det var spørsmål om DPG drev sendte eg bilder av kjølinga som er montert på ein kollega sin båt. Var ikkje med på montering av desse, men rørane er skrudd/bolta til hekken med rørklammer. Sitér dette innlegget Link to post
Haddock_ Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Man vill ju helst inte skruva i akterspegeln, eller borra hål på "vingarna" på drevet...klurar om det finns några andra vettiga ställen att fästa rören? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 29.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2016 Ett alternativ kan kanskje være å lime dem til akterspeilet med epoxy? Spørs om det blir sterkt nok da? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.