Jump to content

Finnes det drevdusj til volvo penta DPG?


Henrich

Recommended Posts

Jeg ønsker å montere drevdusj på mitt DPG drev til KAD 300.

 

VP forhandler anbefalte dette om en kjørte i plan over lengre tid. Min kon måtte skiftes etter ca 250 timer, og antagelig for oljen var blitt for varm.

 

Har søkt på nett om å finne noe ferdig, men kan kun finne til mercruiser. er det noen som har laget/kjøpt dette?

 

kanskje noen som har noe tips til hvordan det kan lages?

Link to post

Vi kjørte fra ca 170 nm mer eller mindre i plan, men har en flere turer på et 2-3 timer. å kjøre opp og ned av plan hver time vil jeg unngå. hadde ikke hørt om det før jeg kjøpte denne båten heller. Jeg hadde en båt med 280 drev, og da var ikke dette et problemstilling, så det er nok varme/belastning som er problemet som kommer med kraftigere motor og nesten samme drevet vil jeg tro. men en drevdusj vil holde tempearturen nede. I følge volvo penta ville et DPG drev være godt varmt etter en times kjøring. om det ikke finnes noe å kjøpe ferdig, så får jeg lage en kjøledusj selv.

Link to post

Jeg ønsker å montere drevdusj på mitt DPG drev til KAD 300.

 

VP forhandler anbefalte dette om en kjørte i plan over lengre tid.

 

Må si at jeg synes dette er ganske fantastisk. At en seriøs produsent kan levere ett drev som ikke tåler å faktisk bli brukt normalt uten å overopphetes er i grunnen utrolig nok i seg selv. Men at de ikke tilbakekaller produktet eller i det minste gjør tilgjengelig en oppdatering/løsning til de kundene som har behov for det er jo direkte useriøst! 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Må si at jeg synes dette er ganske fantastisk. At en seriøs produsent kan levere ett drev som ikke tåler å faktisk bli brukt normalt uten å overopphetes er i grunnen utrolig nok i seg selv. Men at de ikke tilbakekaller produktet eller i det minste gjør tilgjengelig en oppdatering/løsning til de kundene som har behov for det er jo direkte useriøst! 

 

Hva er "normal bruk"? Minste motorstørrelse i lettdrevet båt? Største motor i tung båt?. Pen feriekjøring? Ribkjøring med bølgehopp og propellen klar av vannet i perioder?

Jeg har to av drevene (DPH) som rib'en i #8 har. Og jeg har forholdsvis lettdrevet båt. Rib'en (#8) har 400HK motor med ca. 970Nm dreiemoment (2000 rpm). Jeg har 260HK motor med ca. 620Nm dreiemoment (2000 rpm).

 

Jeg tilstreber at mine drev har det "så behagelig" som mulig. Om jeg hadde ment at en drevdusj hadde forbedret mine drevs arbeidsmiljø, så hadde jeg nok vurdert installering av det. Uavhengig av om motorstørrelsen er innenfor det produsenten oppgir for det aktuelle drevet.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Hva er "normal bruk"? Minste motorstørrelse i lettdrevet båt? Største motor i tung båt?. Pen feriekjøring? Ribkjøring med bølgehopp og propellen klar av vannet i perioder?

Jeg har to av drevene (DPH) som rib'en i #8 har. Rib'en har 400HK motor med ca. 970Nm dreiemoment (2000 rpm). Jeg har 260HK motor med ca. 620Nm dreiemoment (2000 rpm).

 

Jeg tilstreber at mine drev har det "så behagelig" som mulig. Om jeg hadde ment at en drevdusj hadde forbedret mine drevs arbeidsmiljø, så hadde jeg nok vurdert installering av det. Uavhengig av om motorstørrelsen er innenfor det produsenten oppgir for det aktuelle drevet.

 

 

Min høyst personlige menig er at ett drev bør tåle høyeste anbefalte marsjfart i ubegrenset tid. Hvis båten er for tung for motor/drevkombinasjon så bør produsenten anbefale at den motor/drevkombinasjonen ikke brukes på en slik båt. (Og båtprodusentene bør selvsagt ikke levere en uegnet motor/drevkombinasjon)

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

... ett drev bør tåle høyeste anbefalte marsjfart i ubegrenset tid ..

 

Ikke uenig i det, Kenneth. Men hva legger vi i ordet "tåle"? 10 års levetid? 20? Man kan vel anta at et drev med stor motor i en tungdrevet båt (selv om installasjonen er innenfor det båt - drev - motor produsentene spesifiserer) slites mer og er har høyere risiko for skade enn med mindre motor / lettdrevet båt. Og, det er det jeg i så fall ville forsøkt å kompensere for.

 

Men, nå beveger vi oss utenfor trådstarters tema, Kenneth  :smiley:

Link to post

Ikke uenig i det, Kenneth. Men hva legger vi i ordet "tåle"? 10 års levetid? 20? Man kan vel anta at et drev med stor motor i en tungdrevet båt (selv om installasjonen er innenfor det båt - drev - motor produsentene spesifiserer) slites mer og er har høyere risiko for skade enn med mindre motor / lettdrevet båt. Og, det er det jeg i så fall ville forsøkt å kompensere for.

 

Men, nå beveger vi oss utenfor trådstarters tema, Kenneth  :smiley:

 

 

Godt poeng, det er alltid vel verdt å spørre hvordan man definerer ord og begreper! Ofte så er selgers definisjon og kjøpers definisjon mildt sagt på forskjellige planeter... :crazy:

 

Ingen god diskusjon uten en god digresjon :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Er det noe som er bevist at det er varmt i drevet eller er det noe folk tror? Det er jo bygget for å ligge i plan i timevis uten kjøling. Selv har jeg kjørt i timevis i plan med dpg, og etter å ha prata med Boe drevservice om drevkjøling så slo jeg det fra meg. De sa at det der er ikke noe problem. Da er det noe galt med drevet. og mye av drevet er jo tross alt nedi vannet. Og jeg tviler på at temperaturen stiger noe mer etter ein time. Det vil jo raskt komme opp i driftstemperatur.  

Redigert av john kristian (see edit history)
Link to post

Laget et enkelt system for dette på en tidligere båt.(2x290 DP)

Brukte plastrør fra Biltema, tror det var 12-15 mm.

Brukte et rør og en 90 grader oppe og 45 grader nede som pickup.

Klamret dette i transcommen oppe og ned. Limte albuene til røret.

Dette holdt bra, spylte på den ene siden av øvre girhus.

Fargen på oljen ble bedre, var ofte litt mørk tidligere, som tyder på høy temp.

Link to post

Når det gjelder DPG tror jeg mange kjiper på olja for å spare penger.

Du MÅ bruke 140 helsynt. som spesifisert. (Til og med hørt verksteder ignorere dette)

Bortsett fra det tror jeg at hurtig akselrasjon, vann i olje og feil skimsing (hobbymek) har ødelagt mye av omdømme. Hatt kun drevbåter. Aldri kjørt i stykker noen. Minst 8 drev fordelt på V8 - KAD300. Alle rundet mellom 1000-2000 timer.

Link to post

Uansett diskusjon, om produsent leverer for dårlig produkt, nødvendighet av drevdusj eller ikke. Så tar i hvert fall ikke drevet skade av og ha drevdusj. Og det er jo en billig forsikring om man bruker og kjøre båten lenge i plan.  

Det er heller ingen tvil om at kjøring av drev med høy belastning over lengre tid med høy temperatur vil slite lager etc, betydelig raskere en om det jobber med normal arbeidstemperatur.

At Volvo sier dette er unødvendig skjønner jeg godt da de bygger drev for og holde ut reklamasjonstiden. etter dette er det jo fordelaktig for de at drevet havarerer.  

Volvo anbefaler jo og bytte DPG drevet etter 1000t eller total overhaling. Kanskje det holder 500t ekstra med drevdusj?

Men som med så mang så har jo dette også og gjøre med bruken, riktig Olje etc.

Link to post

Drevet tar absolutt ikkje skade av å få litt kjøling... heller tvert om. Kan enkelt monterast vha to rustfrie rør på kvart drev..

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10336855_10152113698727121_6717380346227342635_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10387620_10152113698712121_3070222639595488610_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10387620_10152113698712121_3070222639595488610_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12026/10423935_10152113698732121_3395776312451865022_n.jpg

 

Lag ein mal og gå til nærmaste mekaniske verkstad som har rør og ein rørbøyer... simsalabim :clap:

 

Har ein liten video snutt som viser dette under drift.. kan sende ved oppgitt mail adresse via IM (15 Mb)

Redigert av PandaPP (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...