Jump to content

Ford Sabb 2402E Erfaringer


Jomes

Recommended Posts

Hei igjen...

Har kjøpt med en Skarpnes 30 AC, med en Ford Sabb 2402E, vet ikke helt hvor god stand denne har rent teknisk sett. Da befaring kun er gjort på land Har kun erfaringer med VP 2003T.

 

Noen som har erfaringer med en slik type motor på godt og vondt ? Vil gjerne høre om disse.

Krever den noe ekstra ? Legger ved noen bilder også .

 

Tungstartet ?

Turtal?

Dieselforbruk?

Varmgang?

Deler ?

Driftsikkerhet?

Tegninger / Håndbok på motor ?bilde

 

 

 

 

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post

Tungstartet, ja! Og bortimot umulig å skaffe deler til. Jeg har hatt lillebroren, 2401E som er samme motor med to sylindre mindre. Byttet den til slutt ut med en nyere Ford FSD fra en Transit. Beholdt mariniseringen fra den gamle og fikk en lettstartet direkteinnsprøytet motor i stedet.

 

Så lenge kompresjon og oljetrykk er OK er den ganske pålitelig og grei. Trives godt på 2500 rpm og gjerne litt til. Men som sagt vanskelig å finne deler til og vel noe av det mest ukurante Ford har marinisert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det kommer an på tilstanden til motoren. Er kompresjon, gløding, dyser mm OK, er det ingenting som skulle tilsi at den ikke skal fungere som den skal I år også. Den har tross alt surret og gått I 36-37 år, ingen grunn til at d en ikke skal gjøre det fortsatt. Ta en skikkelig service med ny olje og filtre, gearolje, se over ledninger og reamer og sjekk at alle slanger ser OK ut. Er alt dette OK og motoren starter greit har du ingenting å bekymre deg for.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Varer nesten evig med bra stell. Er det Zink plugger i varmrvekslere og manifold?

Har alder til at manifolden kan ha nådd middagshøyden.

En bra manual her  https://baatplassen.no/i/topic/103253-ford-2400-serien/

Les den er ikke på hode.

Antar båten er på land. 

Er motoren vinterkonservert?  Hvis ikke.  

Sjekk at det ikke er vann i dieselen.

Har den sjøvansfilter steng kranen ta av lokket,  ha noen kanner med vann og en 5-6 liter med 50% frostveske.

Varm opp motoren med en vifteovn en 1/2 times tid.

Motor i fri... Trykk inn kaldstarten og start  fyll vann i filteret sakte, sjøvannsimpeller må ha litt smøring, avslutt kjøringen med frostvesken.

Nå kan du ta oljeskift/ filter hvis det ikke er tatt etter endt sesong, start opp og kjør i 15 sek.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...