Jomes Startet 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2016 Hei igjen... Har kjøpt med en Skarpnes 30 AC, med en Ford Sabb 2402E, vet ikke helt hvor god stand denne har rent teknisk sett. Da befaring kun er gjort på land Har kun erfaringer med VP 2003T. Noen som har erfaringer med en slik type motor på godt og vondt ? Vil gjerne høre om disse. Krever den noe ekstra ? Legger ved noen bilder også . Tungstartet ? Turtal? Dieselforbruk? Varmgang? Deler ? Driftsikkerhet? Tegninger / Håndbok på motor ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Tungstartet, ja! Og bortimot umulig å skaffe deler til. Jeg har hatt lillebroren, 2401E som er samme motor med to sylindre mindre. Byttet den til slutt ut med en nyere Ford FSD fra en Transit. Beholdt mariniseringen fra den gamle og fikk en lettstartet direkteinnsprøytet motor i stedet. Så lenge kompresjon og oljetrykk er OK er den ganske pålitelig og grei. Trives godt på 2500 rpm og gjerne litt til. Men som sagt vanskelig å finne deler til og vel noe av det mest ukurante Ford har marinisert. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
båt 45 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 det er sabb som har marinisert den! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 det er sabb som har marinisert den! Det er det faktisk ikke. Sabb kjøpte disse ferdig mariniserte fra Ford Marine og malte dem blå! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jomes Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Skip O hoy og takk for svar. Det hører med motoren ikke har vært startet på hele to sesonger. Hvordan ser utsiktende ut for sommer på vannet 2016 for oss da ? Problemer? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
index Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Det kommer an på tilstanden til motoren. Er kompresjon, gløding, dyser mm OK, er det ingenting som skulle tilsi at den ikke skal fungere som den skal I år også. Den har tross alt surret og gått I 36-37 år, ingen grunn til at d en ikke skal gjøre det fortsatt. Ta en skikkelig service med ny olje og filtre, gearolje, se over ledninger og reamer og sjekk at alle slanger ser OK ut. Er alt dette OK og motoren starter greit har du ingenting å bekymre deg for. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 (redigert) Varer nesten evig med bra stell. Er det Zink plugger i varmrvekslere og manifold? Har alder til at manifolden kan ha nådd middagshøyden. En bra manual her https://baatplassen.no/i/topic/103253-ford-2400-serien/ Les den er ikke på hode. Antar båten er på land. Er motoren vinterkonservert? Hvis ikke. Sjekk at det ikke er vann i dieselen. Har den sjøvansfilter steng kranen ta av lokket, ha noen kanner med vann og en 5-6 liter med 50% frostveske. Varm opp motoren med en vifteovn en 1/2 times tid. Motor i fri... Trykk inn kaldstarten og start fyll vann i filteret sakte, sjøvannsimpeller må ha litt smøring, avslutt kjøringen med frostvesken. Nå kan du ta oljeskift/ filter hvis det ikke er tatt etter endt sesong, start opp og kjør i 15 sek. Redigert 13.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.