Aenarion Startet 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2016 Har kjøpt Khamsin av nautic sailing og håpte å hente denne hjem rundt påsketider. Denne er som kjent tidlig i år og ser ikke for meg det er stort mer enn 6-8 grader rundt slutten av mars om man er heldig. Lurer derfor på å få båten fraktet på land (evt. sjøveien om det er noen som tar på seg dette?) Noen som har noen å anbefale til en slik jobb? Lyngdal ligger ca 1 time vest for Kristiansand og turen sjøveien er omtrent på 170 NM. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 (redigert) Er den i grei stand og du bruker en dag eller to på gjennomgang av utstyr, sjekk av motor og drivstofflinjen, sjekke tank og filter, så gjør du den turen på to dagslysetapper. Småturer i nærområdet for å stole på båten kan være forebyggende mot tull. Det er jo en nydelig tid på året. Nå er drivstoffprisene så pene at det er vel ikke noe å stusse på. Er det ikke noe helligdagsfred og greier mtp bred last og lastebiler? Redigert 11.Januar.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aenarion Svart 11.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Fint om du svarer på det jeg spør jeg om i stedet for å komme med din mening Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Det har du jaggu rett i. Beklager. Ulvang rederi, blir ofte nevnt, men det blir sjøveien, på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Aenarion Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Takk for info :) Får sjekke med de da om ikke noen andre har kjennskap til noe? Har lagt ut på anbud på finn også. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Du får sikkert gode tips i morgen av noen som holder til i sona der sør. Hvert år, i påsketider, så er det medlemmer her som har kjøpt ny båt i øst eller vest, som skal på hentetur. Flere av turene er veldokumenterte her underveis, både med action, trøbbel og solskinnsturer. En hadde til og med direkte video overføring. Vet at man ofte prøver å finne transport på lastebiler som går tomme i retur. Da blir det penere pris. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Gratulerer med vakker båt! Jeg har tenkt meg til Bergen med ungdommene på 15 og 17 i påsken, og kan gjerne ta båten ned siste halvdel av påsken hvis du vil. Ungdommene mine er godt sjøvante Har rimelig god peiling på båt og har gått distansen flere ganger med div båter i samme størrelse. Kommer i tilfelle til å sette av 2-3 døgn slik at det blir en kosetur. Har du annet enn havnepresenning hvis det blir litt rufsete vær? Mons på tlf 93410278 Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ribtjenester Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 jeg kan gjør en slik jobb. send mail til Ribtjenester@getmail.no Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Trooper Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Kjøpte båt i Bømlo distriktet i fjor ,var jo noe mindre Saga 27 denne frakta Vennesla Transport ned ti Kristiansand for en veldig grei pris ,tok den på en returlast fra Bergen ,sjåfør og bil hørte til i Lyngdal ,kan anbefale firmaet ! Redigert 12.Januar.2016 av Trooper (see edit history) Sitér dette innlegget https://www.flickr.com/photos/photobymarianne/ Link to post
Cral Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 3,2m brei båt? Da må det følgebil med på turen, og da tror jeg det blir dyrt langs landeveien. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
mons Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Khamsin er så vidt jeg husker 3,2 meter bred og vil utløse krav om følgebil og dyrere fergebilletter. Deretter må den løftes på sjøen ved ankomst noe som også trekker en del kroner. Ser at Cral skrev fortere enn meg.. Redigert 12.Januar.2016 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
apollon Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hei. Jeg tar på meg denne type oppdrag. Lang erfaring. Har kjørt en Windy Khamshin fra Stavanger til Kristiansand for ca 3 år siden. Du kan nå meg på tlf.: 91680811 Sigm. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 (redigert) Da ligger vi vel fortøyd i Tananger og ungene lager fiskesuppe til middag. Startet Onsdag kveld fra Bergen etter gjennomgang av båten og en bedre middag på brygga. Overnattet hos svigers på Aga (nord på Bømlo) og tok sørover utpå dagen. 30 knop i en liten meter sjø nedover sletta og lunsj drivende i Karmsund. En liten svingom for å se etter kjente sjøspeidere innerst i Skudneshavn, men møtte ingen. Sikksakk igjennom Kvitsøy på tomgang. Nydelig! Turen videregikk til Kjør rett sør for Rott. Her så vi ca 25 havert (300 kg sel) på nært hold. Både voksen sel og kvitunger. Artig med tillitsfulle dyr. I Tananger har vi tilgang på det vi måtte trenge for å se på noen tekniske finurligheter før vi tar sørover til Egersund etter en lang frokost i morra. I Egersund skal vi teste softisen før vi går til Hidra. Ungenen har aldri vært på Hidra, men de har lest boka om kaperskuta som sank der lastet med kanonkuler for lenge siden. Utpå ettermiddagen legger vi til kai i Lyngdal og er takknemmlige for å få en slik fin påsketur. Vi hadde kanskje tenkt å bruke et døgn til i utgangspunktet, men lørdag melder yr om stiv kuling rett i fleisen. Det er helt overkommelig, men det kan absolutt ikke kalles ferie.. Redigert 24.Mars.2016 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Blir det bilder fra turen? Funker alt som det skal ombord? :) Riktig god tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Litt småpell, men båten fungerte bra. Tok indre lei forbi Jærens rev og fulgte tett på land hele veien til Hidra. Litt rotete sjø ettersom vinden snudde, og innimellom var det nok etpar meter, men båten leverte. Artig å kjøre 30 knop på langs av bølgene og ha motorkraft til å akselrere kraftig i oppoverbakkene - blir litt unge igjen da. Innom Hidra og hentet ei gryte som Lars hadde glemt der og innom Farsund og leverte den. Der hadde Lars kokt opp spagettivannet slik at vi fikk ferdig middag før rederen kom om bord og var med på siste del av reisen. Legger ut en del bilder i morra. Takk for turen! Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 HeiLegger ut noen mobilkamerabilder fra turen.Guttungen logget hele turen på Navionicks på nettbrettet. Ingar har fått filen og prøver å få den ut her. Hvis det går kan man trykke på filen og se hele turen direkte i Google Earth (forutsetter at du har det installert). Khamsin_Bergen_Lyngdal.zip (pakkes ut til kmz fil. Klikk på denne og ruten åpner seg i Google Earth) Litt artig å se hvilke holmer man har kjørt rundt osv.Direkte tur ville vært 170 Nm, men med div avstikkere (ihht avtale med eier) ble det 240 Nm. Loggfilen viser noe mere, men den har logget bilturen hjem til Søgne fra Lyngdal også.. Oversikt over ruten: Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Da har Ingar fått ut kartfila. Takker Ingar (og snart gratulerer med dagen)! Tror ikke det er noe som kan gjøres på vanlig måte her på disse nettsidene, men jeg synes det var veldig artig å få ut tracket på en slik måte. Neste gang blir det vel Google-kamera om bord...... Hvis dere ser på bildet av grottene ved Åna-Sira, så legg merke til folkene i grotta lengst til høyre. Da får man litt inntrykk av dimensjonene. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Aenarion Svart 3.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2016 Glad dere har kost dere på turen :) Kan anbefale Steinar til alle som er på utkikk etter noen til å hente båten for dem :) Nå må jeg bare få leid deg inn til noen flere båtkunnskapstimer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.