Jump to content

Riktig seilvinsj på Albin Vega


Albinisten

Recommended Posts

gå inn på danske vegaklubben.... der ligger en del informative bilder 

 

http://www.albinvega.dk/

 

eller svenske

 

http://www.vegaklubben.se/  ligger en masse Vega-tips

 

du trenger bare den minste 10, som Mulligan skriver + fallavlaster, vill du gå opp ett trinn så 12ST...selftailing, fordel da trenger du bare en hånd !

 

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er enig i at en selvskjøtende vinsj er en velsignelse, særlig når man er alene i båten. Når det kommer til dimensjon på vinsjen vil en nr. 10 funke fint, men de tror jeg ikke lages i selvskjøtende variant?

 

Noen som har sett så små selvskjøtende vinsjer?

Link to post
Share on other sites

Med all mulig respekt for de som har svære båter.

En selftailer som fallvinsj på en Vega er penger ut av vinduet.

Du hiver seilet opp med håndmakt og bruker kun vinsjen til fallspenninga.

Jeg heiser seilet mitt til merket for hånd, og så bruker jeg fallvinsjen til å teite Cunningham.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg har det de fleste vil kalle "liten" båt, men ser absolutt nytten av self-tailing. Prisforskjellen er ikke allverdens og levetiden på vinsjene er veldig lang, så om det gjør at jeg slipper å bakse én gang i sesongen de neste 20 årene vil det være verdt det for meg.

 

Et eksempel på en situasjon hvor jeg av og til ser at en ST vinsj kunne vært nyttig er når jeg seiler singlehand og må reve storseilet i sterk vind. Når veldig mye skjer på en gang er det veldig allright å kunne holde seg fast med den ene hånda og sveive med den andre.

 

Men det grunnleggende poenget ditt, om jeg har forstått deg riktig, er ikke tapt på meg. Alt for mange små båter har masse utstyr de hverken trenger eller har særlig glede av.

Link to post
Share on other sites

Heller i retning str 10 standard vinsj etter svar her pluss diverse treff på andre søk på nett. Får en slik vinsj til ca. 1500,- flere steder ser jeg. Har forøvrig en prosjekttråd jeg skal blåse liv i igjen, der skal jeg legge ut bilder av forberedelser og montering av vinsjen på hyttetaket. Dæven som jeg gleder meg til sommeren!

Link to post
Share on other sites

Følger du med på finn, så dukker det fort opp en dugnaden vinsj. Om penger ikke er noe problem, kjøp selvtafter.

 

Alternativt så kjøper du to nye selvtaftende til forseilskjøtet, og flytt de gamle opp.

 

Opplever selv at det er mere ulempe i å slippe roret for å operere forseilskjøtet med begge hender, enn når storseilet skal opp eller ned og må bruke begge hender på det. ( ja, ideelt sett så skal jo seilføringen såpass at båten er i balanse og roret ikke lever sitt eget liv.

 

Om du ikke har noen vinsjer oppe på taket, ingen tau tilbakeført, så trenger du vel også en til forseilfallet. Så vil du sikkert ha kick-en og bomløfteren også. - og der til hørende avlastere.

 

Om du drar igang prosjekttråden, og tar alle spørsmål der, så blir det lettere å følge.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får vel en utmerket selvskjøtende pent brukt winch for 500 kroner. Slike saker holder i årevis uten å bli nevneverdig slitt. Kan ikke huske hvor jeg har gjort av den jeg hadde. Det eneste jeg finner er en som heter Parat 14, og den er ikke selvskjøtende. Men det er eldgammel, mer for samlere av 'vintage'. Skal ta en titt i garasjen i morgen. Der har jeg i hvert fall en Lewmar 650, som er noe overkill for deg. Men den hadde sikkert passet på riggen til Mulligan.

Link to post
Share on other sites

Selvskjøtende winch er naturligvis helt bortkastet og forferdelig dyrt. Penger ut av vinduet. Den minste 500-kroners-selvskjøtende-winchen jeg har er denne:

bilde

 

Bortsett fra plastikken på toppen, så er vel resten av winchen laget i forniklet bronse. Et kvalitetsprodukt som vil kunne gjøre tjeneste i mange år fremover.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
Hulda skrev On 12.1.2016 at 13.57:

Uansett hva man kaller det, jeg ville valgt en 'self tailing'.

Lurer forresten om jeg har en slik liten tass stående et eller annet sted. Si fra om du er interesert.

Eldgammel tråd, og sikkert et skudd i blinde. Men, @Hulda har du fremdeles den lille tassen?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...