Jump to content

Nyttige artikler - Vinteropplag


Batdilla

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle starte en ny tråd hvor vi kan samle nyttige artikler vi kommer over. F.eks. vil jeg tro det er en del årstidrelaterte emner hvor flere av oss leter etter info om det samme.

 

Her er et bidrag fra meg:

 

Vinterklargjøring: Del 1

Tømming av båten

http://www.baatmagasinet.no/baatweb/bm.nsf...e1!OpenDocument

 

Vinterklargjøring: Del 2

Vinterkonservering og teknisk gjennomgang

http://www.baatmagasinet.no/baatweb/bm.nsf...06!OpenDocument

 

Hvis noen har egne sjekklister de følger om høsten, er det fint om Ingar kan få en kopi av dette slik at han kanskje kan legge det ut nedlastbart i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Personlig er jeg ikke så begeistret for slike lister da jeg mener at det ikke finnes noen facit for hva som bør gjøres i forb. med vinteropplaget.

 

Hver enkelt må selv finne de metoder som egner seg best. Hvis du leser min tidligere posting her om vinteropplag, vil du f.eks se at det er stor forsjell på hva som passer best for meg, og hva som står i "læreboka" til BM.

 

Tips råd, andres erfaringer m.m er nyttige å ta med på veien,  men sjekkliste tror jeg det er best om hver enkelt lager for sin båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes initiativet til baatdilla er meget bra. Lasse kommer også med kloke meninger, men samtidig er det ikke så dumt med generelle råd/tips skrevet av fagfolk. For spesielt når det gjelder båt - de finnes en drøss med synsere og forståesegpåere og tomsinger der ute som enten direkte eller inndirekte er med på å ødelegge båtlivet (og båt/motorutstyret) for både seg selv og andre - med løsninger/løsningsforlag som i beste fall ikke virker - i hverste fall setter andres liv og helse i fare. Ta f.eks. spørsmålet om hvor mye en fettpakkboks skal lekke.....  Desverre finnes disse folkene noen ganger også blant båtbyggere - hvor f.eks. enkelte motorinstalasjoner gjøres "helt på tryne" i forhold til fabrikantens anbefalinger. Derfor råd/tips som er forankret i skikkelig kompetanse og erfaringer - disse vil alltid komme til nytte.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Mulig jeg ordla meg litt feil. Generelle råd fra fagfolk  er selvsagt alltid velkomne. Det var det med sjekklister jeg mente kunne bli litt feil, i og med at båter er forsjellige, og opplagsmetodene er forsjellige.  F.eks er noen av den oppfatning at båten hører hjemme på land om vinteren, mens andre mener at båten deres trives best på vannet. Selv tilhører jeg den siste kategorien, men hvis jeg hadde hatt en annen type båt ville jeg sikkert valgt annerledes.

 

Baatdilla som har en Sjømann 22 på Mjøsa vil ha behov for en annen sjekkliste en meg som har en seilbåt i Oslofjorden osv.

 

:yesnod:

 

En liten tilføyning: Enig i at det finnes mange eksempler  på råd fra fagfolk som er helt borti hampen, og det er sikkert ikke lett for en uerfaren båteier å vite hva som er gode og hva som er dårlige råd.

 

PanPan har et godt eksempel på dette. Han har en historie om en som skulle montere  ekstra forstag på seilbåten sin. PanPan får selv velge om han vil gjengi den her. Håper han vil gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Tittel på tråden er endret ihht til forslag. - Da blir det vel en tilsvarende tråd til våren "Nyttige artikler - Vårklargjøring"?

 

Og det kan jo tenkes at det er andre emner det kunne vært nyttig med en slik tråd for også.

 

Jeg er enig i at det er slett ikke alle punktene i ulike sjekklister som aktuelle for alle og enhver.

 

Jeg er selv i ferd med å gjøre mine første erfaringer ifbm vinteropplag. I forbindelse med dette finner jeg ulike sjekklister av uvurdelig hjelp. Jeg starter helt fra scratch, null erfaring og stort sett rimelig blank på det meste. Men jeg anser meg selv for å være såpass oppegående at jeg klarer å sile ut det som er relevant og ikke. Det tror jeg de aller fleste greier og derfor mener jeg nytteverdien i ulike sjekklister er ganske stor hvis man stiller helt blankt.

 

Min opprinnelige tanke var ikke bare en tråd for vinteropplag. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men av og til bruker jeg ganske mye tid på å lete opp artikler, leverandører og tester. En god del havner som bokmerker. Hvis man etter ei slik økt på kanskje en time eller to, avslutter med 2 minutter på å legge inn linkene i en tråd her på baatplassen, vil vi sammen bygge opp et felles bibliotek over nyttige artikler.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Drev og snoket litt og fant et stykke med tittel "PERSEVEGRING/ VINTER VEDLIKEHOLD" som omhandler en Sandvik 945. Mye bra i artikkelen som også er relevant for mange andre farkoster.

 

http://tore.cjb.net/ - Velg Maritim Sektor i venstre hovedmeny, deretter linken 6. Persevegring / vedlikehold som kommer opp i høyre vindu.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Selv om det for de flestes del er igjen en del av sesongen ennå, nærmer vi oss ubønnhørlig vinteropplag, hvis da ikke noe helt uforutsett Dokumentarkiv med avsnittet Vinterklargjøring. Alle artiklene det er tipset om i denne tråden er lagt inn i dette avsnittet, i tillegg til en rekke andre artikler. :drink:

 

Hvis du er usikker på hva som normalt gjøres ifbm vinteropplag, ønsker å komplettere egne rutiner, eller kanskje har fått ny båt siden sist, er det en god del å hente via dette avsnittet. Forhåpentligvis vet noen om stoff om dette emnet som ikke er lagt inn ennå og da setter vi pris på tips om det slik at arkivet vårt blir enda mer inneholdsrikt. Noen har sikkert egne lister også. Kanskje du vil la andre få se lista du selv har laget for din båt? Andre med samme båt kunne sikkert hatt nytte av det. Send den til oss, så legger vi den ut!

 

Men la oss håpe at vi først får en lang og fin høst på vannet. :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...