Jump to content

Spørsmål vedr propell, fast aksel (bilde)

Torsen67

Recommended Posts

Hei

Bilde 1: Her ser det ut til at akselen presser seg frem i i hylsa pga propelltrykket. Se slitemerke. Skal det være sånn?

Bilde 2: Noen som kjenner til denne låsemutteren? Godt nok?

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/20160103_150833_resized.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/20160103_151118_resized.jpg

Klarer ikke å legge ut annet en link til bildene.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Hej

Det är motorbädden och gummikuddarna som tar upp kraften från propellern om det inte finns någon knut el liknande fastsatt i skrovet. Är gummikuddarna sönder flyttar sig motorn. Det finns också backslag som flyttar propelleraxeln vid växling från fram till back. Vad är det för motor och backslag och hur står backslaget vid fotot?

Hälsningar Ove

Det så litt mye ut ja, men skyvekraften fra propellen overføres til motorfestene, som jo oftest er gummiputer som gir seg noe. Så akselen bøyer seg ikke, men skyver motoren fremover. Men kanskje ikke så mye som du har her. Du er sikker på at akselen sitter fast i flensen ved gir-kassa? Dersom dette er greit, ville jeg sjekket opp motorlabbene (gummiputene) litt nøyere.

Motor er Volvo Penta D2-55 med tilhørende girkasse (Hurtz?). Motorlabbene ble nok ikke byttet da motor ble installert. De ser eldre ut. Forrige motor var en ca 35hk sak. Kanskje motorlabbene er underdimensjonert også?

Flensen i girkassa skal jeg sjekke. Men ville ikke flensen da spunnet på akslen?

Ove T: Jeg forsto ikke helt spørsmålet ditt...

Edit: jeg syns motoren også slår litt vel kraftig når jeg stopper den.

Det kommer litt an på hvordan flensen er utformet, men det er gjerne en splint som går i et langsgående spor i  mellom aksel og flens. Dersom dette sporet tillater det, kan jo akselen skli noe frem og tilbake uten at akselen glipper. Jeg ville sjekket det litt. Bare se om du kan skyve akselen frem og tilbake når du tar i propellen.

Ja, mangler sink. Mye galt dette båt-firma har gjort. Men heldigvis så har den ikke vært så mye på vannet etter at dette er "utført". Blir ny propell til våren, så vil ha det andre i orden før den går på vannet.

Bare så jeg skjønner dette riktig; akselen er i ett stykke i fra propell til girkasse? Og klemflens, er det der akselen er festet i girkassa? Noe som klemmer rundt akslingen for å holde den fast? Hvordan får jeg sjekket at den sitter? Ikke lett å belaste dette på land...

Edit; index, skal det være sinkanode både foran og bak propellen? Hadde kun tenkt å ha sink på akslen innenfor propell.

Ja, akslingen er "hel ved" frem til girkassen der den er festet med en klemflens., se bildet fra min båt. Slurer klemmingen her, kan akslingen gli frem og tilbake. Når båten står på land, dytter og drar du i propellen mens en annen sjekker om akslingen glir i klemflensen. Sinkanode? Det holder lenge med å ha anode enten på akslingen eller på mutteren.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det kan ikke rett og slett være at det har stått en akselanode på akslingen som gjør at det ikke har grodd der anoden har vært festet?

Jeg hadde min båt på vannet i nesten 2 år, og da jeg tok den opp var det ingen andre spor etter andoden enn at jeg kunne se på akslingen at den hadde vært der en gang.

Redigert av Carat7400Eier (see edit history)

Ta ett bilde innvendig i motorrom og så vi får se flensen mot girkassen. Sinkanonde bør vel uansett ikke sitte så nært cutless lageret da det skal være gjennomstrømming av vann der. Akslingen skal ikke flytte seg så mye. Ser jo ut som det er ca 2cm.. Kan det være at aksling er kommet lenger bak ved motor bytte? Ville og som det sies her sjekket om aksling sitter fast i flens el er løs..

Hej

Jag vet inte om det går att handla utan moms. Det skrivs ju så i första hand för att företag får dra av momsen. Detta är motorkuddar som Volvo Penta har testat och skall passa till denna motor. Det finns billigare om dessa är lika bra eller inte är svårt att veta, dock vet man att de stora motortillverkarna lägger pengar på att testa. Här är en annan länk:http://sleipnerab.se/produkt/18764/fleksible-motorlabber/

Hälsningar Ove

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...