Torsen67 Startet 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2016 (redigert) Hei Bilde 1: Her ser det ut til at akselen presser seg frem i i hylsa pga propelltrykket. Se slitemerke. Skal det være sånn? Bilde 2: Noen som kjenner til denne låsemutteren? Godt nok? https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/20160103_150833_resized.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35117/20160103_151118_resized.jpg Klarer ikke å legge ut annet en link til bildene. Redigert 12.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) 1. Ja litt, er akslen hylse motor rettet opp? 2. siden den ikke har løstnet, sikkert ok. Redigert 12.Januar.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Aner ikke. Er Kr.sand Båtbyggeri eller hva de heter som monterte motor og aksel for forrige eier. De har gjort mye udugelig med denne båten. Hvor blir det da av disse centimeterne? Buer da hele akselen sideveis under trykk? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Så da merkelig mye ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hej Det är motorbädden och gummikuddarna som tar upp kraften från propellern om det inte finns någon knut el liknande fastsatt i skrovet. Är gummikuddarna sönder flyttar sig motorn. Det finns också backslag som flyttar propelleraxeln vid växling från fram till back. Vad är det för motor och backslag och hur står backslaget vid fotot? Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Det så litt mye ut ja, men skyvekraften fra propellen overføres til motorfestene, som jo oftest er gummiputer som gir seg noe. Så akselen bøyer seg ikke, men skyver motoren fremover. Men kanskje ikke så mye som du har her. Du er sikker på at akselen sitter fast i flensen ved gir-kassa? Dersom dette er greit, ville jeg sjekket opp motorlabbene (gummiputene) litt nøyere. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Motor er Volvo Penta D2-55 med tilhørende girkasse (Hurtz?). Motorlabbene ble nok ikke byttet da motor ble installert. De ser eldre ut. Forrige motor var en ca 35hk sak. Kanskje motorlabbene er underdimensjonert også? Flensen i girkassa skal jeg sjekke. Men ville ikke flensen da spunnet på akslen? Ove T: Jeg forsto ikke helt spørsmålet ditt... Edit: jeg syns motoren også slår litt vel kraftig når jeg stopper den. Redigert 12.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Det kommer litt an på hvordan flensen er utformet, men det er gjerne en splint som går i et langsgående spor i mellom aksel og flens. Dersom dette sporet tillater det, kan jo akselen skli noe frem og tilbake uten at akselen glipper. Jeg ville sjekket det litt. Bare se om du kan skyve akselen frem og tilbake når du tar i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Hej Det är samma motor som jag har dock med ett annat backslag. Ditt backslag flyttar inte propelleraxeln vid skifte från fram till back så det är något som är fel. Min axel flyttar sig bara ett par millimeter. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Helt OK den mutteren der. Men den mangler sinkanode. Jeg ville ha sjekket motorfestene, så mye bevegelse er alt for mye. Sjekk også at ikke akslingen kan bevege seg I klemflensen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Ja, mangler sink. Mye galt dette båt-firma har gjort. Men heldigvis så har den ikke vært så mye på vannet etter at dette er "utført". Blir ny propell til våren, så vil ha det andre i orden før den går på vannet. Bare så jeg skjønner dette riktig; akselen er i ett stykke i fra propell til girkasse? Og klemflens, er det der akselen er festet i girkassa? Noe som klemmer rundt akslingen for å holde den fast? Hvordan får jeg sjekket at den sitter? Ikke lett å belaste dette på land... Edit; index, skal det være sinkanode både foran og bak propellen? Hadde kun tenkt å ha sink på akslen innenfor propell. Redigert 12.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Ja, akslingen er "hel ved" frem til girkassen der den er festet med en klemflens., se bildet fra min båt. Slurer klemmingen her, kan akslingen gli frem og tilbake. Når båten står på land, dytter og drar du i propellen mens en annen sjekker om akslingen glir i klemflensen. Sinkanode? Det holder lenge med å ha anode enten på akslingen eller på mutteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Carat7400Eier Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Det kan ikke rett og slett være at det har stått en akselanode på akslingen som gjør at det ikke har grodd der anoden har vært festet? Jeg hadde min båt på vannet i nesten 2 år, og da jeg tok den opp var det ingen andre spor etter andoden enn at jeg kunne se på akslingen at den hadde vært der en gang. Redigert 12.Januar.2016 av Carat7400Eier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Ta ett bilde innvendig i motorrom og så vi får se flensen mot girkassen. Sinkanonde bør vel uansett ikke sitte så nært cutless lageret da det skal være gjennomstrømming av vann der. Akslingen skal ikke flytte seg så mye. Ser jo ut som det er ca 2cm.. Kan det være at aksling er kommet lenger bak ved motor bytte? Ville og som det sies her sjekket om aksling sitter fast i flens el er løs.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Mutteren trenger bare ny sink, ingen grunn til å bytte den ut. Jeg heller mot boble65 sin teori, at det har vært slik siden motorbyttet. Det er det mest logiske... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Ja, der er dere inne på noe vedr motorbytte. Er mye man skal tenke på;-) Skal uansett sjekke flensen. Pleier å få med ett par karer når jeg drar ned i båten, så litt røsk og dytt i akselen skal vi få til. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 (redigert) Noen som har en formening om hva 4 nye motorlabber vil koste? Edit: Volvo Penta D2-55. Redigert 19.Januar.2016 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Det kommer ann på vekta på motoren og hvor myk gummien skal være. Sånn ca 350,- til 450,- pr.stk. https://www.maritim.no/search?action=search&q=motorlabber&size=40&pos=0 Ring med volvo og spør. Vet du vekta kan du også kontakte Sleipner, de bør vite. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Torsen67 Svart 19.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 180kg. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Här har du original Volvo Penta http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744440-21-9947.aspx Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Takk Ove! Ikke så galt priset dette. Se man kan velge med og uten moms. Vet du om man kan velge uten moms når det sendes til privatperson i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Hej Jag vet inte om det går att handla utan moms. Det skrivs ju så i första hand för att företag får dra av momsen. Detta är motorkuddar som Volvo Penta har testat och skall passa till denna motor. Det finns billigare om dessa är lika bra eller inte är svårt att veta, dock vet man att de stora motortillverkarna lägger pengar på att testa. Här är en annan länk:http://sleipnerab.se/produkt/18764/fleksible-motorlabber/ Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Tror jeg heller går for de første du linket til. Henter de bare i Strømstad;-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 MarinePartsEurope sier de sender uten mva hvis man legger inn personnummer ved bestilling ved forsendelse til Norge. Ikke værst:-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Skulle bestille motorlabber i fra MarinePartsEurope og kassen viste 930,-. uten moms og + frakt. Men så ser jeg prisene er i EURO! Snakk om å gå på en smell!! Kan jo ikke betale nærmere 10 båtlapper for dette... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.