Gudrun Svart 2.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 (redigert) Når man skal gi råd rundt slike problemer via nettet blir det oftest en masse skudd ut i luften. Oftest får vi lite informasjon og da blir rådene deretter. Vel vel. Som andre nevner her, ville jeg sjekket at det virkelig er så mye bevegelse. Har aldri sett gummilabber som har kunnet bevege seg så mye uten at det har dundret noe hinsidig under gange. Motor har tatt borti en plass på fundamentet. Kan ikke se at du har noe bilde av gearet med flens? Har båten vært på sjø etter motorbytte? Ville tatt det som var gratis først. Målt akslingen med skyvelær og lengden på det feltet op akslingen som er helt reint. Notert dette ned. Deretter ville jeg ha tatt et lite spett og kilt mellom en plass mellom motor og /fundament/gummilabber og sett om jeg virkelig klarte å bevege motoren forover så mye som det her er snakk om. Noe må i såfall gi etter. Så er det dette med om klemflensen kan slure. De aller fleste har ikke noe langsgående kile på akslingen som kan forebygge at den slurer. Du vil kunne se om det er et kilespor når du ser a akterkant av klemflensen. Ved å sjekke med verktøy vil du merke om boltene som kniper rundt akslingen er litt løse. Hvis den har sluret er det ofte såpass med grader på aksling og klemflens at det trengs oppspenning i benk. I noen tilfeller bytte. Hadde båten vært på sjø er det enklere å sjekke om akslingen roterer ved å sette to overrettmerker, et på flens og et på aksling, starte motor og så koble inn og ut noen ganger med litt turtall og se om merkene har flyttet seg. Så tilslutt ville jeg tatt med målene og skyvelæret jeg tok helt til å begynne med til en lokal båtforhandler og sett om målene stemmer med sinkanodene som er beregnet for bruk rundt akslingen. De fleste som har disse opplever at de oftest mangler ved neste slipping og ingen aner når de falt av. Da er de som er på propellmutteren oftest bedre. Er du heldig er det kun sinken som mangler. Redigert 2.Mars.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2016 Takk Gudrun! Men det er min trangsynthet som ikke har oppdaget at pris er oppført i Euro. Svensk tekst og da tenkte jeg automatisk SEK;-) Kjørte i hele fjord med denne motoren. Det eneste jeg da stusset på var at motoren slo mye hver gang jeg startet og stoppet den. Skal sjekke flensen og prøve bevegelsen med spett. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 22.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Jeg mener jeg fikk link til ett annet firma her i Norge vedr motorlabber. Mente det var noe med TB.. eller noe i den duren. Noen som vet hvilke firma jeg tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Kan det være Bjarne Johnsen. Godt utvalg i motorlabber. Legger ved link. http://www.bjt.no/produkter/vibrasjonsdemping Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 23.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2016 Her var masse gode råd. Du har sjølvsagt sjekka at motorlabbane ikkje er ekstra mjuke og at skruene på labbane ikkje er skrudd heilt opp. Då kan her bli stort moment på mjuke labbar som medfører forskyving. (Skal vere lengst mogeleg nede.) Men dette var for mykje til at dette er forklaringa og. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Ser bilde først nå. Mange spørsmål i lufta, men jeg ser ikke svara. 1. Er akslen på rett plass i klem-flensen? 2. Er den nye motoren "større" kommet lenger akterover? Er motoren byttet på et verksted så kontakt de og få de til å kutte akslen til rett lengde reklamasjon. De har glemt å kutte av akslen hvis 1 og 2 er rett. Kan det være så enkelt?? Kjører du med akslen så langt ut vil den med tiden bli skakk, den bør sjekkes om den er rett. Sett på en aksel zink helt inn mot propellen så en ikke hindrer vannstrømmen inn i hylsa. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nemo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Har ganske nylig skiftet aksing på båten. Fikk da oppgitt at avstand mellom propell og lager skal være 0.5 til 1 gang akseldiameter. Det samme anbefaler Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Ser Sleipner sier 0,5 til 1. Mulig Sabb motor har bedre materialkvalitet. Sabb i Bergen sier dette "Maksimalt overheng her regnes for 1,5 x akslingens diameter ". Mvh/ Best regards Frydenbø Sabb Motor AS Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 bjt.no var det ja. Takk Nemo. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Er det slik at jeg bare kan dra akselen rett ut etter at den er løsnet fra flensen? Vurderer å sjekke /rette akselen. Hvem gjør dette? Båten ligger på Nesset innerst i Bunnefjorden sør for Oslo. Må muligens kuttes litt også. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2016 Du må løse og ta av flensen. Det er en fordel å løse pakkboksen også, da kan den trekkes av akslingen kontrollert. Går det tregt, kan du ha litt vann på lageret bak. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Ta ett bilde innvendig i motorrom og så vi får se flensen mot girkassen. Sinkanonde bør vel uansett ikke sitte så nært cutless lageret da det skal være gjennomstrømming av vann der. Akslingen skal ikke flytte seg så mye. Ser jo ut som det er ca 2cm.. Kan det være at aksling er kommet lenger bak ved motor bytte? Ville og som det sies her sjekket om aksling sitter fast i flens el er løs.. Har et sprs i forbindelse med sinkanode på akslingen nær cutless lageret. Har ca 5 mm klaring, er det for lite?. Kan legge til at jeg også har sinkanode på mutteren bak propellen. Smør på flesk??? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Når du har sinkanode på propellmutteren, vil det være nok og jeg mener det beste valget. Mellom lager og propell bør avstanden være minimum 0,5 av akselens diameter. Dette for at ikke vannstrømmen gjennom lageret skal hindres. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Er det slik at jeg bare kan dra akselen rett ut etter at den er løsnet fra flensen? Vurderer å sjekke /rette akselen. Hvem gjør dette? Båten ligger på Nesset innerst i Bunnefjorden sør for Oslo. Må muligens kuttes litt også. Sjekk at det er lengde/ høyde nok før propellakslen treffer bakken når den skal ut, Vet ikke hvordan klem-flensen ser ut, noen tips i denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/106351-hvordan-l%C3%B8sne-propellaksel-fra-klemflens/ En annen metode for å få "åpnet" klemflensen, kan være følgende: Skru ut alle boltene Sett inn et pat tynne metallplater i sprekkene på flensen Skru inn et par av boltene fra motsatt side, slik at de butter i de de metallplatene du satte inn Når du nå skrur litt til på boltene, så vil disse presse åpningene i klemflensen større, og flensen løsner som regel enkelt Håper dette ble forståelig! Redigert av Arvid_A: 05.01.14 10:46 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 29.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2016 Takk for tips roger-jo! Skal prøve dette;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.