Jump to content

Spørsmål vedr propell, fast aksel (bilde)


Torsen67

Recommended Posts

Når man skal gi råd rundt slike problemer via nettet blir det oftest en masse skudd ut i luften. Oftest får vi lite informasjon og da blir rådene deretter.

Vel vel.

Som andre nevner her, ville jeg sjekket at det virkelig er så mye bevegelse.

Har aldri sett gummilabber som har kunnet bevege seg så mye uten at det har dundret noe hinsidig under gange. Motor har tatt borti en plass på fundamentet.

 

Kan ikke se at du har noe bilde av gearet med flens? Har båten vært på sjø etter motorbytte?

 

Ville tatt det som var gratis først. Målt akslingen med skyvelær og lengden på det feltet op akslingen som er helt reint. Notert dette ned.

 

Deretter ville jeg ha tatt et lite spett og kilt mellom en plass mellom motor og /fundament/gummilabber og sett om jeg virkelig klarte å bevege motoren forover så mye som det her er snakk om. Noe må i såfall gi etter.

Så er det dette med om klemflensen kan slure. De aller fleste har ikke noe langsgående kile på akslingen som kan forebygge at den slurer. Du vil kunne se om det er et kilespor når du ser a akterkant av klemflensen. Ved å sjekke med verktøy vil du merke om boltene som kniper rundt akslingen er litt løse. Hvis den har sluret er det ofte såpass med grader på aksling og klemflens at det trengs oppspenning i benk. I noen tilfeller bytte. Hadde båten vært på sjø er det enklere å sjekke om akslingen roterer ved å sette to overrettmerker, et på flens og et på aksling, starte motor og så koble inn og ut noen ganger med litt turtall og se om merkene har flyttet seg.

 

Så tilslutt ville jeg tatt med målene og skyvelæret jeg tok helt til å begynne med til en lokal båtforhandler og sett om målene stemmer med sinkanodene som er beregnet for bruk rundt akslingen. De fleste som har disse opplever at de oftest mangler ved neste slipping og ingen aner når de falt av. Da er de som er på propellmutteren oftest bedre.

Er du heldig er det kun sinken som mangler. :saint:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Takk Gudrun! Men det er min trangsynthet som ikke har oppdaget at pris er oppført i Euro. Svensk tekst og da tenkte jeg automatisk SEK;-)

 

Kjørte i hele fjord med denne motoren. Det eneste jeg da stusset på var at motoren slo mye hver gang jeg startet og stoppet den. Skal sjekke flensen og prøve bevegelsen med spett.

Link to post
  • 3 uker senere...

Ser bilde først nå.

Mange spørsmål i lufta, men jeg ser ikke svara. 

1. Er akslen på rett plass i klem-flensen?

2. Er den nye motoren "større"  kommet lenger akterover?

 

Er motoren byttet på et verksted så kontakt de og få de til å kutte akslen til rett lengde reklamasjon.

De har glemt å kutte av akslen hvis 1 og 2  er rett.

Kan det være så enkelt??

Kjører du med akslen så langt ut  vil den med tiden bli skakk, den bør sjekkes om den er rett. 

bilde

Sett på en aksel zink  helt inn mot propellen så en ikke hindrer vannstrømmen inn i hylsa.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ta ett bilde innvendig i motorrom og så vi får se flensen mot girkassen. Sinkanonde bør vel uansett ikke sitte så nært cutless lageret da det skal være gjennomstrømming av vann der. Akslingen skal ikke flytte seg så mye. Ser jo ut som det er ca 2cm.. Kan det være at aksling er kommet lenger bak ved motor bytte? Ville og som det sies her sjekket om aksling sitter fast i flens el er løs..

Har et sprs i forbindelse med sinkanode på akslingen nær cutless lageret. Har ca 5 mm klaring, er det for lite?. Kan legge til at jeg også har sinkanode på mutteren bak propellen.  Smør på flesk???

Link to post

Er det slik at jeg bare kan dra akselen rett ut etter at den er løsnet fra flensen? Vurderer å sjekke /rette akselen.

Hvem gjør dette? Båten ligger på Nesset innerst i Bunnefjorden sør for Oslo. Må muligens kuttes litt også.

Sjekk at det er lengde/ høyde nok før propellakslen treffer bakken når den skal ut,

Vet ikke hvordan klem-flensen ser ut, noen tips i denne tråden.

 

https://baatplassen.no/i/topic/106351-hvordan-l%C3%B8sne-propellaksel-fra-klemflens/

En annen metode for å få "åpnet" klemflensen, kan være følgende:

  • Skru ut alle boltene
  • Sett inn et pat tynne metallplater i sprekkene på flensen
  • Skru inn et par av boltene fra motsatt side, slik at de butter i de de metallplatene du satte inn
  • Når du nå skrur litt til på boltene, så vil disse presse åpningene i klemflensen større, og flensen løsner som regel enkelt

Håper dette ble forståelig!   :smiley:

Redigert av Arvid_A: 05.01.14 10:46

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...