Stig Å. Startet 4.Januar.2014 Del på Facebook Startet 4.Januar.2014 Noen som har et tips på hvordan jeg skal få av propell akslingen fra girkassen? har løsnet boltene men den sitter som f...Legger ved et bilde hvor jeg har satt ring rundt den jeg mener :P Kommentar fra moderator: endret tittel, var 'Få av propell akslingen fra giren' Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Mener du å få klemflens ifra girkasseflens, eller å få aksel ut av klemflensen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 (redigert) Fra brukermanualet: UNIPOWER KLEF1FLENS FOR PROPELLERAKSEL Klemflensen er konstruert for a kunne monteres uten bruk av kile eller settskrue. De vesentligste fordelene ved dette er at man ikke svekker akselen ved f.eks. kilespor, og man far en betydelig lettere montering fordi man ikke har kile. Klemflensen er splittet på langs, og ved montering trekker man splitten sammen slik at flensen biter seg fast i akselen rundt hele omkretsen. Det kan være nødvendig a demontere flensen, f.eks. ved arbeide på pakkboks eller stevnlager. Demonteringen er enkel: Man 1øsner bare de unbrakoskruene som tvinger flensen sammen. Flenser for store aksler har to unbrakoskruer - nærmest gearflensen - som er plasert slik at de treffer en utsparing i propellerakselen. Disse boltene MÅ fjernes helt før man trekker flensen av akselen. Det kan være nødvendig å drive splitten åpen for å få flensen til a slippe akselen. Du tar da bare alle boltene ut, og bruker f.eks en konisk skrutrekker som du driver inn i spalten. Pass på å gjøre dette pæ langs fra propellerenden, og unngå å ripe opp akselen .-----------. Ser at det å kopiere rett fra brukermanualet ikke alltid medfører at rettskrivningen er som den skal, men regner med at kopien er forståelig likevel..... Redigert 4.Januar.2014 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 (redigert) En annen metode for å få "åpnet" klemflensen, kan være følgende: Skru ut alle boltene Sett inn et pat tynne metallplater i sprekkene på flensen Skru inn et par av boltene fra motsatt side, slik at de butter i de de metallplatene du satte inn Når du nå skrur litt til på boltene, så vil disse presse åpningene i klemflensen større, og flensen løsner som regel enkelt Håper dette ble forståelig! Redigert 5.Januar.2014 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 5.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Takker for svar :) prøver meg på det du Arvid_A skriver :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 (redigert) Godt forslag det der fra Arvid! Men det kan allikevel lønne seg å demontere flensene fra hverandre først. Hvis de sitter litt (det er en styring i senter med lett presspasning), ikke fall for fristelsen å benne flensene fra hverandre med en skrutrekker el., da får du garantert merker i flensene, som i sin tur gjør at du får kast når du monterer sammen igjen! Bruk heller en 2"4" og kakk propellen litt bakover, da slipper flensene. Når du så skal ha av klemflensen kan det hende den er lei å få av selv om du gjør som Arvid sier. Da kan du enten slå den av bakfra med en kobberhammer/blyhammer el., eller trekke den av med en avtrekker som du kjøper på Biltema for en slikk og ingenting. Hvis du slår på klemflensen med en hammer må du for all del ikke slå på selve flensen, da får du garantert kast i den med den følge at den må dreies for å få den rett. Slå i tilfelle på selve bosset der den er splittet. Var det forståelig? En annen metode som kanskje er litt mer knotete og tungvint er å lekke ei pipe, en mutter, el. som er litt mindre enn akselen i diameter mellom flensene og skru de sammen igjen, da vil akselen bli presset ut av klemflensen Jeg har forresten akkurat gjort den jobben i båten vår, lurer på om ikke jeg la ut bilde av demonteringen nylig også ... Da fant jeg bildet jeg tenkte på. Det er i innlegg 37 i denne tråden; https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/ Hvis du leser litt lenger også ser du hvilken jobb du får hvis flensen ikke er rett. Redigert 5.Januar.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.