electrostunt Startet 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2016 Hei, Jeg har en Willing fra 1975 som ikke er som andre Willinger. Her er det fast aksel, se bildet. https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47501/20151107_112057_hdr_crop.jpg Men propellen er rimelig langt fra stevnlageret..... Dette er gjort i 1975 eller 1983 ved sist motorskifte antar jeg. https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47501/20160109_134843_hdr_resize.jpg Og så er hodebryet, Det er lekkasje inn fra siden (babord) for stevnlageret og den dårlige glassfiberen har jeg fjernet. https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47501/20160111_202551_hdr_resize.jpg Stevnlageret har påtrykt E 2594, kan noen identifisere dette? Pakkboksen er forresten en Bosvik med 2 simmeringer og fettkopp. https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47501/20160111_202625_hdr_resize.jpg Cuttlesslageret var skværgåent, hylsa full av fett etter at det er presset inn for mye fett i en årrekke (ja simmerringene på pakkboksen var defekte) og det er en lekkasje på babord side av stevnlageret som gjorde at lensepumpa startet en gang i døgnet tenker jeg. Jeg er nå på vei å reparere alt dette før skuta skal ut på sjøen igjen i slutten av april. Men jeg lurer fælt på den store avstanden mellom cutless og propell og om jeg bare skal mate på med epoxyprimer rundt stevnlageret sparkle litt og si at det er nok? Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Ville så absolutt støpt med polyester og duk her. Da opprettholder du styrken. Ville og pusset mer her før støping. Ser for meg ut som det er sprekker i laminatet. Alt slik gammel støp bør fjernes dersom den ikke lenger har skikkelig heft til underlaget. Litt merkelig med det lange "utstikket" på akselen ja. Er det plass til propell nærmere kjølen? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
index Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Normalt anbefaler man vel max 2x akseldiameter i avstand til propellen. Og her er du vel oppe i tigangen... Kan umulig være bra verken for aksling eller cutlesslager. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
electrostunt Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Oppdatering. Propellakslingen har også kast har jeg nettopp målt, så da må vel den også skiftes... roterte akslingen på en rulleopplagring og har 1mm kast på den. Så da tenker jeg å gjøre som følger: 1. Montere Propellakselbrakett frittstående slik at jeg får cutlesslageret nær propellen og kan overholde 2x akseldiameter. 2. Ny propellaksling 3. Skjære ut den gamle dritten som lekker og fjerne det som ser ut som delaminering. 4. Sette inn et komposittrør som jeg plaster inn. Dette skal ikke ha noe lager i seg, kun holde pakkboksen inne i båten. Noen som har gjort noe slikt før her? Andre tips på veien? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Jada, hvis du skal plastre inn et nytt rør, pass på at ytterdiameteren på røret er forenelig med diameteren på akslingen og den tetningen du ønsker. Her er det en del hobbysnekkere som forglemmer seg og lager ikke-la-seg-gjennomførbare løsninger. Ellers er en utvendig brakett helt topp. Vet ikke om dette er noe som er laget til denne båten. Hvis ikke er dette noe som må mekkes med nogenlunde korrekt vinkling. Jeg kan godt tenke meg at det cutlesslageret som har vært montert i båten din ikke har fått tilstrekkelig vann til smøring av gummien. Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 12.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 Så vidt jeg vet har jeg den eneste Willingen med fast aksling. Så mulig er det den første båten jeg har.. har noen mer info her er det velkomment :) Nåja.. hylserør vet jeg må passe til pakkboksen, men det er jo et bra tips :) Hadde blitt skikkelig sur om det ikke gikk ihop til syvende og sist! Det nåværende hylserøret er i rustfritt og det er ikke noe å plaste inn da det gir lite hold uten serrateringer så vidt jeg vet. Så den braketten; jeg må sage hull til den og feste på innsiden ja. Tenkte da og feste denne slik at akslingen går midt i det gamle hylserøret, deretter fjerner jeg det gamle hylserøret og legger inn nytt som da settes opp slik at akslingen sentreres i det. Da regner jeg med å måtte justere minst mulig på motoren. Noen tips til leverandører av brakett og aksling andre enn Seatronic? fant ut at de har greiene, men det koster jo litt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2016 (redigert) Mulig Sleipner, men det blir enda verre. I Sverige har de kommet godt i gang med å hugge opp gamle plastbåter. Det er et eller annet foretak borte på Stockholmskanten som selger deler. Husker ikke navnet. Kommer tilbake om det dukker opp. Bare å søke på 'begagnade båtdelar', så kommer det opp en hel del. Her har du en av dem: http://tackelochtag.se/index.php Redigert 12.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Propell akselen kan du få rettet opp. Samtidig får du sjekket at propellen er balansert. Det er flere verksteder, bl.a de som retter opp drev aksler som sikkert kan rette opp propell akselen. Om den er ok ellers, så trenger du ikke kjøpe ny. Da har du allerede noe som passer og kan spare noe på å unngå å kjøpe noe nytt annet enn det som er gåen i lager og gjennomføring. Winrace i Arendal er de beste her i landet på propeller, de kan sikkert rette opp akselen også. Når det gjelder lengden på akselen ut, så kan det hende det ble gjort for å få plass til en større propell i forbindelse med motorbytte eller annet. Jeg er ikke ekspert på plast støp, men her ser det ut som om kast og vinbrasjon i aksel har forårsaket problemet med lekkasje og løs gjennomføring. Brakett må du ha om du ikke skal få problemer igjen med propellen så langt fra gjennomføringen. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
P. K. Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Jeg har sett mange Willinger og dette er den første jeg ser uten saildrive. Om det er den første, vet jeg ikke, men tror kanskje ikke det. Løsningen ligner på Gambling 34, men kan du si noe om hvor motoren ligger i båten din? (Jeg vet at dette ikke er til hjelp, men jeg liker Willingen og ble nysgjerrig...) Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Motoren står ved inngang til toalett. (Over forrerste del av kjølen) Slik at den forrerste tverrgående sittebenken går sammen med styrbord benk. Det er orginalt slikt. Det står nå en Yanmar 2GM der, installert i 1983 og totaloverhalt av meg 2014 ved båtkjøp. Orginalmotor var en volvo bensingreie uten at jeg har funnet ut hvilken. Skal klare å rote frem et bilde så får en bedre inntrykk. Ja jeg må montere brakett det er jeg inneforstått med.. Og tanken slo meg på å prøve å balansere akslingen og propellen. Det er en 17x13 foldepropell som er "made in sweden" mer står ikke på den. Propell er ikke billig så det hadde vert greit å friskmelde den jeg har.. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Det er vel omtrent slik det er på Gamblingen også, og for den saks skyld på X-95, X-102 og mange andre fine seilbåter med rett aksel, og kanskje på flere Willinger. Nå fant jeg frem til denne tegningen, som viser noe lignende - men der en motor er tegnet inn, kan den jo ikke ligge, under dørken??? (men sikkert, som du beskriver, fremme i benkgen ved hovedskottet litt forenom kjølen og masten). Før jeg fant tegningen, tenkte jeg å spørre hvordan køyene eller rommet akter var løst, siden der vanligvis sitter et motorrom mellom to stikkøyer... Ellers er vi her i et morsomt grenseland, Saildriven ble vel introdusert i 1973 eller 1974 og det var vel omtrent da de første Willingene kom også. Uansett, kjempefin båt! Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 18.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2016 Her er min motor: Den tegningen du har der er ved hydraulisk overføring og motoren er der hvor jeg har batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
electrostunt Svart 18.Mars.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2016 (redigert) Ny lengre propellaksling er også på plass! Så nå gjenstår det å kutte ut det gamle stevnlageret og hylserøret for å sette inn nytt i vinylester. Redigert 18.Mars.2016 av electrostunt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.