Abc2015 Startet 12.Januar.2016 Del på Facebook Startet 12.Januar.2016 Har en askeladden 615 med en Suzuki df 150. Propell 3x 14 3/4 x 23r. Føler båten overplaner og spinner lett. Får 40 knop og 5600 i sommer vær. Noen som har er gode råd/ erfaringer om valg av propell til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Januar.2016 Del på Facebook Svart 12.Januar.2016 Propell er en hel vitenskap! jeg har en 585 med så og si identisk skrog men bare 115hk gjør vel 35 på max. men det er en 17" original, husker ikke diameteren. Vil tro du får svar om du kontakter Askeladden Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mort1 Svart 12.Januar.2016 Del på Facebook Svart 12.Januar.2016 Jeg har 605 med mercury f150, topper 41 knop på de beste målingene. Min overplaner ikke, men motor må tiltes godt ut for at båten skal gå fint i vannet, sikkert pga at den er tung foran. På min motor er det mellom 7 (20 knop) og 9,5(full gass) på PT måler. 10 er maks. At propellen spinner er jeg ikke plaget med, men det skjer. Min propell er 4 blader 14x19 tommer Vensura stål. Den gir bedre grep enn en treblader. Laser2 3x14x19 har jeg forsøkt på båten med godt resultat, En anelse mindre grep og 0,5 knop mere fart. Hvis du vil prøve en annen propell vil jeg foreslå en fireblader som gir godt baugløft og har mindre diameter enn den du har på, det kan bøte på problemene dine. En treblader med samme stigning som den du har, med mindre diameter kan også virke godt. Med litt mindre diameter på propellen får den litt mere vann og spinner kanskje mindre? Det kan også hende at du må øke stigning når diameter går ned. Mercury og yamaha har gode propeller å velge mellom, tror de passer på motoren din, sikkert mange andre også. Det blir uansett litt prøving og feiling, dyrt er det også. Undersøk om det er mulig å låne nóen propeller i ditt område. Start med en tlf til askeladden og Winrace propellers for å høre hva de anbefaler, prøv også å finne ut om din propell gir godt baugløft, det trenger skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.