Jump to content

Askeladden 615/605 valg av propell

Abc2015

Recommended Posts

Jeg har 605 med mercury f150, topper 41 knop på de beste målingene. Min overplaner ikke, men motor må tiltes godt ut for at båten skal gå fint i vannet, sikkert pga at den er tung foran. På min motor er det mellom 7 (20 knop) og 9,5(full gass) på PT måler. 10 er maks. At propellen spinner er jeg ikke plaget med, men det skjer.

Min propell er 4 blader 14x19 tommer Vensura stål. Den gir bedre grep enn en treblader.

Laser2 3x14x19 har jeg forsøkt på båten med godt resultat, En anelse mindre grep og 0,5 knop mere fart.

Hvis du vil prøve en annen propell vil jeg foreslå en fireblader som gir godt baugløft og har mindre diameter enn den du har på, det kan bøte på problemene dine. En treblader med samme stigning som den du har, med mindre diameter kan også virke godt. Med litt mindre diameter på propellen får den litt mere vann og spinner kanskje mindre? Det kan også hende at du må øke stigning når diameter går ned.

Mercury og yamaha har gode propeller å velge mellom, tror de passer på motoren din, sikkert mange andre også.

Det blir uansett litt prøving og feiling, dyrt er det også. Undersøk om det er mulig å låne nóen propeller i ditt område.

Start med en tlf til askeladden og Winrace propellers for å høre hva de anbefaler, prøv også å finne ut om din propell gir godt baugløft, det trenger skroget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...