DaniStaut Startet 12.Januar.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2016 Hei, eg har en Shakespeare Miniclubman med 25hk 1998 model 2 takt Mercury, eg lurer på om noen kan finne ut beste størrelse på propell for meg? Har ingen anelse om hvordan eg gjør det. Båten er rundt 210kg, lengden er 12,6 fot. Noe mer jeg har glemt? Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 13.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2016 Ta kontakt med et sted som selger propeller eller motorer - der får du sikkert hjelp!? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
alfaalfa Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Hei, med 2.25 utveksling i girhuset, 6000rpm som maks turtall på motor så vil du med en 14 eller 15 tommers stigning Black Max propell komme godt ut av det. Det antas da at du får 28-32 knops maksfart. Dersom du har tom båt og ikke denne er tyngre enn du oppgir. Men dersom båten er noe tyngre eller bunnen er ujevn vil du få lavere hastighet og må så velge lavere stigning. Med en så gammel motor er det veldig vanskelig å forutse hvor mange hester den yter og hvilken hastighet du vil få. Så jeg vile anbefale deg å prøve en propell først. Hva som helst mellom 12 og 15"stigning. Bare for å se hva som skjer. Dvs hvilken hastighet og turtall du får, og om den orker å dra den i plan... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 med båt på 210 kg og 25 hk så tipper jeg farta vil være nærmere 25 enn 28-30 knop... så ville gjort som alfaalfa foreslår prøv en størrelse og se hva den gir av fart/turtall , så har man et mye bedre utgangspunkt å jobbe videre fra. Jeg ville startet med 12-13" tror jeg.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DaniStaut Svart 14.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 Hei, med 2.25 utveksling i girhuset, 6000rpm som maks turtall på motor så vil du med en 14 eller 15 tommers stigning Black Max propell komme godt ut av det. Det antas da at du får 28-32 knops maksfart. Dersom du har tom båt og ikke denne er tyngre enn du oppgir. Men dersom båten er noe tyngre eller bunnen er ujevn vil du få lavere hastighet og må så velge lavere stigning. Med en så gammel motor er det veldig vanskelig å forutse hvor mange hester den yter og hvilken hastighet du vil få. Så jeg vile anbefale deg å prøve en propell først. Hva som helst mellom 12 og 15"stigning. Bare for å se hva som skjer. Dvs hvilken hastighet og turtall du får, og om den orker å dra den i plan... Takk for svar alle, med propellen eg har på nå har eg greid 26knop på maks på en god dag, men vanlig så får eg ca 24knop. Eg skal sjekke hvor mange rpm eg får etterhvert. Så kan eg teste forskjellige propeller mellom 12-15" stigning Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2016 .. og sjekke hva som står på propellen du har - står gjerne inni bosset ("navet") Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 15.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2016 Med 24 kn så havner du på en 12" og 26kn gir 13" men du får også 12,5" i Black Max serien. Så jeg ville anta at 13" kan være en god start. Men som sagt her: du kan prøve både større og mindre, men skriv opp hvilken merke/modell propell, stigning og fart. Du endrer turtall med ca 200 rpm for hver tomme endring i stigning - som tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.